Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Superb Combi 2.0 TDI
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Superb Combi 2.0 TDI zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

238
164
282
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1320 kg bij een asdruk van 1245 kg, niet te zwaar voor de Skoda Superb Combi 2.0 TDI. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Skoda en de Caravan een gewichtsverhouding van 78%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

76%
1320 kg 1730 kg

Belading in:

Skoda

Skoda Superb Combi 2.0 TDI
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2500 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Skoda een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Superb Combi 2.0 TDI

Periode
2015 - 2019
Vermogen
110 kW (150 pk)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Janse heeft het volgende over de Skoda Superb Combi 2.0 TDI geschereven:

"Deze zomer zijn we met de combinatie Skoda Superb Combi 2.0 TDI (nieuw model, 150 pk handgeschakeld 350 Nm) en een Knaus Sudwind 500 FU (1130 kg leeg, ca 1500 kg maximaal) naar zuid-Frankrijk gereden. Route richting het zuiden over Luik, route soleil.

De 190 pk versie van de Superb is trekauto van het jaar 2016 geworden, maar de iets minder sterke 150 pk is mij ook erg goed bevallen. Wat een fantastische reiswagen die technisch gezien maar liefst 2 ton mag trekken!

De Style Business versie is voorzien van een camera met een aanhangerfunctie. Ideaal met aankoppelen van de caravan. De auto is erg stil en heeft voldoende trekkracht om vlot met deze combinatie met het overige verkeer te kunnen meerijden. Inhalen van grotere voertuigen gaat probleemloos en zonder noemenswaardige slingerbewegingen. Met twee jongere kinderen op de achterbank en wat zwaardere bagage in de laadruimte van de auto, is het niet nodig om hulpveren aan te brengen. De auto zakt niet te ver door de vering.

Met een snelheid van 100-110 km/u ligt het verbruik op 1:9. Dat is redelijk. De zesde versnelling is helemaal niet gebruikt in de vakantie, in de vijfde versnelling loopt de motor het mooist. De schakelindicator maar even negeren.
Bij sommige hellingen (Luik) is de vierde versnelling gebruikt omdat het aantal toeren onder de 2000 rpm kwam. Maar de meeste hellingen op de route soleil trekt hij gemakkelijk in de vijfde versnelling. De kogeldruk (ca 75 kg) en de belading moet natuurlijk in orde zijn voor een goede wegligging.

De 500 FU is een erg prettige en populaire caravan en heeft de keuken en de kledingkasten recht boven de as. Dit is gunstig voor de verdeling van het gewicht. Onder het Frans bed aan de voorzijde kunnen gemakkelijk de zware spullen worden gelegd, zonder dat de kogeldruk te hoog wordt. De accu van de mover staat ook onder het bed, tegen de as aan. De grote rondzit en de ruime opzet van de keuken is een positief punt van deze caravanindeling die er overigens ook in de 450 serie is.

Na de vakantie moest er wel een litertje olie worden bijgevuld, maar dat hoor je weleens vaker over de 2.0 TDI's uit het VW gamma. Zeker na de eerste paar duizend kilometer schijnt dat niet vreemd te zijn. De volgende reis gaat er wel een flacon olie mee.

De totale lengte is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden bij het manouvreren bij tankstations, parkeerplaatsen en op de camping. Concluderend is dit een erg prettige combinatie om mee te rijden en om de vakantie mee te vieren.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Superb.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


Lees ook:

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker