Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

BMW + Knaus

De BMW 520i (135 kW / 184 pk, bouwjaar: oktober 2011 - 2016), is beladen met 150 kg voor personen en bagage, en de Knaus Sport 450 (2,3) weegt met 185 kg belading, 1200 kg.

De BMW en de Knaus vormen met deze belading een prettige combinatie om ontspannen mee te rijden in binnen- en buitenland ook in de bergen.


Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 6e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

65%

1200 kg 1845 kg
70 kg


Score: 9.4


16%

Sterke punten:

Zwakke punten:

Controleer of deze berekening met de juiste gegevens is gemaakt. Meer informatie en een duidelijke toelichting wordt gegeven in het uitgebreide trekrapport.

Prima combinatie

De BMW 520i met een Knaus Sport 450 (2,3) van beladen 1200 kg is een prima combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden op allerlei soorten wegen in binnen- en buitenland ook in bergachtige gebieden.

Goede motorische prestaties

De motorische prestaties zijn over het algemeen zeer goed. Op snelwegen kan (wel met behoorlijk veel gas), veelal gereden worden in de 6e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 1900 toeren, maar mogelijk loopt de motor dan niet lekker en kan beter teruggeschakeld worden naar de 5e versnelling en dan maakt de motor zo'n 2300 toeren Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct zal er terugschakeld moeten worden naar de 5e versnelling en maakt de motor ongeveer 2300 toeren.

Goed in de bergen

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan in de 4e versnelling nog net met 80 km (2500 toeren) naar boven gereden worden. In de 3e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 116 km/u (4791 toeren).

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 16%). Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 30%.

Weinig risico bij slingeren

Hoe veilig en comfortabel je op weg bent hangt naast het gewicht en de afmetingen van de caravan vooral af van de totale belading en de gereden snelheid. Geen zware voorwerpen achterin en voldoende kogeldruk zijn belangrijk. We adviseren zo'n 70 kg aan te houden.

Deze combinatie heeft echter zeer ruime reserves waardoor het risico als de caravan toch gaat slingeren niet zo groot is.

Scores bij verschillende snelheden

10+
10+
9.4
7.6
5.8

Mocht de caravan toch gaan slingeren laat dan direct het gas los en rem onmiddellijk maar wel gedoseerd. In de meeste landen van Europa is de wettelijke toegestande maximumsnelheid 80 of 90 km/u.

B-rijbewijs

Op basis van de gewichten zoals die bij de technische gegevens vermeld zijn (zie hieronder) is voor deze combinatie een B-rijbewijs voldoende om ermee te mogen rijden. Controleer wel of de gewichten overeenkomen met jouw officiele papieren.

Meer informatie

Er is veel meer te vertellen over deze BMW en Knaus. In een PDF-bestand van zo'n 18 pagina's krijg je een complete uitleg van alle prestaties, tips bij het rijden en een grondige analyse van de stabiliteit in relatie tot snelheid en belading. Om dat goed uit te leggen heb ik wat meer woorden nodig dan in dit gratis online advies!


Bekijk een voorbeeld van zo'n rapport.

Trekrapport downloaden

Het uitgebreide trekrapport downloaden kost maar 5,00 euro en kan je achteraf betalen.

E-mail:

Je krijgt een email gestuurd met inloggegevens om het rapport te downloaden.

Gegevens

Auto

BMW 520i

Periode
oktober 2011 - 2016
Vermogen
kW (184 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
handgeschakeld met 6 versnellingen
Rijklaargewicht
kg
Belading
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Knaus Sport 450 (2,3)

Leeggewicht
kg
Belading
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Wat is jouw eigen ervaring?

Geef aan hoe de BMW je bevalt en of deze berekening overeenkomt met jouw ervaring. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.

Naam:

Email: (om de review later mee aan te passen)

Ervaring:

Vul 3 cijfers in:

 

Lees ook de toelichting over deze berekening en grafiek. De grafiek en factsheet kan je downloaden om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.


Blogs

Meest gelezen:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

Caravan asrubbers vervangen?

Is de as van je caravan onderhoudsvrij of moet je daar toch af en toe naar (laten) kijken? We gaan op onderzoek uit.

 

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker