![]() | Citroen 2CV6 | ![]() |
![]() | ![]() |
Het maximaal toegestaan trekgewicht van de Citroen is 120 tot 170 kg te laag voor de Camptrailer. Wettelijk wordt bijna overal alleen naar de asdruk van de caravan gekeken en dan nog is de caravan 120 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.
In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.
De prestaties van de Citroen 2CV6 zijn zeer matig. Het gewicht van de Camptrailer is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt voor ervaren caravanners op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen die niet te steil zijn.
Scores om te vergelijken
Zie de toelichting
De combinatie is wettelijk te zwaar om mee te rijden! Zelfs alleen al de aslast van de caravan van 520 kg is meer dan het maximaal trekgewicht (400 kg) van de auto. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg zal geen probleem zijn voor de Citroen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Vermoedelijk is de auto samen met de kogeldruk te zwaar beladen. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Citroen en de Camptrailer een gewichtsverhouding van 66%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 66%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
![]() | Citroen 2CV6 | ![]() |
Op vlakke wegen zijn de prestaties maar matig. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg te weinig trekkracht beschikbaar om prettig te kunnen rijden.
De motor heeft, afhankelijk van de omstandigheden en na verloop van tijd, voldoende kracht voor snelheden tot zo'n
Rijden op hellingen en in de bergen kost erg veel moeite. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland kan de snelheid gemakkelijk terugzakken. Tijdig terugschakelen en hogere toeren aanhouden zijn noodzakelijk. De maximale snelheid zal in veel situaties hinderlijk traag kunnen zijn. Op echt steile hellingen zijn er beperkingen. De presaties zijn dan maar matig en is het verstandig dergelijke wegen zo veel mogelijk te vermijden.
De Camptrailer kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Bij het toenemen van de snelheid nemen de krachten toe, maar zelfs bij hogere (veelal illegale) snelheden zullen die krachten tijdens een slingerbeweging beheersbaar blijven. Bij een goede belading zal de combinatie heel ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Citroen een Camptrailer zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: