Caravantrekker.nl

Trekadvies

Audi

Audi Q7 3.0 TDI (air suspension)
Caravan van 1880 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Audi niet zwaarder zou moeten zijn dan 1880 kg ook al mag de auto wettelijk 3500 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1880 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Audi Q7 3.0 TDI (air suspension) zijn over het algemeen uitstekend, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
303
399

Hellingen
Risico's bij slingeren
365
133

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1880 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi Q7 3.0 TDI (air suspension). Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 100 kg zal geen probleem zijn voor de Audi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Audi en de Caravan een gewichtsverhouding van 84%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 82%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

82%
1880 kg 2295 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Audi

Audi Q7 3.0 TDI (air suspension)
Caravan van 1880 kg

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 11.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Zelfs op autobaanhellingen in het buitenland is nauwelijks een veel hoger toerental dan normaal noodzakelijk, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 130 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

[Air suspension: improved tow ball weight and towing limit]

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 100 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Audi een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Audi Q7 3.0 TDI (air suspension)

Periode
2015 - 2019
Vermogen
272 pk (200 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
600 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Audi en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Rene Demmers heeft het volgende over de Audi Q7 3.0 TDI (air suspension) geschereven:

"Dit zijn de berekeningen volgens caravantrekker.nl

"De motorische prestaties zijn over het algemeen zeer goed. Op snelwegen kan (zelfs met maar weinig gas), heel goed gereden worden in de 7e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 1550 toeren, maar mogelijk loopt de motor dan niet lekker en kan beter teruggeschakeld worden naar de 6e versnelling en dan maakt de motor zo'n 1850 toeren (wat wellicht iets meer lawaai geeft dan u gewend bent) Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden".

Ik ben net terug van een reis van 4500 km met deze combinatie naar zuid Spanje.
Bijna de hele weg heeft de combinatie met de caravan beladen tot 1500kg in de 8e versnelling gereden. Die mis ik compleet in bovenstaand verhaal. De auto draait in de 8e versnelling van de automaat 1300 toeren bij 100 km/u, en 1500 toeren bij 110 km/u. Pas als het wat steiler gaat worden, schakelt de auto terug naar de 7e. Ik kan wel zeggen dat 90% van de rit in de 8e versnelling wordt gereden, ook op lichte stijgingen. Alleen de helling bij Luik en in de Pyreneeën schakelde de auto terug naar de 6e omdat ik graag 100-110 km/u wilde aanhouden. En lawaai bij 1850 toeren??? Deze auto is zo gruwelijk stil dat het woord lawaai een verkeerde indruk geeft.

De Q7 rijdt fantastisch met deze combinatie. Het gemiddelde dieselverbruik varieerde van 1 liter op 7,5 km bij tegenwind en 1 op 8,3 met wind mee. De gemiddelde snelheid is doorgaans 100- 110 km/u.
Extra zijspiegels heb ik niet gebruikt, de auto is al dermate breed dat met de enorme eigen spiegels al een veilig achteruitzicht wordt gekregen. Misschien verboden, maar wel fijner rijden. De caravan is uitgerust met het ATC systeem van Alko, de auto zelf heeft ook een systeem die slingerbewegingen van de caravan signaleert middels een sensor in de trekhaakkogel. Geen enkele keer heeft de combinatie slingerneigingen vertoont, ook niet met enorme Mistralzijwind of een snelheid van heel soms 125 km/u.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Audi Q7.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker