![]() | Peugeot e-Expert Combi 75 kWh | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Peugeot e-Expert Combi 75 kWh zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Wettelijk is de Caravan van 1000 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Peugeot e-Expert Combi 75 kWh. Controleer altijd de gewichten zoals die op het kenteken staan!
Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Peugeot maar 60 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).
Zonder belading heeft de Peugeot en de Caravan een gewichtsverhouding van 39%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 43%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
![]() | Peugeot e-Expert Combi 75 kWh | ![]() |
Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen.
Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Ook al lijkt het in vergelijking tot solo of in vergelijking tot een brandstofauto misschien wat moeizaam. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 13%.
Door met de Caravan te rijden neemt de rijweerstand met 95% toe bij een snelheid van 90 km/u. De actieradus is daardoor zo'n 49% kleiner dan de solo actieradius onder dezelfde omstandigheden en snelheid.
De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 60 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Peugeot en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.
In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Peugeot een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
Het adviesrapport omvat ongeveer 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 7,50. Aan bod komt o.a.:
Is het gegeven online advies al voldoende voor jouw? Doe dan daarvoor een donatie.
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: