Caravantrekker.nl

Trekadvies

Subaru

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i [in low-gear]
Caravan van 1440 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Subaru niet zwaarder zou moeten zijn dan 1440 kg ook al mag de auto wettelijk 1600 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1440 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i [in low-gear] zijn in de meeste situaties meer dan voldoende, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt voor ervaren caravanners op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
203
101

Hellingen
Risico's bij slingeren
213
117

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1440 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i [in low-gear]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg zal geen probleem zijn voor de Subaru als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Subaru en de Caravan een gewichtsverhouding van 93%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 88%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

88%
1440 kg 1635 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Subaru

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i [in low-gear]
Caravan van 1440 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2800 á 3300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 113 km/u á 123 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 21.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 97 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Subaru een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i [in low-gear]

Periode
2003 - 2005
Vermogen
137 pk (101 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
187 Nm v.a. 4400 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Subaru en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Rene heeft het volgende over de Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i [in low-gear] geschereven:

"Sinds dit jaar rijden wij met de combinatie Subaru Legacy met een Home Car Rally van maximaal 1300 kg.
Bij aankoop progessieve veren laten plaatsen.
Wanneer wij met de caravan op pad gaan, hou ik de caravan zo licht mogelijk, plaats ik zoveel mogelijk in de Legacy of in de dakkoffer op de Legacy. Daarnaast is mijn kogeldruk 75 kg en de verdeling van gewicht in de caravan optimaal. Het hieronder beschreven verbruik is dus met dakkoffer en het gewicht van de caravan zal rond de 1200 a 1250 kg liggen. (caravan is gewogen na plaatsing van mover, dus een redelijke inschatting).

Voorgaande jaren hadden wij als trekker de Mitsubishi Outlander 2WD 2.0. Omdat we duidelijk wat trekkracht onderin tekort kwamen, heb ik na enige reviews te hebben gelezen, besloten om een Legacy aan te schaffen. In 2015 hebben wij de brug bij Honfleur (pont de Normandie) gereden en dit jaar wederom, waardoor ik een redelijk vergelijking kan maken. De Legacy komt duidelijk beter de hellingen op (in Low Gear) dan de Outlander. Hoewel de Outlander steviger aanvoelt, is de stabiliteit van de gehele combinatie meer windgevoelig bij het inhalen van een vrachtwagen dan de Legacy. We hadden beter kunnen kiezen voor een iets sterkere motor in de Outlander of een wat lichtere caravan. Helaas want de Outlander is een heerlijke wagen en is nog steeds in ons bezit. Het verbruik met de Legacy is ongeveer 1:8, op de grote wegen in Frankrijk rijden wij afhankelijk van het verkeer rond de 90 a 95 km/h. Zonder caravan is het verbruik 1:12. Wederom een voordeel met caravan t.o.v. de Outlander waar het verbruik 1: 6 was en met een minder grote inhoud van de brandstoftank.
Het gebruik van de Low Gear is werkelijk fantastisch! De eerste drie versnellingen wegrijden in Low en vervolgens naar 3 hoog. Daarmee kom je goed van z'n plek, tevens een ideaal hulpmiddel bij filerijden. De Legacy met AWD en Low Gear is een perfecte trekauto. Een nadeel van de Legacy is de lage zit, wel prima stoelen met lendesteun en verwarming, maar de hoge zit van de Outlander was fijner. Een goed alternatief zou een Forester of een Outback zijn met de zelfde Low Gear.
In de zomer van 2017 zullen wij naar Millau gaan, gezien de ervaringen op het internet ben ik heel benieuwd hoe de Legacy dit gaat doen..
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Subaru Legacy.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker