Caravantrekker.nl

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Ervaringen met elektrisch rijden

Veel caravanners moeten bij voorbaat niets hebben van elektrische auto’s, maar vinden de mensen die ermee op vakantie zijn geweest dat ook? Hoe rijdt het en vooral wat zijn de ervaringen uit de praktijk met het reizen door Europa en laden onderweg? Caravantrekker zocht het uit.

"De eerste dag was even wennen maar daarna is het genieten."

Zoals we ook in de trekkrachtberekeningen op de site aangeven neemt de actieradius met een caravan enorm af. Dit betekent dat na maximaal zo'n 150 á 200 km snelweg meestal een laadstop noodzakelijk is. Op weg naar het zuiden (1400 km) zijn 10 stops heel gebruikelijk. Afstanden van meer dan 7 á 800 km op 1 dag rijden lukt dan bijna meer. Veel mensen zijn dus langer onderweg dan vroeger.

"Waar ik voorheen een doorrijder met een diesel was vind ik dat om de 2 uur aan de lader eigenlijk wel relaxed…"


Berichten uit de media moet je altijd kritisch beoordelen en niet alleen kijken naar de kop zoals in het AD

Laadstress?

Dat valt bij goede planning wel mee. Veel mensen rijden hun accu niet helemaal leeg om reserve over te houden en laden niet helemaal vol. Immers, hoe voller de accu, hoe langzamer het opladen gaat.



Sommige routeplanners in auto's kunnen zelf goed de route aangeven langs oplaadpunten. Ook de app en website van ABRP (A Better Routeplanner) geeft een goed overzicht van beschikbare oplaadpunten. Zorg wel dat je met die hulpmiddelen overweg kan. Aan het begin van het hoogseizoen zijn er geen wachtrijen bij de laadstations en zijn overal voldoende laadplaatsen beschikbaar. Problemen met laadpassen worden bijna niet meer gemeld, maar de meeste mensen hebben wel gezorgd voor meerdere laadpassen. Bij sommige snelladers kan je ook betalen met een creditcard en/of bankpas. In kosten scheelt het globaal niet zoveel met een trekauto op fossiele brandstof.

"Ja, je doet wat langer over de reis maar je komt uitgerust aan op bestemming. Het rustige rijden is mij prima bevallen."

Het aantal keer dat mensen hebben moeten afkoppelen varieert. Globaal lukt het in de helft van de gevallen om aangekoppeld te laden. Vooral bij snelladers van Fastnet hoeft dat meestal niet, tenzij er hoogte balken zijn. Maar het hangt ook af van de drukte en de vindingrijkheid van de chauffeur. Grote verschillen zijn er in de tijd die mensen kwijt zijn bij het aan en afkoppelen. Sommige rekenen daar 15 minuten voor terwijl ook mensen aangeven dat dit niet meer dan 2 minuten kost. Persoonlijk denk ik dat oefening en ervaring een groot verschil kan uitmaken. Het handig gebruik maken van de achteruitrijcamera scheelt ook veel.

Soms hoef je door slim te parkeren niet af te koppelen

"Van de 27 keer laden hebben we 11 keer de caravan moeten afkoppelen."

Helemaal geen stress? Natuurlijk gaat het niet altijd zoals gepland en kan het tegen zitten, maar er is niemand die een laadstation niet gehaald heeft. Wel hebben mensen soms spannende momenten meegemaakt waarbij nog maar een paar procent stroom over is. Of iemand die zijn caravan heeft achtergelaten op een P langs de snelweg om solo een lader op te zoeken. Een heel enkele keer komt het ook voor dat alleen een langzame lader beschikbaar is en het oponthoud langer duurt dan gepland.

"Bij de 4e keer laden leek het een stuk langer te duren en kwam de gedachte steeds op dat we voorheen al in het zwembad van de camping lagen."




Ontspannen reizen!

Het rijden met een elektrische auto is heel comfortabel. Door het hoge gewicht altijd stabiel en altijd en bij elke snelheid is meer dan voldoende kracht beschikbaar. Veelal spreekt men van de beste trekauto die ze ooit gehad hebben.

"Wat een genot om hiermee te rijden, stil, power bergop en op snelweg."

Positief is ook dat eigenlijk alle elektrocaravanners aangeven dat de reis veel meer ontspannen was dan vroeger. Iedereen geeft aan uitgerust op de bestemming aan te komen. Ook wordt aangegeven dat harder rijden (meer dan 90 km/u) veel extra stroom kost. In reistijd is er geen verschil tussen de autoroute met 90 km/u te rijden of met 110 km/u. De gewonnen tijd door harder te rijden gaat op aan extra oplaad sessies.

"Ik ben nog nooit zo uitgerust op plaats van bestemming gekomen als met deze combinatie!"

Veel tijdwinst is te behalen door de snelladers te gebruiken waarbij het bij de keuze van de auto wel heel belangrijk is dat de auto ook snel kan laden. Bijvoorbeeld Kia rijders geven aan nog geen 20 minuten nodig te hebben, terwijl bezitters van (oudere) andere auto's soms wel een halfuur of langer moeten laden.



Inmiddels zijn ook heel wat verbruikscijfers bekend uit de praktijk. Er zijn grote verschillen maar die zijn niet afhankelijk van het type of merk auto, zoals solo wel het geval kan zijn. Verschillen worden veroorzaakt door de aerodynamica van de caravan en de omstandigheden en de rijsnelheid. Het gewicht van de caravan speelt op de snelweg nauwelijks een rol. Het normverbruik zoals wij dat aangeven in de berekeningen geeft redelijke indicatie wat je kan verwachten.

"Aerodynamica scheelt gigantisch! Bewust gezocht naar de meeste aerodynamische caravan met lage cw waarde en frontaal oppervlak. "

Tegenwind en zelfs wind van opzij is rampzalig voor het verbruik. Door de enorme kracht van de auto merk je dat niet in het rijden. Het verbruik kan dan ongemerkt stijgen van 35 kWh naar 50 kWh of meer. Uiteraard scheelt rijsnelheid ook heel veel. Ook bergop neemt het verbruik toe en meer dan je terug kan winnen bij het naar beneden rijden. Maar rijd je toeristisch over binnenwegen en heb je een compacte aerodynamische caravan dan is een verbruik van 20 kWh zelfs mogelijk. Je kan dan de hele dag onderweg zijn zonder te laden.

Een Kia EV6 met een Eriba Touring met hefdak kan een verbruik van 26,5 kWh hebben op de snelweg

Zonder de exacte gebruiksomstandigheden is dus geen verbruik aan te geven. Toch geeft het verbruik zoals wij die in de berekeningen voor elke combinatie aangeven, een goede indicatie voor het rijden op de snelweg.

"Is het rijden naar jouw vakantiebestemming voor jou topsport net als Max Verstappen… Doe het dan vooral niet… Voor alle anderen, geniet van heerlijk rijden en lekker uitgerust aankomen op je bestemming."

Populaire trekauto's

Uit een onderzoek van de site Elektrische Autovakanties blijkt dat de Hyundai Ioniq5, die de ANWB uitgeroepen heeft tot trekauto van het jaar 2022, de populairste caravantrekker is. Gevolgd door de Volvo XC40, Tesla Model Y, Kia EV6, Volkswagen ID.4 en de Polestar 2.



De Tesla Y is in Nederland en zelfs wereldwijd het meest verkochte model auto in de eerste helft van 2023 en al te koop voor minder dan 50k euro. Kopers zijn lang niet allemaal zakelijke (lease)rijders. De helft van de registraties zijn particulier die elektrisch rijden prefereren boven een benzine auto.

"Wat een genot om te rijden met deze combinatie, zowel stabiliteit als vermogen."

Tesla model Y mag en kan uitstekend 1600 kg trekken. De goedkoopste versie heeft alleen achterwiel aandrijving en een accu met een bruikbare inhoud van 57 kWh. De Long Range versie heeft een capaciteit van 75 kWh en is voor de caravanner handiger. Denk er wel aan dat de Tesla geen permanente 12v op de trekhaak zet wat voor de koelkast en ATC niet prettig is.

Bij een snel ladende auto en laadpaal kan je stroom voor 100 km rijden laden in 10 minuten

Er is wel een groot verschil in laadsnelheid tussen verschillende auto's bij de snelladers. De eerste generatie Volvo XC40 laad maar met maximaal 135 kW. Dat is een groot verschil met de Kia EV6 en Ioniq 5 die met 240 kW kan laden. Daardoor hoeft een stop nooit langer dan 15 á 20 minuten te duren.

"Vooral het trage laden (kom in de praktijk vaak niet verder dan 70 kWh) én het feit dat ik vaak moet afkoppelen hebben ervoor gezorgd dat ik deze zomer met de Kodiaq van mijn collega naar de Cote d’Azur ga."

Bij de Kia kan je een 230 v stekker inpluggen, V2L (vehicle-to-load) waarmee je de stroom uit de autoaccu's kan gebruiken op de camping. De autoaccu kan dan genoeg stroom leveren om dagen lang te kamperen met je caravan.



"We gebruiken de V2L van de Ioniq op campings met een laag vermogen of om offgrid te kunnen staan."

Lees ook



"Als je door wil blazen op vakantie moet je geen EV kopen maar als je rustig op vakantie wil gaan dan gaat dat prima."


(Quote's komen uit de Facebook groep 'Elektrische caravantrekkers')

04 augustus 2023



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Verschil in trekgewicht

Hoe wordt het maximaal trekgewicht bepaald en waarom zijn er zulke grote verschillen?


 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker