Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo V90 T4
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo V90 T4 zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

263
167
319
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1430 kg bij een asdruk van 1350 kg, niet te zwaar voor de Volvo V90 T4. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Caravan een gewichtsverhouding van 76%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 75%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

75%
1430 kg 1916 kg

Belading in:

Volvo

Volvo V90 T4
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3000 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 22%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo V90 T4

Periode
2017 - 2020
Vermogen
140 kW (190 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Jeroen Breedveld heeft het volgende over de Volvo V90 T4 geschereven:

"Maximum massa auto 2300 kg.
Maximum trekgewicht auto 1800 kg.
Maximum kogeldruk 110 kg.
Maximum aslast caravan 1700kg.
Polestar upgrade naar 209pk/340 Nm.


De auto is een full option versie, als demo gekocht. Aangezien ik uit een D5 ben gestapt met maar liefst 500 Nm koppel heb ik de motor laten upgraden door Polestar, de huistuner van Volvo. Volgens hun opgave heeft de auto nu ongeveer 209 pk met 340 Nm koppel.
Wat verrassend was bij een weegbrug is de massa van de auto.
Zoals afgeleverd, met misschien 5 kg aan wat persoonlijke items, met 45l benzine, zonder chauffeur woog de auto 1860 kg. Dat was even schrikken, want op kenteken staat 1614 kg. De vele opties wegen dus erg veel. Het verschil gaat dan van je laadvermogen af. Nu dus ongeveer 440 kg. Met het aantal personen in de auto hield ik net 220 kg laadvermogen over. Daar moet dan ook nog de kogeldruk af.
Met 90kg op de kogel kan je dan “slechts” 130 kg bagage meenemen.

De Knaus is ook voorzien van vele opties, met gladde beplating, vloerverwarming, (bank)airco, Thule Omnistor 6300, reservewiel in beugel onder de caravan, Alko premium neuswiel, iTBS, etc. Ook is de zwaarst mogelijke as er onder gezet, maximum aslast is 1700 kg. De caravan weegt leeg ongeveer 1340 kg met 53 kg kogeldruk. Met belading (uitgebreide kampeeruitsrusting, SUP), ga ik gauw naar maximum aslast. Het grootste gedeelte van de zware voortent ligt in de auto (Unico Genua, met uitbouw en dakluifel). Ook de extra koelbox ligt in de kofferbak, samen met de gereedschapskist. Ik rij dan met een kogeldruk van 85-90 kg.
De auto weegt op een vakantiereis met drie volwassenen en een 8 jarig kind ongeveer 2300 kg. Dat is inclusief kogeldruk en dakkoffer.
In die dakkoffer zaten voornamelijk volumineuze dingen met weinig gewicht. Overigens gaat die dakkoffer in het vervolg niet meer mee, maar gaan er drie fietsen op het dak. Totale daklast dan 58 kg. Ongeveer hetzelfde als met koffer.
We zitten dan met slechts twee volwassenen en een kind in de auto waardoor er 70 kg meer bagage in de auto kan.

De rit naar Kroatië met de 1700 kg zware caravan is nooit zo comfortabel geweest. Als kruissnelheid hield ik 105 km/h aan met de adaptive cruise control. Dat is 5 - 10 km/h minder dan ik met de vorige auto’s deed. Niet vanwege de stabiliteit, maar vanwege het verbruik in combinatie met de toch voor dit soort auto’s kleine tank (55l).
De actieradius bleek in de praktijk ongeveer 300 km.
Gemiddeld over ruim 2800 km was het verbruik 14,7 l/100 km. Menigeen zal daar van schrikken, maar is vrij normaal voor mensen die met deze snelheden met een caravan rijden. Het verbruik is vrijwel gelijk als met de XC60 D5 die ik eerst had. Ik reed daar wel wat harder mee (115 op de teller) ondanks dat er een 200 kg zwaardere caravan achter hing. Ga je met deze combi rond de 95 rijden zal het verbruik zeker 15% lager liggen.
In Nederland rij ik solo in het drukke verkeer ook vaak die snelheid met de V90 op de snelweg. Gewoon omdat veel sneller weinig zinvol is. Rij ik dan alleen snelweg wat ik ook nu met de caravan vrijwel gedaan heb is het verbruik ongeveer 7l/ 100 km. Een mooie waarde, maar dat betekent ook dat het verbruik met caravan, dakbox en volle lading gewoon verdubbeld.

Om de gang er in te houden en om er voor te zorgen dat de automaat met name heuvel op in een niet te laag toerengebied ging rijden heb ik voornamelijk handmatig geschakeld. Heuvel op veelvuldig in 6, soms 5 en een keer naar 4 (7%). Op een vlakke weg is 7 prima te doen (tenzij wind tegen). De achtste versnelling gebruikte ik alleen het heuveltje af om zo rustig en economisch de berg af te rollen. Als het te hard ging schakelde ik op tijd terug om de combinatie niet boven de 110 uit te laten komen.
De luchtvering in combinatie met automatische niveauregeling is ideaal. De auto ligt helemaal vlak en is erg comfortabel. Op een mooie wegdek is het het prettigst om de vering op sportief te zetten, dan heb je het minste last van deinen. Ik reed met ongeveer 90 kg kogeldruk. Echter bij slecht wegdek met veel korte oneffenheden is de demping dan wat hard. Op die stukken wegdek zette ik hem dan vaak even in comfort stand. Van geklapper en gebonk op de trekhaak is helemaal geen sprake, al zal dat ook komen door het iTBS wat op de caravan gemonteerd zit. iTBS geeft vele voordelen. Met mijn combinatie grijpt hij op glad wegdek bij deze kruissnelheid nooit in. We weten echter allemaal hoe het wegdek op secundaire wegen in Kroatië maar ook bij wegwerkzaamheden in Duitsland kan zijn. Dan wil het systeem de caravan nog al eens afremmen, wat je dan ook voelt. Bij langere stukken slecht wegdek zet ik het anti slinger systemen dan uit mbv de afstandsbediening die je in de 12V outlet (sigarettenaansteker) hebt zitten. Top is het achteruitrijden en in de bergen het afdalen in combinatie met afremmen op de motor. Zo lang je de rem niet aanraakt houdt het systeem de omloopinrichting mooi gestrekt en gaan dus ook de caravanremmen niet werken. Die worden dan dus niet overmatig warm, nog zal er overmatige slijtage optreden. Bij achteruitrijden voel je geen weerstand van de reminstallatie van de caravan.
Wel grappig is dat in de V90 er ook een melding op het dashboard komt als het iTBS ingrijpt door eerder genoemd slecht wegdek. De remlichten van de caravan gaan dan branden, zonder dat de autoremlichten branden. De auto ziet dat als een storing van de remlichten van de aanhanger(caravan) en slaat dat ook op. Ik de 2800 km die we gereden heeft zal dat toch een keer of tien zijn gebeurd. Ik ben benieuwd wat de dealer zegt bij de eerstvolgende beurt.

Zelfs met de hogere toerentallen (2400 - 3000 rpm) blijft de auto erg stil, maar door de dakkoffer wat meer last van windgeruis. Boven die 3000 toeren tijdens accelereren en berg op in 4 met 105 is de motor wel wat duidelijker te horen. Vaak is dat kortstondig. Verder zijn we dergelijke toeren niet echt meer gewend. Daardoor vaak als storend ervaren, maar gewoon nodig om de gevraagde arbeid te doen. Volgens mij prima voor de motor. Een temperatuurmeter voor olie en/of koelwater heeft de auto niet, maar er is nooit een waarschuwing opgetreden.
In het warme weer was de stoelventilatie erg comfortabel, geen geplak aan het leer. Ook op een dergelijk lange afstand is het fijn om massagestoelen te hebben.
Vreemd is eigenlijk dat pilot assist niet werkt op het moment er een aanhanger aangekoppeld wordt. Wellicht hangt dat samen met het feit dat de dode hoek sensor ook wordt uitgeschakeld, wat mijns inziens wel logisch is. Lane departure warning werkt echter wel prima en zolang je niet over een spitsstrook rijdt met vreemde belijning stuurt de auto mooi rustig mee. Op de Nederlandse spitsstroken zou ik met caravan dat zeker uit zetten want ik weet dat solo de auto dan soms een bruuske stuurbeweging wil maken. Iets wat je met een caravan er achter niet wil doen.
Verder had ik eigenlijk wel graag schakelflippers aan het stuur gehad willen hebben, omdat er toch wel veel geschakeld wordt in de bergen, maar dat is niet echt een must.
Resumerend als trekauto is er eigenlijk maar een minpunt, dat is dat er eigenlijk een 70l tank in had moeten zitten."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo V90.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.


Lees ook:

Innovatie in de caravan

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig een accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

In de bergen naar beneden

Naar beneden rijden lijkt eenvoudig. Toch kan dat een 'verhitte' bezigheid zijn!

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker