Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz V 220 aut.
Kabe Royal 560 Ks

Kabe
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mercedes-Benz V 220 aut. zijn over het algemeen heel goed, maar wel is het gewicht van de Kabe met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
228
276

Hellingen
Risico's bij slingeren
246
123

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kabe van 1895 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mercedes-Benz V 220 aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 100 kg zal geen probleem zijn voor de Mercedes-Benz als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mercedes-Benz en de Kabe een gewichtsverhouding van 80%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 82%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

82%
1895 kg 2310 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mercedes-Benz

Mercedes-Benz V 220 aut.
Kabe Royal 560 Ks

Kabe

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 123 km/u á 132 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 21.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2800 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 102 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Pas op bij slingeren

De Kabe kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 100 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mercedes-Benz een Kabe zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mercedes-Benz V 220 aut.

Periode
2015 - 2019
Vermogen
163 pk (120 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
380 Nm v.a. 1400 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kabe Royal 560 Ks

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mercedes-Benz en Kabe en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

wienema heeft het volgende over de Mercedes-Benz V 220 aut. geschereven:

"De auto is een V220 Aut. 4-Matic in camper uitvoering (Marco Polo) en deze is gechipt van 163 naar 190 en 440Nm (gelijk aan de 250d). Beladen weegt deze 3000 kilo en de caravan 2100 kilo. De Kabe heeft standaard een kogeldruk van 80 kilo dus minder dan 120kg wordt het niet met 2 grote gasflessen voorin.
De Benz trekt de Kabe met gemak. Lange snelweghellingen zijn geen enkel probleem. Op de Gotthardpas mocht ie even flink werken maar het ging uitstekend. Ook het stijgen en afdalen op de A75 bij Lodève ging probleemloos.
De stabiliteit van de combinatie is fantastisch. Hard rijdende hoge bestelbussen voel je amper. Ik heb de caravan nog nooit op enige kwispelneiging kunnen betrappen. Ik rij meestal tussen de 95 en 105 op de GPS en dan ligt de caravan als een blok achter de Benz. Verbruik varieert tussen de 1 op 7 (veel hellingen en tegenwind) tot 1 op 9. Ik schakel vaak handmatig een versnelling terug omdat de motor anders wel erg weinig toeren draait. 1.600 toeren in zijn 7 vind ik te laag.
Omdat de V-Klasse nogal laag ligt en een redelijke overhang heeft raakte mijn neuswiel bijna elke verkeersdrempel. Ik heb 4 MAD veren laten plaatsen waardoor de hele auto 3 cm is verhoogd. De Kabe ligt nu bijna horizontaal achter de auto. Bijkomend voordeel: het comfort is gelijk maar de auto ligt strakker op de weg.

Als caravantrekker een absolute aanrader. Ik zou er zonder twijfel een tandemasser van 2.500 kilo achter hangen. Bovendien is het ook een aangename , comfortabele en sterke reisauto!
Enige echte nadeel vind ik dat de motor een weinig beschaafde loop heeft. Zeker stationair klinkt ie als een traktor. Op constante snelheid is ie gelukkig aangenaam stil.

Update 5/1/2024: ook na ruim 25.000 km met de Kabe erachter (ik ben sinds maart 2022 onderweg) ben ik nog altijd zeer tevreden met deze combinatie. Ruim genoeg power, zeer stabiel en de V-Klasse is een comfortabele reisauto met fijne stoelen.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mercedes-Benz V(ito).

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker