Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo V70 2.4
Caravan

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo V70 2.4 zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
246
195

Hellingen
Risico's bij slingeren
306
332

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 500 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo V70 2.4. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 50 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Volvo. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volvo en de Caravan een gewichtsverhouding van 20%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 27%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

27%
500 kg 1837 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo V70 2.4
Caravan

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2200 á 2500 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 122 km/u á 131 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 13.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3200 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 113 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 21%.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo V70 2.4

Periode
2000 - 2004
Vermogen
170 pk (125 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
225 Nm v.a. 3500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Albertjan Rijswijk heeft het volgende over de Volvo V70 2.4 geschereven:

"Zomer 2021 met de Volvo naar Kroatië (Tisno) geweest met onze boot op trailer aan de trekhaak. De Volvo heeft een handbak met 170pk, is van 2003 en rijdt vanaf dat moment op lpg (Vialle lpi) en heeft op het moment van vertrek ca 517500 km ervaring op de klok.
De boot betreft een Sessa Key Largo 20 Deck op een tandemas Pega ZB2000-700 trailer. Na wat omladen van zwaar spul (denk aan reservewiel en accu) uit de boot naar de Volvo en wat spullen in een 2e auto, zal de Volvo inclusief kogeldruk tegen, of net iets over, de tmm van 2100 kg gezeten hebben en de boottrailer qua asdruk net iets onder de 1800kg. Goed aan het gewicht dus.
De route betrof de gehele A3 door Duitsland, via Wels en Graz door Oostenrijk, kort stukje Slovenië en dan in Kroatië langs Zagreb en dan de snelweg naar het zuiden richting Zadar/Split.
Omdat m’n Volvo niet de jongste meer is en een beste kilometerstand heeft, heb ik onderweg de motor gemonitord met de app torque op een android-smartphone icm een ELM-327 OBD-bluetooth dongle. Zo nu en dan zal je het uiterste van de motor moeten vragen en dan wil ik graag weten hoe het er voor staat qua temperatuur en ook motorbelasting (in %) om niet voor verrassingen te komen staan.
Op de vlakke weg heb ik de snelheid tegen de 100 km/u gehouden, in de 4e versnelling. Dan draait de motor nipt 3000 tpm. De belasting op de motor zit dan tussen de 60 en 65%. De 5e versnelling achtte ik onbruikbaar. Het kan wel, maar je geeft dan op de vlakke weg al eigenlijk continu vol gas, waardoor de motorbelasting continu tussen de 90 en 95% zit. Dat vind ik niet wenselijk. Op de fiets schakel je ook terug bij tegenwind en een hellinkje omhoog, omdat anders je benen verzuren. Ik heb geen zin om de oliekeerringen uit het blok te blazen omdat ik per sé in z’n 5 wil rijden. Dus in z’n 4 en een wat hoger toerental voor lief en een motor die het allemaal wat makkelijker kan trekken.
Op de gehele route zijn wel een aantal hellingen van ruim 6%, waar ik toch wel erg benieuwd was hoe de Volvo dat zou trekken en of de motortemperatuur niet te gortig zou worden. Met overdag dik 30 graden buitentemperatuur en klimmen liep de motortemperatuur toch regelmatig op naar dik 110 graden, soms iets meer. Bij 115 graden duikt de wijzer op het dashboard in 1x de rechterhoek in, in het rood, maar blijft tot die 115 graden gewoon in het midden staan. Van die wijzer wordt je dus niet wijzer…
Helling op is de combinatie niet onder de 80km/u geweest. Over het algemeen was er voldoende trekkracht in de 3e versnelling om de combinatie te versnellen naar 100km/u. Dat viel me werkelijk alles mee. Uiteraard wel met 100% motorbelasting, maar bij klimmen mag dat.
De temperatuur heb ik zelf in de hand gehouden door preventief de kachel op zijn heetst te zetten en met ramen open te rijden bij de steilere hellingen. Geen zin om te stranden met een oververhitte motor, dan maar ff afzien in een hete cabine. Helling af ramen dicht en airco aan om weer af te koelen. Die airco dient tevens als soort van motorrem. Bij inschakelen bij gas los merk je dat die de combinatie tegenhoudt. Met 100 km/u in de 3e versnelling en airco aan was bijremmen met de voet bij afdalingen eigenlijk niet nodig, ondanks het best wel forse gewicht aan de haak.
De Volvo als trekauto voor de boot deed het beter dan verwacht. Het gemiddelde verbruik lag rond de 1 op 6 op lpg, over ca 3600km. Solo rijdend zit dat rond 1 op 10. Dus ca 40% meerverbruik tov normaal, met zware boot en hellingen, viel mij eigenlijk best mee.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo V70.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker