Caravantrekker.nl

Trekadvies

Hyundai

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV [fuel]
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV [fuel] zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

240
205
291
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1350 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV [fuel]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Hyundai als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Hyundai en de Caravan een gewichtsverhouding van 64%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 65%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

65%
1350 kg 2093 kg

Belading in:

Hyundai

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV [fuel]
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

De berekende prestaties zijn gemaakt met alleen de branstofmotor. Dat kan nuttig zijn als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn.

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2200 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3400 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 20%.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Hyundai een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van een rapport

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 7,50. Aan bod komt o.a.:

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV [fuel]

Periode
v.a. 2021
Vermogen
132 kW (180 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Hyundai en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Jaap heeft het volgende over de Hyundai Tucson 1.6 T-GDi PHEV [fuel] geschereven:

"Wij hebben een Tuscon PHEV gekocht als trekauto. Wat ons vooral over de streep haalde was de verkiezing door de ANWB van de Tucson HEV tot trekauto van het jaar.
Wij hebben een Knaus Südsind 460 van ca. 1.100 kg leeg en dus pakweg 1.350 kg in beladen staat. Net binnen de grenzen dus.
Hoewel de HEV en de PHEV natuurlijk in principe dezelfde auto's zijn heeft de PHEV (door zijn eigen hogere gewicht?) een lager trekvermogen. En een aantal heel nare trekken!
Om kort te gaan: wat een vreselijke teleurstelling is deze auto als trekauto. Hij heeft weliswaar royaal trekkracht bij het rijden en optrekken en ook is hij door het hoge eigen gewicht de caravan duidelijk de baas, maar....
die aandrijflijn is een regelrechte ramp. Bij rustig rijden op een helemaal vlakke snelweg en met de cruisecontrol op 90 blijft de automaat kiezen voor de 4e versnelling met ca. 4000 toeren. Het gevolg is veel lawaai en waarschijnlijk een hoog brandstofverbruik. De ANWB schrijft in haar test dat de HEV bij accelereren wel eens wat hoog in de toeren wil blijven; onze PHEV blijft (zelfs bij rustig constant rijden) permanent hoog in de toeren. Opschakelen met de standaard flippers helpt niet: in no time overrulet de automaat die keuze weer en schakelt hij weer terug.
Daarnaast weet de auto ook niet te kiezen tussen de electrische aandrijving en de verbrandingsmotor. Hij gaat tussen die twee binnen een minuut meermaals heen en weer. Door het grote verschil in het geluidsnivo is dat bepaald niet rustgevend.
Waar we met de auto solo heel tevreden zijn vanwege de rust, de ruimte en de prestaties is hij bij ons als trekauto volledig door de mand gevallen. Absoluut geen aanrader dus."

Lees meer gebruikerservaringen met de Hyundai Tucson.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Trekauto's met stekker

Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.


Lees ook:

Nieuwe 2023 caravans

Wat is het caravan nieuws op de jaarlijkse beurs in Düsseldorf voor 2023? Mijn verslag is vast anders dan in andere media😉

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2022 Caravantrekker