Caravantrekker.nl

Trekadvies

Hyundai

Hyundai Ioniq 5 Long Range
Caravan van 1600 kg

Caravan

Het maximaal trekgewicht van 1600 kg van de Hyundai is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1600 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Hyundai Ioniq 5 Long Range zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
270
359

Hellingen
Risico's bij slingeren
320
173

Scores om te vergelijken
Zie de toelichting

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1600 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Hyundai Ioniq 5 Long Range. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 85 kg zal geen probleem zijn voor de Hyundai als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Hyundai en de Caravan een gewichtsverhouding van 73%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 72%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

72%
1600 kg 2210 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Hyundai

Hyundai Ioniq 5 Long Range
Caravan van 1600 kg

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

De motor heeft, onder alle omstandigheden, voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden. Na verloop van tijd tot boven de 130 km/u. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 12.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Ook al lijkt het in vergelijking tot solo wat meer moeite te kosten. In vergelijking met een auto op fossiele brandstof gaat het rijden veel soepeler en gemakkelijker. Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan met 117 km/u gereden worden. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 23%.

Het energieverbruik en de actieradius is sterk afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de Caravan zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 35.1 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 32.6 en 43.5 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 132 km bij (snel)laden van 20% naar 80% en maximaal 221 km.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 85 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Kijk of een Trekrapport te maken is voor deze combinatie!

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Hyundai Ioniq 5 Long Range

Periode
v.a. 2022
Vermogen
228 pk (168 kW)
Brandstof
Accu: 77 kWh
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
350 Nm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Hyundai en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Kees Rookus heeft het volgende over de Hyundai Ioniq 5 Long Range geschereven:

"Om kort te beginnen - prefereer ik m’n Toyota RAV4 hybrid boven een elektrische Hyundai Ioniq 5 als caravantrekker? Antwoord is nee, en dat had ik niet verwacht.

Voor wie het interesseert een flink lang verhaal hieronder 😉 omdat er bij de gebruikerservaringen nog niet zoveel info staat over elektrische auto’s met caravan.

Elektrisch rijden voelde als een experiment omdat we in de zomervakanties al jaren met de caravan in Noorwegen rondtoeren en dat nog lang hopen te blijven doen. De Toyota RAV4 was enorm goed bevallen, zie m’n gebruikerservaring op deze site. Maar ik probeer graag wat nieuws en dus werd hij begin dat jaar omgeruild voor de Ioniq 5.

De Kip caravan (Grayline 44TTZ) is al een oudje uit 2000, weegt beladen 1300 kg en is voorzien van ITBS (Integrated Trailer Brake System) van Triorep i.v.m. de Noorse bergen.
Ze (kippen zijn vrouwelijk ;-) heeft al vele jaren achter inmiddels 5 verschillende auto’s in Noorwegen rondgehobbeld, achter 3 turbo diesels, 1 benzine hybride en nu dus elektrisch. De caravan is een doorsnee maat zou ik zeggen, niet superklein of licht, geen hefdak.

Ik begon deze vakantie in augustus 2024 met de gedachte ‘elektrisch rijden met een caravan moet je willen, begin er anders niet aan’. Je moet veel plannen, vaak stoppen, van te voren uitdokteren waar je gaat laden, veel tijd nemen. Het bleek grotendeels niet waar.

Het hete elektrische hangijzer is uiteraard actieradius. M’n conservatieve verwachting was dat, net als bij m’n vorige auto’s, de actieradius ongeveer halveert t.o.v. solo auto. Bij de RAV4 was dat 800 km solo / 400 km met caravan, bij de Ioniq zou dat dus 500 km / 250 km worden. In beide gevallen van helemaal vol naar helemaal leeg wel te verstaan, wat in de praktijk nooit gebeurt. Bovendien laad je de accu van de elektrische auto onderweg niet helemaal vol omdat de laatste 20% langzaam gaat. Hanteer je ook nog een ondergrens van 20% (ongeveer 50 km range resterend met caravan, voor onverwachte zaken) dan gebruik je dus maar 60% van de accucapaciteit. Dat geeft een verwachte actieradius van 0.6 * 250 km = 150 km. Deze schatting komt goed overeen met de berekening op deze site. Op het eerste oog niet veel, maar het gaf dus houvast.

Ik had deze keer niet veel tijd voor de voorbereiding en moest dus het één en ander onderweg uitdokteren. De eerste 200 km was ik al overtuigd - dat gaat niet meevallen! Wat een gehannes met de infotainment van de Ioniq. De routeplanner stuurt je naar laadstations gebaseerd op bezetting daarvan en het verbruik met caravan. Dat lijkt aanvankelijk een mooi systeem maar het geeft voor mij onlogische pauzes. Ik wil ongeveer twee uur rijden en dan pauzeren.
Maar het infotainmentscherm blijkt gesplitst te kunnen worden in een scherm voor de routeplanner en een scherm dat de snelladers langs die route laat zien na een aantal kilometers. Vanaf dan werkt het tadeloos. De auto geeft aan wat de actieradius is (wat redelijk blijkt te kloppen, gebaseerd op verbruik met caravan) en ik kies een snellader op een afstand gelijk aan die actieradius min 50 km. Daarvan blijken er genoeg te zijn.

Wat getallen. Verbruik lag tussen 27 en 35 kWh/100 km op de lange ritten, inclusief snelweg hellingen en wind mee of tegen, over totaal zo’n 3600 km. Iets beter dan de berekening op deze site (29 – 38 kWh/100km). Dat zal vermoedelijk met de rijstijl te maken hebben, daarover straks meer.
De Ioniq heeft een 77 kWh accu, waarvan 74 kWh bruikbaar. Twee uitersten:
1) Max verbruik 35 kWh / 100 km en accu tussen 20% en 80%, dus 60% gebruikt: 0,6 * 74 * 100 / 35 = 127 km range. Bij gemiddeld 80 km/u is dat 127 / 80 = 1,6 uur = 1 uur en 35 minuten rijden.
2) Min verbruik 27 kWh / 100 km en accu tussen 10% en 90%, dus 80% gebruikt: 0,8 * 74 * 100 / 27 = 219 km range. Bij gemiddeld 80km/u is dat 219 / 80 = 2,7 uur = 2 uur en 44 minuten rijden.
En alles daartussenin, we hebben het allemaal wel voorbij zien komen. Goed 2 uur rijden als gemiddelde.
Laadtijd tussen 10 – 80% is volgens Hyundai 18 minuten en dat blijkt redelijk te kloppen aan de > 200 kW snelladers. Ik heb vaak met voldoende vermogen kunnen laden, soms duurt het wat (zeg 10 minuten) langer. Meestal is de Ioniq eerder klaar dan wij… ;-). Soms laden we daarom tot 90%.
In twee dagen zijn we bij Gol in Noorwegen, met overnachting op ferry tussen Kiel en Gothenborg. Die twee dagen hadden we vroeger ook nodig.

Dan de rijstijl. Ik rij 80 km/u gps, veel constante snelheid. Dat deed ik de laatste jaren met de RAV4 ook omdat bij harder rijden de tijdwinst niet indrukwekkend is maar de extra hoeveelheid CO2 wel. Dat vond ik niet prettig meer. Harder rijden met de Ioniq heeft vermoed ik een negatief effect op de reistijd.
Ik moest een beetje oppassen met optrekken omdat er veel vermogen is, het zo geruisloos gaat en dus moeiteloos lijkt. Maar het heeft wel wat effect op de actieradius natuurlijk. Ook op de steilere stukken snelweg omhoog heb ik de snelheid maar wat laten zakken naar 70 – 75 km/u alhoewel de auto geen signaal geeft dat dat handig zou zijn, misschien was dat overbodig. Omhoog, omlaag of plat, de motor maakt hetzelfde geluid: geen.

Bergen hadden verrassend weinig effect op de actieradius, zowel met als zonder caravan, althans als het begin en eindpunt van de route op ongeveer dezelfde hoogte ligt en de snelheid laag. Het scenario pasweggetje zeg maar. Naar boven met de caravan ging het verbruik wel flink omhoog, zo’n 100 kWh/100 km op 10-15% stijging, maar naar beneden stopt de Ioniq die extra energie kennelijk weer netjes terug in de accu. Dat werkt blijkbaar erg efficiënt. Waarschijnlijk heeft de ITBS hier ook een positief effect, daarover later meer. Wel zaak om met voldoende lading aan zo’n pasweggetje te beginnen want je moet natuurlijk wel eerst boven komen voordat het oplaad-feest bij de afdeling begint. Ik rekende dus met 1 kWh per km 10-15% naar boven, met een caravan van 1300 kg totaal. Op https://climbfinder.com is erg veel info te vinden over te verwachten stijgingspercentages. Maneuvreren op hellingen gaat erg ontspannen, vooruit of achteruit, zonder motorgeluid, vreemde ervaring wel. Onze Ioniq heeft achterwiel aandrijving, daar hadden we zondermeer genoeg aan, ook op Noorse gravel bergweggetjes. 4WD is natuurlijk nog mooier (puntje voor m’n oude RAV4…) maar verbruikt ook meer, dus wat kortere range. Voorwiel aandrijving zou ik voor de elektrische auto met caravan niet prefereren. Dan mis je denk ik de benodigde tractie om van dat mooie grote rustige koppel vanuit stilstand gebruik te maken.

We waren eerlijk gezegd nogal verbaasd hoe ontspannen de reis naar- en in Noorwegen was gegaan. Eerder meer dan minder vergeleken met onze eerdere ervaringen. Van te voren plannen van laadpunten bleek niet nodig. Veel rust in de auto, heuvelop heuvelaf of plat, maakt niet uit. Weinig caravanbeweging door het gewicht van de auto. Erg makkelijk maneuvreren op hellingen zonder motorgeluid. Misschien bracht het schema van ff pauze na 2 uur rijden toch ook wel ontspanning, met de diesels en de hybride was ik nogal eens geneigd om wat langer door te rijden.

Nadelen hebben we uiteraard ook ondervonden. Daarvan hebben de meeste toch nog steeds te maken met de laadstations. Gedurende deze vakantie waren er genoeg, we hebben nooit hoeven wachten en er hebben nooit mensen op mij hoeven wachten. Maar het opvallendste is het af en toe moeten afkoppelen van de caravan omdat de lay-out van de laadstations niet altijd rekening houdt met aanhangers. Op de heen- en terugreis kon ik bij ongeveer de helft van de laadstations de caravan aangekoppeld laten, bij de andere helft moest ik afkoppelen, twee keer op een dag. Dat vindt ik persoonlijk geen groot probleem, maar dat kan een ander anders ervaren natuurlijk. Je ziet overigens steeds meer laadstations waarbij een paar - of alle - laadpunten van het ‘door-rij’ type zijn, zoals bij benzinestations, zodat de caravan aangekoppeld kan blijven. Waarschijnlijk wordt dit (mede) gedaan omdat tegenwoordig ook kleine vrachtwagens en bussen aan deze snelladers laden. Er zit dus gaande weg verbetering in. In Noorwegen zelf kwam dat maar af en toe nog eens voor, meestal was er genoeg ruimte om de caravan aangekoppeld te laten.
Opvallend ook is dat benzinestations duidelijker aanwezig zijn, door een meestal fel gekleurde dak. Bij laadstations is dat doorgaans niet zo waardoor je soms even moet rondkijken waar het laadstation precies is. Meer opmerkelijk dan hinderlijk, maar toch. Nederland blijkt hier voorop te lopen, met z’n door-rij-snelladers-onder-een-gekleurd-dakje langs de snelweg 😊.
En uiteraard is de dichtheid van benzinestations nog steeds groter dan van laadpunten. Onderweg in Duitsland, Zweden en Noorwegen was dat geen probleem maar we kamperen (en wandelen) graag in afgelegen gebied en staan dan zeg een week op een plek waar de snellader niet om de hoek staat. Toch konden we meestal ook daar voldoende snel laden tijdens het boodschappen doen, op ongeveer 15 – 20 km van de caravan. En omdat de actieradius van de losse auto dan ruim voldoende is was dit uiteindelijk nauwelijks een issue. We hebben gedurende de hele vakantie één keer een uur aan een afgelegen lader gestaan terwijl we niets anders te doen hadden dan onze boekenvoorraad gebruiken. Dit probleem zal denk ik wel groter worden als we in het noorden van Noorwegen of Zweden zouden rondtrekken.
Het kopen van stroom is vaak nog steeds onnodig omslachtig. In Duitsland kon ik met m’n Hyundai en ANWB card/druppel laden die ik ook in Nederland gebruik maar in de Scandinavische landen moest ik kiezen uit 5 apps (Mer, Circle-K, Bilkraft, Elton en Tesla voor de geïnteresseerden). Elke app zit weer wat anders in elkaar. Het went, maar…. ga toch s.v.p. stroom verkopen zoals ook benzine verkocht wordt, dus mobiel voor de lezer houden, kabel in stopcontact en laden maar! Je ziet dit gelukkig wel steeds meer bij de laadstations dus het zal wel goedkomen, maar op het moment kan je er nog niet van uitgaan. En aantal laadstation-bedrijven bieden de mogelijkheid om direct te laden als de kabel in het stopcontact zit. De laadpaal herkent dan de auto en de betaalgegevens. Zoals Tesla dat doet dus, dat werkt dan nog weer makkelijker dan benzine tanken.

Ondanks deze nadelen was het al met al een verbazend positief verhaal voor mij (waardoor ik tot de conclusie kwam aan het begin van deze post 😊). Nog een keer teruglezend kwam ik tot de ontdekking dat ik de range niet bij de nadelen had genoemd. En zo heb ik dat eerlijk gezegd ook ervaren.

Voor wie het interessant vindt – hieronder nog wat ervaring met de Ioniq en ITBS in de caravan.
Normaal gesproken remt de oplooprem van de caravan als de auto op de motor remt. Bij lange afdalingen worden daardoor de caravanremmen en -wiellagers te heet. ITBS voorkomt dat door de oplooprem te blokkeren tot een ingestelde limiet (de caravan zal dan niet remmen) als er geen spanning staat op de remlichten en die dus niet branden. Bij brandstof auto’s als je niet op rem trapt maar wel op de motor remt.
Bij veel elektrische auto’s werkt dat wat anders. Daar kan het regeneratief remmen (op de motor dus, zonder het rempedaal aan te raken) zo sterk zijn dat de remlichten dan ook moeten branden. Dit betekent dat de remlichten door software bediend moeten worden.
Ik was dus vooraf nogal benieuwd of ik nog wat aan de ITBS zou hebben. Als de auto besluit dat de remlichten gaan branden als ik op de motor rem tijdens een afdaling dan staat ITBS niets te doen in de caravan. Het enige bruikbare wat dan resteert is een lampje in de auto wat aangeeft of de remlichten wel of niet branden.
Door dat lampje kon ik goed zien wat de Ioniq deed met z’n remlichten. Ze bleven gelukkig keurig uit tijdens een afdaling met constante snelheid op de motor remmend. Zelfs op steile afdalingen op maximaal motor remvermogen (maximale regeneratie) en constante snelheid hoefde ik niet bij te remmen, bleven de remlichten uit en voorkwam ITBS dat de caravan ging remmen. Daardoor geen hete caravan remmen en als bonus wel meer regeneratie lading richting accu, waardoor zoals eerder genoemd de bergen uiteindelijk verrassend weinig effect hebben op de actieradius.
Dat alles zonder cruise control. Maar onder dezelfde omstandigheden met cruise control aan brandde de remlichten wel (!). Dus b.v. op de snelweg met cruise control aan flink afdalend gaat de Ioniq met constante snelheid op de motor remmend met brandende remlichten naar beneden. Wat voorkomen kan worden door de cruise control uit te zetten. De logica hier ontgaat mij geheel en ik snap eerlijk gezegd niet goed dat dit bij de typegoedkeuringen geaccepteerd wordt. Als ik nu in een rijtje auto’s met constante snelheid op de motor remmend en met brandende remlichten afdaal, dan wordt mijn achterligger dus niet meer gewaarschuwd wanneer ik daadwerkelijk op de rem trap. Omdat ik dat onveilig vind gebruik ik nu volgende work-around: wanneer bij de afdaling op cruise control de “power – charge” indicator op “charge” komt te staan dan remt de Ioniq op de motor en gaan de remlichten dus aan. Ik zet dan de cruise control uit, de remlichten gaan uit en ik kan weer veilig verder met de afdaling. Na de afdaling gaat de cruise control weer aan en zo verder. Deze situatie kwam gelukkig niet heel veel voor omdat bij een snelweg afdaling de luchtweerstand van de auto+caravan doorgaans te groot is en ik in de bergen de cruise control meestal niet gebruik. Maar de Ioniq rijder zou dit wel moeten weten, tijd voor een update zou ik zeggen.
Met dank aan ITBS voor het signaleren van deze remlicht-software bug. Ik was verder erg in m’n nopjes met de combinatie van ITBS en elektrische auto, denk dat dit de range in de bergen ten goede kwam. Ik weet natuurlijk niet hoe andere elektrische auto’s met hun remlichten omgaan maar het kan dus prima samenwerken. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Hyundai Ioniq.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Polyester caravans

Het Erwin Hymer Museum laat de ontwikkeling van de caravan geschiedenis zien waarbij vroeger ook vaak polyester werd gebruikt. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester (monocoque) caravans.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2025 Caravantrekker