Caravantrekker.nl

Trekadvies

Nissan

Nissan Qashqai 2.0 dCi 4WD aut.
Caravan van 1350 kg

Caravan

Het maximaal trekgewicht van 1350 kg van de Nissan is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1350 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Nissan Qashqai 2.0 dCi 4WD aut. zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
222
216

Hellingen
Risico's bij slingeren
256
182

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1350 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Nissan Qashqai 2.0 dCi 4WD aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Nissan als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Nissan en de Caravan een gewichtsverhouding van 71%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 71%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

71%
1350 kg 1914 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Nissan

Nissan Qashqai 2.0 dCi 4WD aut.
Caravan van 1350 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1700 á 1900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 119 km/u á 128 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1600 á 2000 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 102 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 20%.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Nissan een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Nissan Qashqai 2.0 dCi 4WD aut.

Periode
2007 - 2014
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
320 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Nissan en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

P. Spoor heeft het volgende over de Nissan Qashqai 2.0 dCi 4WD aut. geschereven:

"De eerste er varingen met de Qashqai 2.0 dCi aut. zijn er. Opgedaan op een rit van Breda naar Chlalons-en- Champagne over auto- en binnenwegen. Qashqai deed het beter dan de ingeruilde X-Trail 2.2 dCi, die gedurende ruim 4 jaar en ca. 25.000 km als trekauto is gebruikt. De X-Trail mocht 2000 kg trekken, de Qashqai slechts 1350 kg. Toch deed de Qashqai het over de gehele linie beter. De X-Trail deed het overigens ook goed, maar met de Qashqai voelt e.e.a. nog net wat beter aan. Ook de topsnelheid ligt hoger. Bij 130 km/u heb ik afgehaakt, daar de linker buitenspiegel toen spontaan inklapte. Al met al m.i. een goede trekker; onvoorstelbaar dat hij 650 kg minder mag trekken dan de X-Trail.

Breda, 10 december 2010.

Inmiddels al weer ruim 14.000 kms met de Qashqai met caravan gereden (en zonder caravan 80.000 kms).
Met de "oude" caravan zoals reeds vermeld in 2008 naar Noord Frankrijk en in het voorjaar van 2009 naar Split (Kroatië). Daarna een nieuwe Fendt 445 TFB Bianco aangeschaft met een leeggewicht van 1.120 kg en een maximum massa van 1.500 kg. Ik streef er naar niet meer dan 230 kg te laden om zodoende onder de 1.350 kg (meer mag de Qashqai Aut. niet trekken) te blijven. Vandaar ook geen mover laten monteren en ook nog nooit gemist. Met deze nieuwe Fendt in het najaar van 2009 naar de eilanden Cres en Losinj geweest en in 2010 in het voorjaar naar Vsar (Kroatië) en in het najaar naar Frankrijk, o.a. Noirmoutier, Bordeaux en Arcachon. Tussendoor nog meerdere keren naar Zeeland.
Ik blijf van mening dat de Qashqai veel meer kan trekken dan door Nissan is toegestaan; het schijnt dat men bang is dat de automatische bak te heet wordt bij overbelasting.
Ik houd me dus netjes aan de 1.350 kg grens. De auto gedraagt zich onder alle omstandigheden prima met een caravan er achter, ook met twee normale fietsen achterop. De stabilisator in- of uitgeschakeld maakt geen verschil, de caravan blijft er gewoon goed achter hangen.
Overigens rijd ik zelden sneller dan 110 km op de teller (met Tempo 100 vergunning in Duitsland); 130 is ook goed haalbaar maar m.i. onverantwoord.
Conclusie: niets dan lof over de Qashqai als trekauto; jammer dat de auto wel wat rammeltjes en kraakjes vertoont.
Branstofverbruik: solo 1 op 13,5
met caravan ca. 1 op 8,5.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Nissan Qashqai.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker