Caravantrekker.nl

Trekadvies

Hyundai

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV [fuel]
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV [fuel] zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

234
160
256
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1400 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV [fuel]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Hyundai als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Hyundai en de Caravan een gewichtsverhouding van 78%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

76%
1400 kg 1839 kg

Belading in:

Hyundai

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV [fuel]
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

De berekende prestaties zijn gemaakt met alleen de branstofmotor. Dat kan nuttig zijn als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn.

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2100 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3300 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Hyundai een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van een rapport

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 7,50. Aan bod komt o.a.:

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV [fuel]

Periode
v.a. 2021
Vermogen
132 kW (180 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Hyundai en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Marc heeft het volgende over de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV [fuel] geschereven:

"Op stap met de caravantrekker van het jaar!

De LMC is voorzien van diverse accessoires wat het leeggewicht flink opschroeft tot 1200 kilo. Technisch mag deze caravan beladen worden tot 1800 kilo, maar wij kozen ervoor dit vermogen tot 1600 kilo op het kentekenbewijs te beperken.
De Hyundai Hybride mag 1650 kilo trekken en het ANWB advies geeft 1575 kilo aan. Wij laadden de caravan tot 1500 kilo.

Eind augustus gingen wij met deze combinatie op pad. Eindbestemming: Toscane. Een rit van ruim 1500 kilometer waarbij wij niet schromen om snelwegen te vermijden.

De reis voerde via België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en uiteindelijk Italië.
De eerste dag rijden we door de Ardennen en bij Namen de eerste echte klim. Vanaf het begin staat de auto in Ecomodus en laten we de automaat zijn werk doen. De automaat schakelt soepel en vlot en de auto regelt zelf de ondersteuning van de elektromotor. Een bijzondere ervaring en het rijdt super goed. De klim gaat vlot en de snelheid kunnen we goed vasthouden op 90 km/h. Je hoort de motor maar niet overdreven.

De combinatie is stabiel en de auto heeft duidelijk overwicht op de caravan. Van slingeren is geen sprake ook niet als een bus inhaalt of wanneer we in Frankrijk de helling afrijden waarbij de verkeersborden waarschuwen voor snelheidslimiet tbv caravan combinaties.

De 2e dag wanneer we via de San Bernardino de Gotthard vermijden, gebruiken we de sportstand. Dat bevalt gelijk een stuk beter. Met de flippers aan het stuur zelf schakelen. Hiermee beïnvloeden we in positieve zin het brandstof verbruik.
Het traject van de San Bernardino is een makkie voor de Hyundai. De techniek zorgt ervoor dat de accu altijd voldoende vermogen heeft.

De 3e en laatste reisdag staat in het teken van de Italiaanse tolweg. De enige obstakels die we dan tegenkomen zijn de wispelturige Italiaanse chauffeurs. Bijzondere rijstijl.

Het merendeel van het traject van 1500 kilometer hebben we gebruik gemaakt van de Ecostand in D. Ook de adaptieve cruisecontrol was goed bruikbaar.
We kozen bewust voor een snelheid tussen de 90 en 95 km/h. Je merkt niet dat je sneller rijdt wat nog al eens gebeurde.
Inhalen gaat vlot en soepel.
In de sportstand kun je zelf schakelen wat voor een bergetappe noodzakelijk is. De D stand is uiteraard ook goed bruikbaar.

Het brandstof verbruik is aanzienlijk 1:8. De actieradius lag om en nabij 400 km.

We gebruikten Milenco spiegels en deze in combinatie met de dodehoek camera's die deze auto heeft meer dan goed.
Bijzonder aan deze auto is de aanwezigheid van verschillende veiligheidssystemen. Deze werken nauwkeurig en zijn ook voor het rijden met een caravan super handig. Je moet er wel even aan wennen.

Deze combinatie overtreft onze verwachtingen. Het rijdt super, comfortabel, ontspannen en vooral vlot."

Lees meer gebruikerservaringen met de Hyundai Tucson.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Trekauto's met stekker

Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Nieuwe 2023 caravans

Wat is het caravan nieuws op de jaarlijkse beurs in Düsseldorf voor 2023? Mijn verslag is vast anders dan in andere media😉

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

De caravan waterpas

Hoe zet je het handigst de caravan waterpas?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2022 Caravantrekker