Caravantrekker.nl

Trekadvies

Kia

Kia Sorento 2.5 CRDi aut.
Kip Grey Line 50

Kip
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Kia Sorento 2.5 CRDi aut. zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Kip is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
215
234

Hellingen
Risico's bij slingeren
214
203

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kip van 1435 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Kia Sorento 2.5 CRDi aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg zal geen probleem zijn voor de Kia als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Kia en de Kip een gewichtsverhouding van 63%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 64%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

64%
1435 kg 2259 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Kia

Kia Sorento 2.5 CRDi aut.
Kip Grey Line 50

Kip

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1900 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 120 km/u á 129 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 24 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3000 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 98 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 14%.

Weinig risico bij slingeren

De Kip kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 80 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Kia een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Kia Sorento 2.5 CRDi aut.

Periode
2002 - 2004
Vermogen
140 pk (103 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
314 Nm v.a. 1850 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Grey Line 50

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Henk Timmermans heeft het volgende over de Kia Sorento 2.5 CRDi aut. geschereven:

"De Sorento was een bewuste keus na het lezen van het trekkrachtrapport. We hadden met deze caravan ( beladen ca 1500 kg) wat slechte ervaringen met een Renault Espace op een 10% helling en wilden nu op zeker gaan. De Sorento heeft zijn rapport meer dan waargemaakt. Afgelopen zomer zijn we er mee naar Engeland geweest van Zuid tot in het puntje van Schotland en voor de mensen die er nog niet waren: Engeland is allesbehalve vlak. Regelmatig kwamen we op doorgaande provinciale wegen een helling tegen waarbij doodleuk het bordje 15% stond, soms beneden aan de rotonde waarna het direct omhoog ging. De steilste helling in het Lake district met 30% hebben we laten liggen maar eigenlijk omdat die weg abnormaal smal is maar verder hoef je niets uit de weg te gaan.
Bij het bezoek aan een country fair werden we met combinatie op een hellende wei met lang, ongemaaid gras neergezet. Dat was vroeger altijd een plek die we vermeden maar nu konden we fluitend wegrijden. Deze winter waren we weer in Oostenrijk met de caravan. Door de hevige sneeuwval moesten we langs de weg overnachten. De volgende ochtend was wegrijden even een probleem, het voorwiel hobbelde over de stoeprand maar wilde zelf niet terug. Even de 4x4 inschakelen en ik voelde kort de hobbel en we waren weer op weg... Eerdere ervaringen met een Omega 2.5 V6, een Renault Espace 2.0 16V of een Volvo 240 vallen in het niet.
Het risico is echter dat je door het letterlijke en figuurlijke overwicht dat de auto op de caravan heeft je de snelheidmeter wel eens uit het oog verliest. Windkracht 7 van opzij bovenop de brug in de Brennerautobahn?. Je ziet de carvan schudden maar de auto blijft de baas.
Het is ook mijn eerste auto met automaat maar ook die wil ik niet meer kwijt. Wegrijden waar dan ook, vooruit of achteruit; nooit problemen met een slippende koppeling meer en dat in combinatie met het vermogen/koppel van de motor bezorgt je een onbezorgde vakantie zonder dat je je over de kaart hoeft te buigen of er geen te zware hellingen in de route zitten.
Kortom een aanrader."

Lees meer gebruikerservaringen met de Kia Sorento.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker