![]() | Opel Combo 1.7 D | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Opel Combo 1.7 D zijn niet geweldig, maar misschien voor jouw gebruik wel voldoende. Het gewicht van de Predom is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.
Scores om te vergelijken
Zie de toelichting
Wettelijk is de Predom van 850 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Opel Combo 1.7 D. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
We adviseren een kogeldruk van ongeveer 60 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Opel. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Opel en de Predom een gewichtsverhouding van 64%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 99 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 62%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Bedenk wel dat een belading van 99 kg in de caravan in de praktijk zelden reëel is.
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
![]() | Opel Combo 1.7 D | ![]() |
Op vlakke wegen zijn de prestaties voldoende. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg als de snelheid toeneemt maar weinig trekkracht over om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
De motor heeft, afhankelijk van de omstandigheden en na verloop van tijd, voldoende kracht voor snelheden tot zo'n
Rijden op hellingen en in de bergen kost erg veel moeite. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland kan de snelheid gemakkelijk terugzakken. Tijdig terugschakelen en hogere toeren aanhouden zijn noodzakelijk. De maximale snelheid zal in veel situaties beperkt zijn. Op steile hellingen (meer dan 8%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen is dat misschien geen probleem.
De Predom kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Bij het toenemen van de snelheid nemen de krachten toe, maar zelfs bij hogere (veelal illegale) snelheden zullen die krachten tijdens een slingerbeweging beheersbaar blijven. Bij een goede belading zal de combinatie heel ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Opel een Predom zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: