Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo V60 CC T5
Dethleffs Rondo 430 T

Dethleffs
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo V60 CC T5 zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Dethleffs is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
289
319

Hellingen
Risico's bij slingeren
364
258

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Dethleffs van 970 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo V60 CC T5. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volvo en de Dethleffs een gewichtsverhouding van 49%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 52%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

52%
970 kg 1866 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo V60 CC T5
Dethleffs Rondo 430 T

Dethleffs

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 10.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2300 toeren moeten maken, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 126 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Dethleffs kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Dethleffs zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo V60 CC T5

Periode
2015 - 2018
Vermogen
245 pk (180 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
350 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Dethleffs Rondo 430 T

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Dethleffs en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Busje heeft het volgende over de Volvo V60 CC T5 geschereven:

"De combinatie bestaat uit genoemde auto met als caravan een Dethleffs Rondo 460 uit 1995. Beladen weegt die ongeveer 1200kg. Genoemde caravan is niet meer te selecteren.

De eerste duizend vakantie km zitten erop. Echte bergen ben ik niet tegengekomen 6% was het steilste op een klein stukje na, net voor de 2e camping, dat was 10%. Na de eerste 500km op de automaat gereden te hebben ben ik toch overgegaan naar de sportstand van de automaat. Voor mijn gevoel bleef de automaat te lang in een te lage versnelling hangen. Achteraf bleek dat hij op dat moment in de 7 versnelling stond. Het toerental zat dan op 1700 bij een snelheid van 100 km p/u. Hoewel de auto dan al zijn max koppel heeft loopt de motor gewoon niet lekker. Je hoort op enig moment een schurend geluid van metaal op metaal. In de 6e versnelling maakt hij dan 2100 toeren en dan loopt die als een zonnetje, nog steeds bij 100 km p/u. Bij heuveltjes (max 6%) schakelde ik terug naar de 5e versnelling dan maakte hij ongeveer 2800 toeren nog steeds met 100km p/u. Je hoort de motor dan nauwelijks.

Tussensprintjes maakt hij probleemloos waarbij je moet opletten dat je niet te hard gaat rijden. Je rijdt zo 110km p/u. Ook als je terugzakt naar 80km p/u, omdat ik niet op zat te letten achter een vrachtauto zit je heuveltje op zo weer op 100km p/u. Maar ja met een T5 verwacht je eerlijk gezegd ook niet anders.
Net voor de camping was een helling van 10%, die ben ik vanuit stilstand aangereden. Dan is de automaat toch wel een uitkomst. Probleemloos. Ook top vind ik dat bij het schakelen in de sportstand de cruisecontrol gewoon ingeschakeld blijft.

De combinatie ligt heerlijk stabiel op de weg, dus zonder de ssk koppeling. Hoewel de oversteek bij de Volvo groter is dan bij mijn vorige auto, een Toyota Verso, merk ik daar niets van. Ik merk wel dat ook bij een hogere snelheid, bijvoorbeeld 110km p/u, deze combinatie stabieler is dan mijn vorige. Daar had ik wel eens het gevoel op de limiet te rijden terwijl ik dat hier helemaal niet heb. Voor de duidelijkheid mijn max snelheid ligt feitelijk bij 100km p/u. Bij hoge uitzondering rij ik soms, korte tijd, sneller. Dat zijn dan meestal wel inhaal situaties waarbij dus meer van de stabiliteit wordt gevraagd.

Het verbruik ligt bij beschreven rijgedrag op 13,5 liter op 100km.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo V60.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker