Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mazda

Mazda Premacy 1.8
Beyerland Sprinter 350

Beyerland
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mazda Premacy 1.8 zijn in de meeste situaties ruim voldoende en ook het gewicht van de Beyerland is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
185
101

Hellingen
Risico's bij slingeren
179
240

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Beyerland van 900 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mazda Premacy 1.8. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 60 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Mazda. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mazda en de Beyerland een gewichtsverhouding van 56%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 58%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

58%
900 kg 1560 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mazda

Mazda Premacy 1.8
Beyerland Sprinter 350

Beyerland

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2900 á 3400 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 107 km/u á 117 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 23.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 92 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (12%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Beyerland kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mazda een Beyerland zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mazda Premacy 1.8

Periode
1999 - 2005
Vermogen
101 pk (74 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
152 Nm v.a. 3500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Beyerland Sprinter 350

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mazda en Beyerland en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

G.D.Koelman heeft het volgende over de Mazda Premacy 1.8 geschereven:

"Ervaring vanaf 2004
Prestaties:
Worden exact weergegeven, waarbij de opmerking dat gelukkig alleen in Nederland de 80 km/u grens wordt gehanteerd want in het buitenland kan de vijf veel gebruikt worden als het toerental maar niet onder de 2600 omw/min daalt.
Nog opgemerkt kan worden dat het inhalen van vrachtwagens (in het buitenland) ondanks het geringe vermogen (74 kW) een fluitje van een cent is.

Kogeldruk:
Maximale kogeldruk is 60 kg. Stabiliteit is bij 60 kg beter als bij 50 kg. Caravan hangt hierbij niet naar voren of naar achter. Het zwaartepunt van caravan en auto worden zo laag mogelijk gehouden. Zwaarste belading ligt achter de voorstoelen.

Gemak en Comfort:
Wordt door mij met drie sterren beloond omdat de laatste Mazda Premacy uitvoeringen vanaf 2004 voorzien zijn van geluidsisolatie waardoor het motorgeluid beduidend minder doordringt in het interieur.

Wat ik mis in uw opgave:
Het hoofdstuk brandstofverbruik. Brandstofprijzen worden deze dagen met hoofdletters geschreven. Dit aspect zou in het hoofdstuk prestaties eigenlijk niet mogen missen.
Een opgave van het gemiddelde brandstofverbruik op vlakke weg kan een belangrijke reden zijn om toch te kiezen voor een andere configuratie.
Mijn gemiddelde is 1 op 9

Laatste opmerking: Het motorkoelsysteem voldoet ruimschoots aan de eis
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mazda Premacy.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker