Caravantrekker.nl

Trekadvies

Opel

Opel Insignia ST 2.0
Caravan van 1500 kg

Caravan

Het maximaal trekgewicht van 1500 kg van de Opel is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1500 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Opel Insignia ST 2.0 zijn over het algemeen uitstekend, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
254
304

Hellingen
Risico's bij slingeren
316
133

Scores om te vergelijken
Zie de toelichting

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1500 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Opel Insignia ST 2.0. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg zal geen probleem zijn voor de Opel als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Opel en de Caravan een gewichtsverhouding van 86%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 83%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

83%
1500 kg 1815 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Opel

Opel Insignia ST 2.0
Caravan van 1500 kg

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

De motor heeft, afhankelijk van de omstandigheden en na verloop van tijd, voldoende kracht voor snelheden tot zo'n 127 km/u á 135 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 15.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2600 toeren moeten maken. De maximale snelheid bij langdurig volgas zal dan in de meeste situaties rond de 113 km/u kunnen liggen. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Opel een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,95 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Opel Insignia ST 2.0

Periode
2020 - 2023
Vermogen
200 pk (147 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
350 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Opel en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Henry Pieters heeft het volgende over de Opel Insignia ST 2.0 geschereven:

"Als trekauto over-all heb ik behoorlijk veel ervaring met mijn Opel Insignia ST 2.0 Turbo 200PK met 9tr. autom. Regelmatig worden er zware boottrailers mee getrokken die, ja ik weet, is niet goed, wat meer wegen als de 2.000kg die de Insignia mag trekken. Af en toe een autoambulance met één van mijn klassiekers erop en af en toe een zware koeltrailer. Ik kan vrij kort over deze auto zijn; het is een enorme pakezel en wat trekkracht betreft gelijk een rangeerlocomotief. Had ik vroeger (jaren geleden) niet zulke goede ervaringen met eveneens dikke Opels met automaat als caravantrekker, deze maakt alles goed. Geen automatenbak die de olie eruit perst, niets van dat.
Mijn vertrouwen in de auto was dan ook erg groot, toen ik onlangs na jaren zonder caravan te hebben geleefd ( tja, ik heb nu eenmaal een watersportbedrijf) weer besloot een caravan aan te schaffen, nadat een experiment met een gehuurde camper niet goed bevallen was. Sinds kort eigenaar van een gebruikte (Westfalia) Delpin 6000D, een caravan waarvan ik nog nooit gehoord had, maar waar ik direct van onder de indruk was. Ik heb behoorlijk wat caravans gehad en niet de eerste de beste. Eriba Nova, Fendt etc. Qua bouw en rijkwaliteiten slaat deze Delphin alles. In combinatie met de Insignia staat hier de ideale combinatie! De Opel trekt de caravan hier op de vlakke weg zelfs in de 9e versnelling en alleen een viaduct op gaat hij terug naar 8. Zelf zet ik hem handmatig liever in 8 of zelfs 7 vanwege het extreem lage toerental dat deze motor maakt en waarbij hij ook zijn 350Nm draaimoment levert. Dat toerental ligt rond de 1.500t/m. Bij een iets hoger toerental zie je op de boordcomputer het verbruik aanzienlijk dalen. Logisch, de stand van het gaspedaal is minder diep dan in een hogere versnelling. Maar het feit dat hij het doet, dat zegt iets over deze fijne benzinemotor, de fijnste die ik tot op heden gehad heb. Niet beginnen over het brandstofverbruik, dat is solo al niet echt zuinig (is mijn eigen schuld) en met caravan hier in NL 1:9. Ervaringen naar het buitenland deel ik spoedig met jullie. De Delphin ligt als een huis achter de Insignia, mede dankzij het feit dat deze caravan onafhankelijke (!) wielophanging heeft, voor een caravan absoluut vrij uniek. Ondanks het hoge gewicht van 1.800 kg zijn snelheden tot 120km/uur behalve makkelijk haalbaar, absoluut verantwoord. Een ingehaalde vrachtwagen maakt geen enkele indruk op de combinatie, de recht-uit stabiliteit is dankzij de grote wielbasis van de Opel subliem. De auto zakt weinig door met een kogeldruk van 90kg, en nogmaals, dankzij het geavanceerde caravanonderstel is er van bonken en stoten op oneffenheden totaal geen sprake. De eerste verre buitenlandse rit zal waarschijnlijk naar de Elzas zijn. Dat gaat een ontspannen rit worden als het aan deze combinatie ligt. Jammer dat deze zeer fijne en betrouwbare (trek) auto niet meer nieuw te bestellen is. Dit is voor mij tot nu toe de fijnste combinatie ooit gehad. Zelfs mijn Citroen C6 HDI met Eriba Nova 545 kon hier niet aan tippen. Wie een fijne en zeer ruime old scool stationcar zoekt die ook als caravantrekker zijn mannetje staat, dan is deze auto een zeer goede keuze. Benzine of diesel, alles is goed. Absoluut ondergewaardeerd deze auto, maar niet door mij."

Lees meer gebruikerservaringen met de Opel Insignia.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Op vakantie met een EV

Hoe gaat het op vakantie met een elektrische auto met de caravan? Een verslag uit de praktijk van een reis naar Noorwegen.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2025 Caravantrekker