Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLE 350d
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mercedes-Benz GLE 350d zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

354
176
431
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1690 kg bij een asdruk van 1600 kg, niet te zwaar voor de Mercedes-Benz GLE 350d. Een goede kogeldruk van ongeveer 90 kg zal geen probleem zijn voor de Mercedes-Benz als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mercedes-Benz en de Caravan een gewichtsverhouding van 72%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 71%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

71%
1690 kg 2375 kg

Belading in:

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz GLE 350d
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Zelfs op autobaanhellingen in het buitenland is nauwelijks een veel hoger toerental dan normaal noodzakelijk, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Denk aan slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 90 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mercedes-Benz en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Mercedes-Benz een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mercedes-Benz GLE 350d

Periode
2015 - 2019
Vermogen
190 kW (258 pk)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

P. heeft het volgende over de Mercedes-Benz GLE 350d geschereven:

"Trekauto: ML 350CDI 4matic amg 2015 (technisch identiek aan GLE 350d, stond niet op de site), met ook offroad pakket, low gearing en in hoogte verstelbare luchtvering.

Adria Astella Glam 663HT met oa dakairco, mover met accu, leveling syteem, dubbele set gasflessen en vaatwasser als vaste uitrusting, alsmede badkamer achterin, Emma matrassen ipv originele matrassen, zelf gemaakt tussenstuk en een volledig uitgeruste keuken voorin met veel zware spullen; kogeldruk 120kg bij dan dus een 'leeggewicht' van 1925kg (effectief 1800kg aan de kogel). Staat op een enkele as en is 8,84m lang. Meestal is deze beladen tot zo'n 2150-2200kg, de auto heeft dan een dakkoffer met voortent en nog zware dingen als een koelkast in de achterbak.

Hiervoor had ik een E-klasse 6-cilinder diesel wagon, maar daar loopt deze caravan mee weg, hoe zwaar je de auto ook laadt en de caravan zo leeg mogelijk met alles op de as enz. om de verhoudingen goed te krijgen. Niet in het minst omdat met een lage kogeldruk de caravan gaat slingeren en bij een hoge de combinatie doorzakt, omdat de luchtvering het niet aan kan, met als gevolg continue slijtage van de caravanremmen door het inlopen. En als je onvermijdelijk wordt ingehaald door een vrachtwagen, ga je nadenken over je overlijdensrisicoverzekering.

Dus toen toch maar deze SUV gekocht, ondanks dat die E als solo auto veel beter reed en de E naar mijn vrouw gedaan.

Wat een verademing. Heerlijke combinatie met bovengenoemde caravan, je merkt bijna niet dat er nog een caravan achter hangt, meekomen met het verkeer en wegkomen bij het verkeerslicht allemaal geen probleem. Op de snelweg gaat tot 120km/h nog prima. We gaan met deze combi ook zonder problemen 800m omhoog bij 30-35% helling (treingewicht ca. 4500kg), waarbij low gearing doorgaans niet eens echt nodig is maar ik vaak wel doe om de versnellingsbak te sparen. Kies vooral ook voor een achteruitrijcamera; achteruit rijden is kinderlijk eenvoudig ook met caravan, de auto laat zich heel prettig bedienen en reageert ook heuvelop achteruit heel vlot met al laag in de toeren veel koppel. Door het offroad pakket koelt hij de motor en de automaat ook extra goed (600W ventilatoren); heb je dit niet, dan beter wel in laten bouwen.

Als je veel in de bergen rijdt moet je wel rekening houden met veel slijtage van de remmen van de caravan. De eerste keer dat we er mee reden en per ongeluk in Oostenrijk de bergpassen in gingen i.p.v. over de snelweg (navigatie stond verkeerd ingesteld, auto week ervoor gekocht) hebben de remmen van de caravan het zwaar te verduren gehad. Achteraf in NL bleek dat ze nog maar 30% functioneerden en ook de oploopdemper kapot was; terug redenerend is dit gebeurd toen we nog 2400km te gaan hadden, waaronder nog 300km door de bergen. De remmen van de auto zijn dus ook uitstekend te noemen!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mercedes-Benz GLE.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Uitleg trekadvies

Lees de achtergrond bij de trekkrachtberekeningen zodat je die beter kan gebruiken.


Lees ook:

Innovatie in de caravan

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker