Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mazda

Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD
Caravan van 1550 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Mazda niet zwaarder zou moeten zijn dan 1550 kg ook al mag de auto wettelijk 1600 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1550 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
227
234

Hellingen
Risico's bij slingeren
255
122

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1550 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Mazda maar 75 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 80 kg voor de beladen caravan! Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Mazda en de Caravan een gewichtsverhouding van 90%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 86%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

86%
1550 kg 1795 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mazda

Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD
Caravan van 1550 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 120 km/u á 129 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 19.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2500 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 104 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 85 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 80 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mazda een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD

Periode
2005 - 2008
Vermogen
143 pk (105 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
360 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mazda en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Wirtz heeft het volgende over de Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD geschereven:

"Deze combinatie is echt 'n 'Droom' om verre(vakantie)reizen mee te maken. Heb lang gezocht naar een goede prijs/kwaliteits verhouding en ben,na enig speur/rekenwerk, op deze Zoom 6 sportbreak(met 143 PK High Power diesel engine)gestuit(Toyota Avensis viel af ivm max.1300 KG trekgewicht).Wáárom is deze Mazda 6 i.c.m de Home Car 52 FHU zo'n goede combinatie om verre reizen te maken? Wel,om drie redenen;
Een bezoek aan de testbank gaf, na 25000 K.M, een veel beter koppel resultaat (385 Nm.) aan dan de fabrieksopgave(360 Nm.)
Deze High Power diesel uitvoering sleurt de Home Car 52,óók autobaan hellingen omhoog, met zich mee alsof het een Eriba Puck betreft.Gewoon perfecte wegligging en stuureigenschappen,óók bij hoge snelheden.
Dit alles met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 9 bij 100 km/u(échte kilometers)op de Duitse autobahn, en wel vol bepakt,5 pers.+Skibox op de auto,en vol beladen fietsdrager(2 fietsen)achter op de caravan. Wél adviseer ik voor Duitsland een 100 KM ontheffing aan te vragen(Via Tüv Nord of Dekra),deze snelheid rij je met gemak urenlang op de Duitse/Franse snelwegen zonder enige vorm van stress. Inhalen is een fluitje van een cent. ADVIES; Belaad de caravan aan de voorzijde tot minstens de maximaal aangegeven kogeldruk(75 KG),en bij voorkeur met nog 10 KG meer bovenop de door fabrikant aanbevolen 75 K.G. Dit maakt dat de combinatie veel fijner rijdt. Thema banden; Persoonlijk prefereer ik stikstof en zet de Maxmiler's op 5 atmosfeer(koud meten!)Ik adviseer,om onderweg een klapband te voorkomen, het monteren van stalen ventielen(dit advies komt voort uit een nare ervaring met klapband bij de vorige caravan)Marcar Groenlo,ons Bovag onderhoudsbedrijf adviseerde ons stalen ventielen te laten monteren.Bij Mar Car hebben we ook het Tyron Run Flat systeem op de standaard aluminium velgen laten zetten, ook dit is voor diegene die een caravan frequent gebruikt een aanrader die zich snel terugverdiend heeft.
Samenvatting; Héérlijk ruime 5 persoons combi met sterke 2 liter turbodiesel, prima reisauto. Enig minpunt(je); Bij lange klimtrajecten in de bergen, met de caravan erachter, moet de meter van de koelvloeistof temperatuur goed in de gaten worden gehouden, deze loopt vervaarlijk hoog op richting rood gebied! Advies, rijd hoog in toerental voor vlotte circulatie v/d koelvloeistof. Helpt dit niet afdoende draai dan de knop van de verwarming vol open, de aanjager v/h ventilatiesysteem óók! Brandstofverbruik: solo 1 op 15/Met caravan 1 op 9(Bij voorkeur tank ik Shell V-power diesel) We hebben de auto medio juni 2007 nieuw gekocht en zijn tot op heden erg tevreden over onze 'Zoom 6'. Dáárom hebben we ons voorgenomen om de auto tot op de draad toe af te rijden! 5 ton is ons streven en dit getal zal rond 11/9/2025 op de kilometerteller staan........."

Lees meer gebruikerservaringen met de Mazda 6.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker