Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Tesla Model 3 met caravan

Tesla Model 3 is de meeste verkochte auto in ons land. Hoe kan je dan op vakantie met de caravan? Een overzicht van Elektrische auto's en bijpassende caravans die minder wegen dan 1000 kg.

Tesla Model 3 met caravan

De wereld gaat veranderen. Dit jaar zijn er in Nederland zelfs meer elektrische auto’s verkocht dan diesels. Was, toen ik begon met caravannen, de Opel Kadett het best verkopende model, nu is dat over de eerste 9 maanden in 2019 de Tesla Model 3. Natuurlijk is de lage bijtelling voor elektrische auto's een belangrijke reden, immers nieuwe auto’s worden vooral zakelijk aangeschaft. Toch gaat er voor de caravanner wel degelijk wat veranderen, niet morgen of overmorgen maar wel binnen 10 jaar.

Van broemmm naar zoemmm

Los van financiën of milieu aspecten is het rijden in een Tesla een genot! Wel totaal anders dan in een benzine of diesel en zeker als die voorzien is van een geschakelde versnelling. Het rijden in een elektrische auto is dan ook wel even wennen, maar als autoliefhebber vind ik een elektrische auto een enorme revolutie en vooruitgang!

Maak een proefrit is een Tesla Model 3
Een proefrit in een Tesla of andere elektrische auto kan ik iedereen aanraden!


De beleving is totaal anders. Geen (motor) lawaai geen toename van geluid als de motor harder moet werken en geen schokken en versnellingen. 'Gasgeven' en gaan.... Permanent bij elke snelheid de beschikking over enorm veel kracht en vermogen. Kortom, ideaal voor een caravantrekker, maar....

Elektrisch rijden met caravan

Op dit moment staat caravannen en elektrisch rijden nog in de kinderschoenen. Over 5 jaar zal dat anders zijn, de technologische ontwikkelingen gaan snel. Op dit moment mogen veel auto's nog niets trekken, maar het lijstje caravantrekkers neemt toe:

Actieradius

Voor alle auto's geldt dat de actieradius met een flinke caravan een stuk kleiner is dan solo. Van belang is dan vooral hoe snel de auto geladen kan worden en hoeveel laadstations beschikbaar zijn, ook op campings! Ook hierin zullen de ontwikkelingen enorm (moeten) zijn. Tegenstanders van elektrisch rijden zien vooral nu nog de (terechte) bezwaren terwijl mensen die elektrisch rijden vooral ook de mogelijkheden zien.

De luchtweerstand is bepalend voor de actieradius. Was vroeger de stroomlijn van een caravan belangrijk voor de trekkracht van een auto, nu is die van belang voor de actieradius. Met een vouwwagen neemt de actieradius nauwelijks af. Ook hefdak caravans zijn gunstig maar brede caravans zonder afgeronde hoeken vangen veel wind wat nadelig is voor de actieradius. Binnenkort kunnen we in de berekeningen daar een indicatie voor geven, maar ga voor het gemak uit dat de actieradius met een normale caravan halveert ten opzichte van een solo rit (bij hogere snelheden).

Welke caravans zijn geschikt?

Heb je nu een Tesla Model 3 dan mag die vermoedelijk 910 kg trekken. Versies met een trekhaak af fabriek mogen v.a. december 2019, 1000 kg trekken. Controleer wel altijd aan de hand van het kenteken wat echt het maximum trekgewicht is, er zijn immers ook versies (de performance) die geen trekgewicht op het kenteken hebben staan. Staat er wel een geremd trekgewicht dan kan je kijken naar caravans die maximaal beladen mogen worden tot ongeveer 1000 kg. Officieel mag je dan de caravan (achter de meeste auto’s) maar beladen tot 910 kg waarbij het gewicht op de as bepalend is. De 75 kg kogeldruk hoef je niet mee te tellen.

Hieronder een aantal caravans als voorbeeld die minder wegen en door de meeste auto's (ook kleine auto's op benzine!) getrokken kunnen worden met een B-rijbewijs. Uiteraard zijn vouwwagens en teardrop caravans ook geen probleem.

EasyCaravanning
De nieuwe Take-off van EasyCaravanning is dat een caravan of een vouwwagen? Hij heeft deels wel het comfort van een simpele caravan maar geen vaste wanden. Het grote voordeel is de geringe luchtweerstand waardoor de actieradius bijna net zo groot zal zijn als een solo rit. Hij weegt maximaal 750 kg.

Silver (Trigano)
Caravans met een hefdak vangen vanwege het kleinere frontaal oppervlak ook minder luchtweerstand. Deze Mini Freestyle 390 is een volwaardige caravan met een leeggewicht van 740 kg.

Caravelair
De Caravelair Alba 390 is een normale caravan van 757 kg. Relatief simpel maar voor een zomervakantie (met voortent) een prima gezinscaravan.

T@b
De T@B 320 is een modere 2 persoons retro caravan met een redelijke stroomlijn v.a. 655 kg.

Caretta
Caretta maakt niet alleen Treardrop 'caravans' maar ook deze Uncle als complete 4 persoonscaravan met een gewicht van 740 kg.

Niewiadow
Niewiadow uit Polen is de nieuwe naam voor de meer bekende Predom. Het model 126 N van deze polyester caravan weegt beladen maximaal 750 kg. De prijs kwaliteit verhouding is prima. Er is ook een nieuwe moderne versie, de Nova 340 die voor een Tesla weliswaar wel wat aan de zware kant is (870 kg).

Eriba Touring



De bekende hefdak caravans van Eriba worden wel steeds zwaarder maar de Familia en de Triton zou nog net achter een Tesla gehangen kunnen worden. Ze hebben het voordeel van een lage luchtwerstand.

Knaus Travelino



De Travelino werd aangekondigd met een revolutionair laag gewicht maar inmiddels weegt de productieversie leeg toch 750 kg. De stroomlijn zal niet optimaal zijn maar de binnenruimte is net voldoende voor 4 personen.

Dethleffs Coco



Het lichtgewicht alternatief van de Hymer group met een interieur dat goed past bij de Tesla sfeer en een maximaal toegestaan gewicht van 900 kg.

Kip Shelter



Kip specialiseert zich vooral op de 'kleintjes' waarbij de sportieve Shelter en de Kip Kompakt geschikt zijn voor een Tesla. Door hun lage luchtweerstand zorgen ze voor een acceptabele actieradius.

Oldtimers



Ook leuk is om achter zo'n moderne auto een oldtimer te hangen die vaak niet zo zwaar zijn. Er zijn tegenwoordig zelfs bedrijfjes die oude caravans opknappen en weer helemaal modern maken qua comfort. Deze gerestaureerde oude SMV is door Glaravan helemaal opnieuw ingebouwd en weegt maximaal 850 kg (maar vakantieklaar beladen vast iets meer).

Toekomst?


Foto: Marius Valle

In Noorwegen is de laad infrastructuur veel beter dan in Zuid-Europa waardoor reizen met deze combinatie, daar nu al heel goed mogelijk is. Een combinatie vinden die veel beter trekt dan deze zal nog knap lastig zijn



Reacties:

Henk schreef op 23 December 2019 om 17:45

Ik reken momenteel - voor het gemak - met een actieradius van 50% voor onze auto met benzinemotor. Voor een elektrische auto verwacht ik ongeveer hetzelfde. Dat hoeft toch geen probleem te zijn? Wij rijden 250 - 300 km per dag en raken daardoor minder gefrustreerd als we "weer" in een file lopen. O.K. Als we verder weg willen, doen we er dus een paar dagen over. Dat zal elektrisch dus ook wel zo moeten, maar waar een wil is, is een weg...


TheoV schreef op 02 March 2020 om 08:28

Ga er maar vanuit dat de retro caravan geen laadvermogen heeft. Wij hebben zeer lang een IT 4000 uit 1977 gehad. Met voortent en gasfles was deze officieel overladen. Voor vele oldtimers staan de huidige trekhaken ook te hoog. Was al zo met mijn Ford Scorpio Sedan uit 1993. Een Galaxy I uit 2006 was alleen maar erger. Daar heb ik de trekhaak echt moeten verlagen. Gelukkig waren er bij GDW geschikte platen verkrijgbaar.


ddewilde schreef op 10 June 2020 om 10:46

Vergeet de Caravalair Antares 426 niet, gezinscaravan met vast- en stapelbed & treinzit! Deze weegt leeg 810 kg en beladen 1200 kg, maar met een aanpassing bij het RDW is deze naar 1000 kg te krijgen (hoeft niet natuurlijk) en niet teveel meenemen!

Over enkele weken gaan we op pad, weliswaar in Nederland. Actieradius is behoorlijk minder (ongeveer 1/3) maar voor Nederland redden we ons wel.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Blogs

ANWB Caravantrekker

De ANWB heeft een Caravantrekker, maar dat is heel wat anders dan de originele Caravantrekker rekentool op Caravantrekker.nl. Vaak worden beide met elkaar verward maar het verschil is groot!

Gewicht

Als we een caravan gaan trekken kijken we altijd naar het gewicht. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht?

Elektrisch aangedreven caravan

Deze mooie techniek wordt aangeboden door meerdere producenten. Dat is niet het probleem, wel de wetgeving om er mee te mogen rijden.

Elektronische rij-assistenten

Auto’s krijgen steeds meer elektronische hulpmiddelen die ons assisteren tijdens het rijden, ook met een caravan. Een overzicht van ADAS; Advanced Driver Assistance Systems.

AL-KO wijzigt service-intervallen

Elke 5000 km of jaarlijks moet volgens AL-KO het onderstel en de remmen gecontroleerd worden.


 

(Advertentie)

 

© 2004-2020 Caravantrekker