Caravantrekker.nl

Trekadvies

Hyundai

Hyundai i30 CW - 1.6
Caravelair Antares Luxe 400

Caravelair
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Hyundai i30 CW - 1.6 zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravelair is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
201
92

Hellingen
Risico's bij slingeren
208
214

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravelair van 950 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Hyundai i30 CW - 1.6. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Hyundai maar 55 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Hyundai en de Caravelair een gewichtsverhouding van 62%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 63%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

63%
950 kg 1511 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Hyundai

Hyundai i30 CW - 1.6
Caravelair Antares Luxe 400

Caravelair

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2900 á 3400 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 111 km/u á 120 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4600 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 97 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (14%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Caravelair kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 55 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Hyundai een Caravelair zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Hyundai i30 CW - 1.6

Periode
2011 - 2012
Vermogen
126 pk (93 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
157 Nm v.a. 4200 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravelair Antares Luxe 400

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Hyundai en Caravelair en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

John Nagel heeft het volgende over de Hyundai i30 CW - 1.6 geschereven:

"Heb de auto sinds 24 augustus en heb overeenkomstig het advies van Hyundai eerst 2000km gereden zonder Caravan. Daarna de eerste trip van Maastricht naar Luxemburg (La Rochette) via Maastricht-Visé-Verviers richting St. Vith. Hier provinciale wegen via Diekirch naar La Rochette. De helling bij Verviers beklommen in 3e versnelling (plm. 75 km) per uur. Omdat de auto nog nieuw was heb ik mij beperkt tot max. 4000 tpm en minimaal 2200 voor (terug)schakelen. Op de heenweg heb ik de 5e versnelling nauwelijks kunnen gebruiken. Ik heb overigens een Caravelair Brazilia de Lux. Leegewicht 785kg en max.1000kg. uit 2001. De combinatie was tijdens deze reis plm. 7 á 8% onder het max. toegestane laadgewicht.Op de terugweg ben ik in Bastogne (E25) weer op de autoweg gekomen en vandaar terug naar Maastricht. Op deze terugweg regelmatig langduriger gebruik kunnen maken van 4 en 5 versnelling. De 6e versnelling kan men vergeten en is niet meer als een "overdrive". Weersomstandigheden waren zowel op heen/terugreis goed. Zwakke wind en zonnig. Verbruik heenweg met 8.2 km. per ltr, terugweg
8.9 ltr. Gemiddeld normaal verbruik auto plm. 12 km. per ltr. Ik reis met caravan sinds 1986, zo'n 3000km per jaar en beperk mijn snelheid tot max. 95 km. per uur. Dat is met deze combinatie denk ik niet mogelijk vanwege een nog hoger bezineverbruik dan hierboven aangegeven. De meest economische reissnelheid lijkt mij zo'n 85 tot 90 km.u. Omdat dit een relatief korte eerste reis met Caravan was weet ik niet off deze ervaring representatief zijn voor uw gegevens. Ik moest even wennen omdat ik van een Skoda Fabia 2.0l terug ben gegaan naar een 1.6 l motor en dat is natuurlijk merkbaar. Ik heb op deze eerste ervaring tijdens de heen reis veel moeten schakelen om een constante snelheid te handhaven. Ik geloof wel dat ik t.z.t. mijn verbruik wel op 1:9 kan krijgen wanneer ik iets meer ervaring heb met de combinatie."

Lees meer gebruikerservaringen met de Hyundai i30.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker