Caravantrekker.nl

Trekadvies

Audi

Audi Q7 3.0 TDI (air suspension)
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Audi Q7 3.0 TDI (air suspension) zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

371
170
445
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1670 kg bij een asdruk van 1580 kg, niet te zwaar voor de Audi Q7 3.0 TDI (air suspension). Een goede kogeldruk van ongeveer 90 kg zal geen probleem zijn voor de Audi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Audi en de Caravan een gewichtsverhouding van 74%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 73%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

73%
1670 kg 2295 kg

Belading in:

Audi

Audi Q7 3.0 TDI (air suspension)
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Zelfs op autobaanhellingen in het buitenland is nauwelijks een veel hoger toerental dan normaal noodzakelijk, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

[Air suspension: improved tow ball weight and towing limit]

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 90 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Audi en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Audi een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Audi Q7 3.0 TDI (air suspension)

Periode
2015 - 2019
Vermogen
200 kW (272 pk)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Rene Demmers heeft het volgende over de Audi Q7 3.0 TDI (air suspension) geschereven:

"Dit zijn de berekeningen volgens caravantrekker.nl

"De motorische prestaties zijn over het algemeen zeer goed. Op snelwegen kan (zelfs met maar weinig gas), heel goed gereden worden in de 7e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 1550 toeren, maar mogelijk loopt de motor dan niet lekker en kan beter teruggeschakeld worden naar de 6e versnelling en dan maakt de motor zo'n 1850 toeren (wat wellicht iets meer lawaai geeft dan u gewend bent) Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden".

Ik ben net terug van een reis van 4500 km met deze combinatie naar zuid Spanje.
Bijna de hele weg heeft de combinatie met de caravan beladen tot 1500kg in de 8e versnelling gereden. Die mis ik compleet in bovenstaand verhaal. De auto draait in de 8e versnelling van de automaat 1300 toeren bij 100 km/u, en 1500 toeren bij 110 km/u. Pas als het wat steiler gaat worden, schakelt de auto terug naar de 7e. Ik kan wel zeggen dat 90% van de rit in de 8e versnelling wordt gereden, ook op lichte stijgingen. Alleen de helling bij Luik en in de Pyreneeën schakelde de auto terug naar de 6e omdat ik graag 100-110 km/u wilde aanhouden. En lawaai bij 1850 toeren??? Deze auto is zo gruwelijk stil dat het woord lawaai een verkeerde indruk geeft.

De Q7 rijdt fantastisch met deze combinatie. Het gemiddelde dieselverbruik varieerde van 1 liter op 7,5 km bij tegenwind en 1 op 8,3 met wind mee. De gemiddelde snelheid is doorgaans 100- 110 km/u.
Extra zijspiegels heb ik niet gebruikt, de auto is al dermate breed dat met de enorme eigen spiegels al een veilig achteruitzicht wordt gekregen. Misschien verboden, maar wel fijner rijden. De caravan is uitgerust met het ATC systeem van Alko, de auto zelf heeft ook een systeem die slingerbewegingen van de caravan signaleert middels een sensor in de trekhaakkogel. Geen enkele keer heeft de combinatie slingerneigingen vertoont, ook niet met enorme Mistralzijwind of een snelheid van heel soms 125 km/u.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Audi Q7.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Elektrisch trekauto's

De toekomst wordt elektrisch... Bekijk het overzicht van alle elektrische auto's die nu al een caravan kunnen trekken. De actieradius kunnen we aangeven in het trekadvies.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker