Caravantrekker.nl

Trekadvies

Alfa Romeo

Alfa Romeo 156 Crosswagon 1.9 JTD 16v [4x4]
Hobby De Luxe 450 UF

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Alfa Romeo 156 Crosswagon 1.9 JTD 16v [4x4] zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Hobby is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
227
193

Hellingen
Risico's bij slingeren
259
200

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1200 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Alfa Romeo 156 Crosswagon 1.9 JTD 16v [4x4]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Alfa Romeo maar 60 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Alfa Romeo en de Hobby een gewichtsverhouding van 65%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 151 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 66%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

66%
1200 kg 1805 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Alfa Romeo

Alfa Romeo 156 Crosswagon 1.9 JTD 16v [4x4]
Hobby De Luxe 450 UF

Hobby

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 119 km/u á 128 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2800 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 105 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Weinig risico bij slingeren

De Hobby kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 60 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Alfa Romeo een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Alfa Romeo 156 Crosswagon 1.9 JTD 16v [4x4]

Periode
2005 - 2007
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
305 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby De Luxe 450 UF

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Alfa Romeo en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

M. Koen heeft het volgende over de Alfa Romeo 156 Crosswagon 1.9 JTD 16v [4x4] geschereven:

"Mijn vorige alfa was een V6 156 die de caravan altijd met gemak overal heen trok. Nu rijdt ik een 4x4 19jtd en moet eerlijk bekennen dat deze ook geen probleem heeft met dezelfde caravan. Verbruik is rond de 1/10 1/11, dit is minder zuiniger als de standaard 19jtd zonder 4x4. Door de 4x4 uitvoering heb is de tank inhoud minder groot dus moet je vaker even tanken. Voordeel van de crosswagon is dat ie hoger op de wielen staat. Je hebt nu geen hinder van dat de dissel bij een vervelende drempel de grond raakt. Ook op een vochtig grasveldje trekt ie de caravan zo weg. Al met al positieve indrukken!!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Alfa Romeo 156.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker