![]() | Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV [fuel] | ![]() |
In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Jeep niet zwaarder zou moeten zijn dan 2062 kg ook al mag de auto wettelijk 2332 kg trekken.
In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 2062 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!
![]() | ![]() |
De prestaties van de Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV [fuel] zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Wettelijk is de Caravan van 2062 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV [fuel]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Jeep maar 113 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 125 kg. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Jeep en de Caravan een gewichtsverhouding van 80%. Let daarom goed op de verdeling van belading.
Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 78%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
![]() | Jeep Grand Cherokee 4xe PHEV [fuel] | ![]() |
Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2000 á 2200 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.
Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3000 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 21%.
De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 125 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 113 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Jeep een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
Het adviesrapport omvat ongeveer 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor € 8,25 met daarin:
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: