Caravantrekker.nl

Trekadvies

Opel

Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8.
Knaus Country 395

Knaus
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8. zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Knaus is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
222
221

Hellingen
Risico's bij slingeren
287
250

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Knaus van 900 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg zal geen probleem zijn voor de Opel als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Opel en de Knaus een gewichtsverhouding van 58%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 150 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 56%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

56%
900 kg 1593 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Opel

Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8.
Knaus Country 395

Knaus

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2200 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 117 km/u á 126 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3100 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 104 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Knaus kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Opel een Knaus zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8.

Periode
2018 - 2021
Vermogen
131 pk (96 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
230 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Knaus Country 395

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Opel en Knaus en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Maurice heeft het volgende over de Opel Grandland X 1.2 Turbo aut8. geschereven:

"Dit jaar voor het eerst met de Opel Grandland op pad. We hebben tot nu toe ca.2000km gereden in Frankrijk. Hier voor reden we een Seat Ibiza ST 1.0 7 traps automaat. Ook een drie cilinder met ongeveer dezelfde kracht als onze huidige Opel.

De Opel houdt de Knaus (635 leeg, max massa 900kg, nagewogen gewicht met Reich weger 1000kg) prettig in bedwang. Dit lag bij de Seat wel anders. De Opel heeft met een combinatie van hoger gewicht en lage banden (wangen) een merkbare betere stabiliteit dan de Seat.

Motorisch vind ik de Seat prettiger. Het Opel motorje heeft duidelijk meer moeite met de caravan. Een voor mij kenmerkend verschil; Op de bekende Zuidelijke route in Frankrijk de A75, waar de wegen grote hoogteverschillen kent, ging dit prima met de Seat. De Opel heeft duidelijk meer moeite om zijn warmte los te laten. De auto kwam regelmatig in een zelfbeschermingsstand wat betekende dat er aan vermogen ingeleverd werd. 1x zelfs zo extreem dat we met 60 a 70 een heuvel op gingen. De buiten temperatuur was 35graden.
Op papier mag de auto 1300kg trekken. Dit moet voor de stabiliteit geen punt zijn, maar of de het motorvermogen toereikend is....

"

Lees meer gebruikerservaringen met de Opel Grandland.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker