Caravantrekker.nl

Trekadvies

Kia

Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV
Caravan van 1350 kg

Caravan

Het maximaal trekgewicht van 1350 kg van de Kia is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1350 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV zonder volledige hybride ondersteuning, zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
228
235

Hellingen
Risico's bij slingeren
255
205

Scores zonder volledige hybride ondersteuning!

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1350 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV [fuel]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Kia als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Kia en de Caravan een gewichtsverhouding van 64%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 65%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

65%
1350 kg 2093 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Kia

Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV
Caravan van 1350 kg

Caravan

De berekende prestaties zijn gemaakt met de kracht van alleen de branstofmotor. Dat is nuttig als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn en de hybride ondersteunig minimaal is.

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2200 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

De motor heeft, afhankelijk van de omstandigheden en na verloop van tijd, voldoende kracht voor snelheden tot zo'n 120 km/u á 129 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2500 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3400 toeren moeten maken. De maximale snelheid bij langdurig volgas zal dan in de meeste situaties rond de 103 km/u kunnen liggen. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 18%.

LET OP: Het hybride systeem zorgt ervoor dat soms, onverwacht en ook op normale vlakke snelwegen, de auto met hogere toerentallen gaat rijden dan ons advies aangeeft.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Kia een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,95 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV [fuel]

Periode
2022 - 2024
Vermogen
180 pk (132 kW)
Brandstof
PHEV alleen op benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
265 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Jan de Waal heeft het volgende over de Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV [fuel] geschereven:

"Zojuist een zeer gelaagde vakantie naar Toscane in Italië gehad. Daar veel bergweggetjes gereden, vaak met stijgingspercentage van 10 % en meer, met een uitschieter van 500 meter met 25% (toerit naar de camping) De auto rijdt ook met de caravan soepel en vlot. Je merkt nauwelijks dat er een caravan achter hangt. Met opgeladen batterij kom ik 40 km ver (caravangewicht ± 1300 kg, volgeladen met 2 elektrische fietsen). Het omschakelen naar benzine gaat ongemerkt. Ik heb veel met de sportstand gereden om de batterij wat sneller op te laden (weer wat extra vermogen in de bergen). Het toerental is mij erg meegevallen. Rustig toerend (90 km)op de autobahn is het toerental 2100 tpm, bij enige stijging loopt dit snel op naar 2800. Moet er echt getrokken worden dan loopt dit op naar 3300 tpm, met een uitschieter naar 4000. Het toerental blijft soms wat langer "hangen" ook bergafwaarts. Maar als je goed oplet zie dat het verbruik naar 0 zakt en wordt de batterij weer opgeladen. Tijdens forse afdalingen schakel ik zelf met de flippers om zoveel mogelijk op de motor af te kunnen remmen. Het verbruik was na 3000 km toch netjes ± 1 op 10. Geen mogelijkheid gehad om tussentijds te laden,
Alle rijhulpsystemen werken ook met een caravan fijn. Ook heb ik de HDA regelmatig op de autobahn ingeschakeld gehouden. Geen last gehad van nerveuze reacties e.d. De auto blijft gewoon rechtuit gaan, alsof deze op rails rijdt.
De achterklep gaat automatisch open, maar dit is niet handig! als er een caravan met fietsenrek op de dissel gemonteerd is. Gelukkig net op tijd schade kunnen voorkomen en deze optie uitgeschakeld.


Kortom een prima caravantrekker en veel comfort."

Lees meer gebruikerservaringen met de Kia Sportage.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij geven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Polyester caravans

Het Erwin Hymer Museum laat de ontwikkeling van de caravan geschiedenis zien waarbij vroeger ook vaak polyester werd gebruikt. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester (monocoque) caravans.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2025 Caravantrekker