Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7]
Trigano

Trigano
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Trigano is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
273
341

Hellingen
Risico's bij slingeren
312
238

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Trigano van 1060 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Trigano een gewichtsverhouding van 54%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 56%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

56%
1060 kg 1900 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7]
Trigano

Trigano

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2200 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 116 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 20%.

Weinig risico bij slingeren

De Trigano kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Trigano zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7]

Periode
2010 - 2016
Vermogen
140 pk (103 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
320 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Trigano

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Trigano en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Okko van der Beek heeft het volgende over de Volkswagen Tiguan 2.0 TDI [DSG 7] geschereven:

"Auto VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion 7DSG en Solifer 5602i caravan 1400 kg (Tandemasser):
Dit jaar voor het eerst met een onze VW Tiguan (bouwjaar november 2010) en onze Solifer 5602i Jubilee (bouwjaar 1990) naar Zweden en Noorwegen geweest. Noordelijkste punt was Trondheim. Als er in dit forum zes sterren te verdelen waren geweest kreeg deze auto ze wat mij betreft alle zes! De Tiguan trekt de caravan werkelijk fantastisch. De Tiguan heeft een enorm koppel en de gehele combinatie is zeer stabiel. Ik heb de S stand alleen in de bergen gebruikt (Jotenheimen). Zodra je cruise controll gebruikt lijken S en D hetzelfde te reageren. In D schakelt de Tiguan al bij 75 km p uur op een vlakke weg in z’n 7e versnelling en draait dan 1250 RPM (!) met caravan aan de haak. Bij S in Cruise controll stand evenzo. Als de cruise controll uit staat trekt hij in S langer in een versnelling door. Even een sprintje naar 120 km om een vrachtwagen in te halen is geen enkel probleem. Verder heb ik de combinatie ook getest op het uit stilstand wegtrekken op een stijl grindpad, iets wat je in (het westen van) Zweden en natuurlijk ook Noorwegen geregeld kunt tegenkomen en ook dat is geen enkel probleem. Automatisch wordt er door de 4motion extra tractie op de achterwielen gebracht en je rijdt zonder probleem weg.
Wat ook fijn is, is dat de auto in de gaten heeft dat je een helling afrijdt. Hij schakelt automatisch terug als dat nodig is. Een erg handige optie is verder de achteruitrijdcamera. Een uitkomst bij het aanhaken van de caravan (een tandemasser kun je met de hand niet zo makkelijk manoeuvreren) want je ziet op het beeldscherm de trekhaak en de dissel. Verder zijn ook EMUK spiegels voor de Tiguan een uitkomst. Absoluut trillingsvrij en in 60 seconden te monteren.
Verbruik zonder caravan bij een rustige rijstijl 6 ltr /100 km ( 1 op 16,5) en met caravan gemeten over 5.500 km Zweden/Noorwegen 8,8 ltr / 100 km (1 op 11,3).
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Tiguan.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker