BMW 330i |
In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze BMW niet zwaarder zou moeten zijn dan 1540 kg ook al mag de auto wettelijk 1600 kg trekken.
In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1540 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!
De prestaties van de BMW 330i zijn over het algemeen uitstekend, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Scores om te vergelijken
Wettelijk is de Caravan van 1540 kg, niet te zwaar (beladen) voor de BMW 330i. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de BMW maar 75 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 85 kg. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).
Zonder belading heeft de BMW en de Caravan een gewichtsverhouding van 91%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.
Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 87%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
BMW 330i |
Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de
Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2300 toeren moeten maken, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zal dan een snelheid van
De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 85 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 75 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de BMW een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: