Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo V60 CC T5
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo V60 CC T5 zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

322
164
391
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1400 kg bij een asdruk van 1325 kg, niet te zwaar voor de Volvo V60 CC T5. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Caravan een gewichtsverhouding van 77%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 75%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

75%
1400 kg 1866 kg

Belading in:

Volvo

Volvo V60 CC T5
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2500 toeren moeten maken. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo V60 CC T5

Periode
2015 - 2018
Vermogen
180 kW (245 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Busje heeft het volgende over de Volvo V60 CC T5 geschereven:

"De combinatie bestaat uit genoemde auto met als caravan een Dethleffs Rondo 460 uit 1995. Beladen weegt die ongeveer 1200kg. Genoemde caravan is niet meer te selecteren.

De eerste duizend vakantie km zitten erop. Echte bergen ben ik niet tegengekomen 6% was het steilste op een klein stukje na, net voor de 2e camping, dat was 10%. Na de eerste 500km op de automaat gereden te hebben ben ik toch overgegaan naar de sportstand van de automaat. Voor mijn gevoel bleef de automaat te lang in een te lage versnelling hangen. Achteraf bleek dat hij op dat moment in de 7 versnelling stond. Het toerental zat dan op 1700 bij een snelheid van 100 km p/u. Hoewel de auto dan al zijn max koppel heeft loopt de motor gewoon niet lekker. Je hoort op enig moment een schurend geluid van metaal op metaal. In de 6e versnelling maakt hij dan 2100 toeren en dan loopt die als een zonnetje, nog steeds bij 100 km p/u. Bij heuveltjes (max 6%) schakelde ik terug naar de 5e versnelling dan maakte hij ongeveer 2800 toeren nog steeds met 100km p/u. Je hoort de motor dan nauwelijks.

Tussensprintjes maakt hij probleemloos waarbij je moet opletten dat je niet te hard gaat rijden. Je rijdt zo 110km p/u. Ook als je terugzakt naar 80km p/u, omdat ik niet op zat te letten achter een vrachtauto zit je heuveltje op zo weer op 100km p/u. Maar ja met een T5 verwacht je eerlijk gezegd ook niet anders.
Net voor de camping was een helling van 10%, die ben ik vanuit stilstand aangereden. Dan is de automaat toch wel een uitkomst. Probleemloos. Ook top vind ik dat bij het schakelen in de sportstand de cruisecontrol gewoon ingeschakeld blijft.

De combinatie ligt heerlijk stabiel op de weg, dus zonder de ssk koppeling. Hoewel de oversteek bij de Volvo groter is dan bij mijn vorige auto, een Toyota Verso, merk ik daar niets van. Ik merk wel dat ook bij een hogere snelheid, bijvoorbeeld 110km p/u, deze combinatie stabieler is dan mijn vorige. Daar had ik wel eens het gevoel op de limiet te rijden terwijl ik dat hier helemaal niet heb. Voor de duidelijkheid mijn max snelheid ligt feitelijk bij 100km p/u. Bij hoge uitzondering rij ik soms, korte tijd, sneller. Dat zijn dan meestal wel inhaal situaties waarbij dus meer van de stabiliteit wordt gevraagd.

Het verbruik ligt bij beschreven rijgedrag op 13,5 liter op 100km.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo V60.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.


Lees ook:

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

In de bergen naar beneden

Naar beneden rijden lijkt eenvoudig. Toch kan dat een 'verhitte' bezigheid zijn!

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker