Caravantrekker.nl

Trekadvies

Audi

Audi A2 1.4 TDI
Kip Kompakt Variotop 37 EKV

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Audi A2 1.4 TDI zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Kip is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
236
270

Hellingen
Risico's bij slingeren
263
194

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kip van 935 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi A2 1.4 TDI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Audi maar 50 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Audi en de Kip een gewichtsverhouding van 71%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 70%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

70%
935 kg 1330 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Audi

Audi A2 1.4 TDI
Kip Kompakt Variotop 37 EKV

Kip

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 124 km/u á 132 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 19.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 106 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Weinig risico bij slingeren

De Kip kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 50 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Audi een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Audi A2 1.4 TDI

Periode
2004 - 2005
Vermogen
90 pk (66 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
230 Nm v.a. 1900 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Kompakt Variotop 37 EKV

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Audi en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Peter Maathuis heeft het volgende over de Audi A2 1.4 TDI geschereven:

"De caravan is een Kip Kompakt 37 KK uit 2001 met middenkeuken en tweede zitje. Zo konden we de grote zit voorin permanent als ruim tweepersoons bed laten liggen. De Kip is laag (2.20 m) dankzij het hefdak en vrij smal (1.85 m, je slaapt in de lengterichting). Hij vangt dus relatief weinig wind.

De caravan weegt leeg 660 kg maar hij is uitgerust met als extra's een reservewiel (15 kg), mover (35 kg), caravanaccu (15 kg), fietsendrager met twee fietsen achterop (30 kg) en met nog wat kleine zaken. Hij zal beladen ongeveer 800 kg wegen.

Zware zaken als luifel (de voortent bleef thuis) met stokken en tafel en stoelen gingen in de auto. De A2 weegt rijklaar ca 1100 kg en met 2 personen en wat bagage zullen we rond de 1.300 kg zijn uitgekomen.

Wij zijn met deze combinatie naar Zuid Spanje geweest (Barcelona - Valencia - Granada - Malaga - Cordoba - Sevilla - Salamanca - Burgos), ca 5.300 km gereden, en dat ging probleemloos.

De auto had geen enkele moeite met de caravan - zijn maximum koppel is 250 Nm bij 2.200 tpm (gemeten op de rollenbank).
Zo reden we op de vlakke weg 90..95 km/u (GPS) in de 5e versnelling bij ca 2.000 tpm en op hellingen van 5% of meer in de 4e versnelling en dan 80..85 km/u bij 2.500 tpm. Heel zelden kwam de 3e versnelling in beeld en dan was het 65..70 km/u bij 3.000 tpm.
Gemiddeld verbruik bij gemiddelde snelheid 72 km/u over 5.300 km gemeten was een heel acceptabele 1 op 13,9.

De combinatie was snel: bij een inhaalmanoeuvre zat ik zo op 120 km/u en ik gebruikte veelal de cruise control om te voorkomen dat ik ongemerkt boven de 100 km/u zou komen. Ook bij hogere snelheden bleef de combinatie zeer stabiel - ongetwijfeld mede dankzij de Winterhoff WS3000 stabilisator.

Kortom, een heel prettige combinatie om vlot mee rond te reizen."

Lees meer gebruikerservaringen met de Audi A2.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker