Caravantrekker.nl

Trekadvies

Audi

Audi A4 Avant 2.0 [Multitronic]
Tabbert Puccini 540 E (2,30)

Tabbert
Prestaties
Gewicht

Caravan ten minste 225 kg te zwaar!

Het maximaal toegestaan trekgewicht van de Audi is 225 tot 315 kg te laag voor de Tabbert. Wettelijk wordt bijna overal alleen naar de asdruk van de caravan gekeken en dan nog is de caravan 225 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.

In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.

De prestaties van de Audi A4 Avant 2.0 [Multitronic] zijn in de meeste situaties meer dan voldoende, maar wel is het gewicht van de Tabbert met een gemiddelde belading erg hoog. Probeer de auto zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk te beladen. Let heel goed op je snelheid en rijd niet te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is geschikt voor ervaren caravanners op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
196
127

Hellingen
Risico's bij slingeren
187
87

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

De combinatie is wettelijk te zwaar om mee te rijden! Zelfs alleen al de aslast van de caravan van 1525 kg is meer dan het maximaal trekgewicht (1300 kg) van de auto. Wel is vermoedelijk het maximaal treingewicht met 65 kg overschreden. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Audi maar 80 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 90 kg. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Audi en de Tabbert een gewichtsverhouding van 91%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 92%. Dit is hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

92%
1615 kg 1750 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Audi

Audi A4 Avant 2.0 [Multitronic]
Tabbert Puccini 540 E (2,30)

Tabbert

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2600 á 3100 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 112 km/u á 122 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 23.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 5200 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 94 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 12 tot 12% zijn de presaties niet geweldig, maar door goed te anticiperen is dat misschien geen probleem.

Slingeren is gevaarlijk

De Tabbert kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 90 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 80 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is goede kennis en ruime ervaring in het rijden met caravans vereist om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden. Beginners raden we deze combinatie niet aan.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Audi een Tabbert zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Audi A4 Avant 2.0 [Multitronic]

Periode
2004 - 2008
Vermogen
131 pk (96 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
195 Nm v.a. 3300 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Tabbert Puccini 540 E (2,30)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Audi en Tabbert en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Marco heeft het volgende over de Audi A4 Avant 2.0 [Multitronic] geschereven:

"Op papier is de combinatie niet toegestaan. Toch ervaring hiermee opgebouwd sssst.
Het is jammer dat de papierwinkel niet klopt, want de combinatie rijdt voortreffelijk. Dit is vooral te danken aan de multitronic. Onvoorstelbaar. Op de vlakke weg met 95 op de teller op cruisecontrol 2000 toeren. En dat voor een benzine motor. Op autobaan hellingen houdt de cruisecontrol de auto keurig op snelheid. De toerenteller zie je dan wel varieren tussen de 2000 en 4500 toeren. Naar beneden is het bijzonder dat de multitronic zelf terugschakeld en op cruisecontrol kan blijven rijden. Dat terugschakelen gebeurd pas als de snelheid met ca 10km toeneemt. Dat is even wennen. In de bergen geen problemen ondervonden. Een lange 10% helling en een korte 17% helling met haarspeldbocht gingen ook goed. Een heerlijkheid is het zelflerende karakter van de multitronic. Volbeladen met caravan erachter vraagt een zelfde voetdruk om op snelheid te komen als solo. De multitronic kiest zelf direct een hoger toerental. Zo is het rijden niet vermoeiend. Optrekken op de invoegstrook bleek ook goed te gaan. Bij drukte gebruikte ik wel eens de flippers op het stuur om snel vermogen beschikbaar te hebben. Bij inhalen trok ik soms kortstondig ongemerkt door tot soms 120 km/uur. 95 bleek de beste snelheid te zijn.
Dat de auto stabiel reed kwam ook door een goede belading. De Tabbert weegt leeg al bijna 1600 kg ten gevolge van oa mover, accu, omnistor, extra tempur matrassen, en vele andere vaste extra's. Het gewicht op beide wielen is zo gelijk mogelijk gemaakt. De kasten waren praktisch leeg. De kogeldruk precies 80 kg. Alle zware spullen lagen zo ver mogelijk naar voren in de auto. Op het dak van de Audi zat een hapro 8.4 box (600l). Die zat ook vol (ca 80kg). In zuid Europa een Bora meegemaakt. Hoewel dat voor het eerst was dat de caravan voelbaar achter de auto hing is er nooit sprake geweest van instabiliteit. Onvoorstelbaar. Het verbruik is ca 14 liter per 100km (Gem over 3500 km). Om de ca 480 km moesten we een tankstop maken. Een minpuntje: bij het achteruit rijden gaan de parkeersensoren piepen en dat is irritant en niet uit te zetten.
Al met al ben ik zeer enthousiast over de combinatie. Echter door het papierwerk wat de combi niet toestaat stap ik over op een Audi A4 Avant TDI die in het voorjaar 2008 op de markt gaat komen. Die mag de Puccini wel trekken. Er is geen twijfel mogelijk, de multitronic komt er weer in."

Lees meer gebruikerservaringen met de Audi A4.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker