Caravantrekker.nl

Trekadvies

BMW

BMW Touring 520i 2.2 24v aut.
Caravan van 1630 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze BMW niet zwaarder zou moeten zijn dan 1630 kg ook al mag de auto wettelijk 1700 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1630 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de BMW Touring 520i 2.2 24v aut. zijn in de meeste situaties meer dan voldoende, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
217
140

Hellingen
Risico's bij slingeren
224
123

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1630 kg, niet te zwaar (beladen) voor de BMW Touring 520i 2.2 24v aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 90 kg zal geen probleem zijn voor de BMW als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de BMW en de Caravan een gewichtsverhouding van 89%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 86%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

86%
1630 kg 1900 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


BMW

BMW Touring 520i 2.2 24v aut.
Caravan van 1630 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2500 á 2900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 118 km/u á 127 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 21.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 100 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 14%.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 90 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de BMW een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

BMW Touring 520i 2.2 24v aut.

Periode
2000 - 2004
Vermogen
170 pk (125 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
210 Nm v.a. 3500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de BMW en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Sander heeft het volgende over de BMW Touring 520i 2.2 24v aut. geschereven:

"Na eerst een afneembare Bosal trekhaak onder de BMW gemonteerd te hebben, verliep de eerste rit met deze destijds 9 jaar en 180.000 km oude automaat op lpg (vialle lpi, net ingebouwd) niet vlekkeloos: in de file dacht ik de bak, die al met name in 3 geen fabrieks-standaard gedrag meer vertoonde, te sparen door naar 'neutraal' te schakelen. Blijkbaar is dat niet bevordelijk voor de smering/koeling, want bij terug naar 'Drive' meldde het instrumentarium 'getriebestörung'. Met alleen de 4 en nog een keer wegtrekken bij een verkeerslicht na de file, de restereende 40 km afgelegd. Remedie: bakrevisie bij VRO in Oss, die de koppelomvormer van een 530 monteerde, en een software aanpassing in de aansturing van de 'koppelomvormer-overbruggings-koppeling' door www.ecotuning-automatic.de, waardoor er nu vanaf 70 ipv 105 km/h zonder slip (=warmteontwikkeling) in de bak gereden kan worden.
Deze combinatie bracht ons feilloos in zuid Frankrijk en Karinthië, toen nog met een lichtere en smallere Beyerland.
Bij aanschaf van de Fendt wel nog een manco aan de auto verholpen; de Bosal afneembare trekhaak zat zo laag, dat ondanks luchtvering (de auto zet zichzelf altijd op de goede hoogte), ik de wijk niet uit kon zonder bij drempels met neuswiel of beugel de grond te raken. Vergelijk met trekhaken op andere E39 tourings leerde dat de Bosal kogel erg laag zat. Wellicht niet bedoeld icm met het op mijn auto gemonteerde 'sportfahrwerk'? Een originele fabrieks westfalia afneembare haak, met lelijke bumperuitsnede en dito afdekplaat bracht relaas. Deze kogel is bijna 10 cm hoger!
De fendt is een stuk zwaarder en vanwege aanvangs-bak-perikelen is het vertrouwen zoek. Op vakanties ben ik er pas gerust op na de beklimming van bijv. Luik. Die kan in 3, maar dan valt de snelheid ver terug en moet de koppelomvormer hard werken, dus handmatig terug naar 2 en met een kleine 5000 touren en rond e 75 km/h zonder slip naar boven. Naar de camping zat nog een 3 km klim met stijging tot 18%, deze in de 1 en langzaam genomen. In het algemeen, de stappen tussen de versnellingen zijn groot, de 5 onbruikbaar. Bij 95km/h in 4 draait de motor zo'n 2700 toeren en bij een beetje vals plat, tegenwind of iets lagere snelheid, terug naar 3. 88km/h is dan 3500 toeren.
Verbruik op gas solo 1 op 8,3 gemiddeld, met caravan tussen 1 op 5 en 1 op 6, waarbij ik niet harder dan 100 km/h rij. Probeer dan maar eens een Lpg pomp over te slaan... Geen merkbaar vermogensverschil tussen lpg en benzine, wel loopt de motor marginaal stiller op lpg.
De automaat is ideaal voor het langzame manoevreerwerk op campings en bij wegtrekken op hellingen. Geen geklooi met slippende koppeling/banden en gas/koppelingsspel, gewoon een toefje meer gas en hij komt langzaam en indien gewenst daadkrachtig van z'n plek. Wel enige wielslip bij het verlaten van een doorweekte heelende grasmat, maar met voorwielaandrijving was ik daar uberhaupt niet uit weggekomen. Al met al best heel tevreden;
Het zoeken naar een waardig opvolger, bij voorkeur een waarbij met deze caravan geen e-rijbewijs benodigd is, is geen eenvoudige klus.

"

Lees meer gebruikerservaringen met de BMW 5-serie.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker