Caravantrekker.nl

Trekadvies

Citroen

Citroen C4 Picasso 2.0 Hdi semi-aut.
Caravan

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Citroen C4 Picasso 2.0 Hdi semi-aut. zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
217
195

Hellingen
Risico's bij slingeren
254
332

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 500 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Citroen C4 Picasso 2.0 Hdi semi-aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg zal geen probleem zijn voor de Citroen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Citroen en de Caravan een gewichtsverhouding van 19%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 27%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

27%
500 kg 1881 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Citroen

Citroen C4 Picasso 2.0 Hdi semi-aut.
Caravan

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 115 km/u á 124 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2600 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 102 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Citroen een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Citroen C4 Picasso 2.0 Hdi semi-aut.

Periode
2007 - 2011
Vermogen
136 pk (100 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
270 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Citroen en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

H.A.van Rheenen heeft het volgende over de Citroen C4 Picasso 2.0 Hdi semi-aut. geschereven:

"We zijn in 2007 met de 1300 kg. zwaar beladen caravan achter mijn Citroen C4 Picasso 2.0 HDI Ligne Ambiance onder andere naar Barcelona geweest en vervolgens zijn we via de Franse Alpen weer naar Nederland getrokken. Alles bij elkaar een tocht van ongeveer 7000 kilometer, waarvan bijna 5000 kilometer met de caravan. Zowel op de autoroute bij 110 km/u als op de hellingen op de bergwegen beviel de auto uitstekend. Ik was meestal als eerste boven.... Dat zegt toch genoeg, over de potentie van de motor, niet waar? Bovendien bleek de auto erg stabiel bij de genoemde snelheid op de autoroute en was inhalen met eventjes 120 a 125 km/u ook geen enkel probleem.
In 2008 en 2009 hebben we meer zomerkilometers gemaakt met de caravan, ongeveer 6000, en ook tijdens die (berg)vakantie geen problemen gehad, ondanks af en toe extreem hoge temperaturen(40 graden)! Ik herken de problemen die anderen met hun koppeling hebben gehad niet, evenmin als het doorspinnen van de voorwielen. En er zit inmiddels toch 90.000 km op de teller...
In Nederland loopt de combinatie tijdens kortere vakanties tussendoor ook als het spreekwoordelijke zonnetje.
Met 15 jaar caravanervaring gedurende 10 weken per jaar door heel West-Europa, inclusief de kleinere en steilere passen over de Alpen en de Pyreneeen meen ik me een oordeel te mogen aanmatigen en te kunnen stellen, dat de Citroen C4 Picasso met deze 2 liter dieselmotor een uitstekende trekauto is!
In tegenstelling tot wat de aanduidingen boven deze review doen vermoeden, ligt de kruissnelheid beduidend veel hoger ( minstens 120 km/u) en is de kracht om hellingen te nemen groter! Deze motor maakt echt dat de wagen trekt als een beest... Toen ik in 2007 tussen Nancy en Metz een klapband kreeg bij een snelheid van ongeveer 110 km/u kon ik dankzij de stabiele combinatie zonder enig probleem en zonder enig geslinger veilig langs de weg tot stilstand komen. Subliem! Ook mag niet onvermeld blijven, dat de hill start assist (zeg maar automatische bergrem) uitstekend zijn werk doet. Je loopt nooit even terug, maar vertrekt direct in de goede richting!
Ik heb deze combinatie tot het einde toe (oktober 2009) met veel plezier gereden. In januari 2010 is onze nieuwe caravan, een Kip Greyline Special 47 TDB afgeleverd. Hoe de Picasso die trekt, kunt u hierboven in mijn nieuwe, na de zomervakantie geplaatste review lezen."

Lees meer gebruikerservaringen met de Citroen C4.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker