Caravantrekker.nl

Trekadvies

Opel

Opel Astra 1.6
Beyerland Sprinter 390 DV Sport

Beyerland
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Opel Astra 1.6 zijn in de meeste situaties wel voldoende en ook het gewicht van de Beyerland is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Alleen op echt steile en hoge bergwegen in het buitenland is enige caravan ervaring gewenst.

Vlakke weg
Trekkracht
150
92

Hellingen
Risico's bij slingeren
129
176

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Beyerland van 1015 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Opel Astra 1.6. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 65 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Opel. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Vermoedelijk is de auto samen met de kogeldruk te zwaar beladen. Er zijn onvoldoende gegevens ingevoerd om te bepalen welk rijbewijs noodzakelijk is.

Zonder belading heeft de Opel en de Beyerland een gewichtsverhouding van 77%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 75%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

75%
1015 kg 1354 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Opel

Opel Astra 1.6
Beyerland Sprinter 390 DV Sport

Beyerland

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3200 á 4200 toeren. Maar over het algemeen is er bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 98 km/u á 109 km/u. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 28.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 83 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 11 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Weinig risico bij slingeren

De Beyerland kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Opel een Beyerland zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Opel Astra 1.6

Periode
2000 - 2004
Vermogen
84 pk (62 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
138 Nm v.a. 2600 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Beyerland Sprinter 390 DV Sport

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Opel en Beyerland en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Luc Wijdeveld heeft het volgende over de Opel Astra 1.6 geschereven:

"Beyerland Vitesse 430D staat niet in de lijst, (ledig 690 kg / max beladen 1000 kg). In 2015 op vakantie naar Kroatië met de Astra G 1.6 8v SE uit sept. 2002. Mijn Beyerland is van binnen aangepast aan 2015 normen en iets zwaarder geworden, via weegbrug gemeentewerf kwam dat op 760 kg. mede door verhoogd vast bed, met daaronder via disselluik, grote bagageruimte. De Opel Astra heeft 205/50/16 originele Opel Sport LM velgen met brede banden en de achterveren zijn eerder vervangen voor wat progressievere veren zodat de achterzijde wat hoger staat en de trekhaak wat meer druk kan hebben. Om deze combinatie horizontaal te krijgen, zonder knik is de kogeldruk 78 kg. Alles wat zwaar was, ging op de achterbank van de auto (Tentstokken, gastanken, gevulde koelboxen). Bij vertrek alles na gewogen (Gemeentewerf): Caravan woog 859 kg beladen en de auto incl. inzittenden 1370 kg. Bandenspanning Astra: 2.3 bar voor en 2.5 bar achter. Caravanbanden (type 'Transport': 3.5 bar).
Gemiddeld verbruik was 1:9,3 gedurende de reis, de reisroute was zo gekozen dat ik 7% lange klimmetjes en dalingen vermeed in Duitsland, door via de Bundesstrassen te gaan. De Astra had totaal geen moeite met de caravan, die optimaal beladen was (niets in de bovenkasten en kleding in tassen op de as-hoogte) verder ter vermelding dat het grote voorraam van de Beyerland vervangen is door een vaste plaat (ivm slaapgedeelte) waardoor een betere luchtstroom is. 4% lange hellingen een terugval naar 60 km p/u, toerental boven de 2500 tpm houden, trekt hij weer vlot terug naar 80~90 km p/u. 5e versnelling niet gebruikt. Kruissnelheid van 90 km p/u kon gemakkelijk behaald worden en ook vrachtwagens inhalen ging met gemak. De Beyerland was voor de vakantie (2015) opnieuw naar RDW normen gekeurd en voorzien van nieuwe (geen stabilator) koppeling, nieuwe banden en verlichting is geheel vervangen naar LED verlichting met nieuwe kabels. Gedurende de reis (3600 km) totaal geen last gehad onbalans of slingeren. Ook bij inhalen (100 km p/u) stabiel aan de haak. Fietsen zijn in de caravan. De Beyerland heeft een zeer schuine voorkant en korte dissel met voorzijde ronde hoeken en knik in het dak, was zijn tijd vér vooruit voor een Caravan van 1989."

Lees meer gebruikerservaringen met de Opel Astra.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker