Landrover Range Rover P400 MHEV |
In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Landrover niet zwaarder zou moeten zijn dan 2010 kg ook al mag de auto wettelijk 3500 kg trekken.
In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 2010 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!
De prestaties van de Landrover Range Rover P400 MHEV zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Scores om te vergelijken
Wettelijk is de Caravan van 2010 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Landrover Range Rover P400 MHEV. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Landrover maar 100 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 125 kg. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Landrover en de Caravan een gewichtsverhouding van 77%. Let daarom goed op de verdeling van belading.
Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
Landrover Range Rover P400 MHEV |
Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de
Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2100 toeren moeten maken, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zullen snelheden van boven de
De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 125 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 100 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Landrover een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: