Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Hulpvering

Hulpvering kan het rijcomfort met een caravan enorm verbeteren. Hoe komt dat en welke mogelijkheden zijn er?

Vaak is de auto volledig beladen op vakantie. Niet alleen de bagage en alle personen maar ook de caravan drukt met een flink gewicht (de kogeldruk) op de auto. Het gevolg is dat de auto achterover hangt. Dat ziet er niet mooi uit en vergroot de kans dat de caravan bij een drempel de grond raakt. Bovendien rijdt het minder comfortabel en voelt de combinatie minder stabiel aan. Hulpveren bieden dan een uitkomst.



Wat doen hulpveren

Hulpvering vergroot de veerweg en zorgt er voor dat de vering niet 'doorslaat'. Stel dat de lege auto een veerweg heeft van 10 cm. Bij een hobbel kan de auto dan 10 cm inveren om de klap op te vangen. Maar als die zelfde auto zwaar beladen is en al 5 cm is 'ingezakt', is er nog maar een veerweg van 5 cm over. Rijd je nu over een hobbel dan is de totale veer mogelijkheid nog maar de helft. Bovendien is de bodemvrijheid met 5 cm afgenomen.

Door hulpvering te monteren zal de auto in onbeladen toestand iets hoger komen te staan, stel zo'n 2 cm. Je hebt dan een veerweg van 12 cm. Omdat het inveren iets zwaarder gaat, zakt de auto na belading minder in en hangt dus minder achterover. Bovendien is er in dit voorbeeld nog zo'n 7 a 8 cm over om in te veren. Genoeg om te voorkomen dat de auto 'doorslaat' en minder achterover helt.


In de grafiek geeft de 'X' as de hoogte van de auto aan in mm (de onderkant van de spatbord rand tot het hart van de naaf).
De 'Y' as geeft het gewicht weer van de achteras van de auto. Je ziet het hoogte verschil in beladen en onbeladen toestand van de originele en de hulpveer.


Soorten hulpvering

Er zijn verschillende mogelijkheden:


Een goede en eenvoudige mogelijkheid is het toepassen van een extra hulpveer. MAD en CarSupport zijn bekende merken die voor de meeste auto's hulpveren kunnen leveren die specifiek zijn afgestemd op het type auto. Het doel daarbij is om de veerkarakteristiek bij een onbeladen auto zo min mogelijk te veranderen maar de auto wel geschikt te maken voor zwaardere belading.

Een extra veer wordt geplaatst naast de huidige autovering of als dat niet kan, wordt de standaard veer vervangen door een ander, meer geschikt, exemplaar.

Luchtvering bestaat uit een luchtbalg die in of naast de bestaande veer wordt gemonteerd en die afhankelijk van de belasting aangepast kan worden. Via een ingebouwde compressor (of via een bandenvulstation) worden de balgen gevuld met lucht en die nemen een deel van de vering bij zware belasting voor hun rekening.

Kunststof blokjes tussen de bestaande autovering voorkomt niet dat de veer zelf minder belast wordt. Deze mogelijkheid raden we daarom niet aan.
Auto's die standaard beschikken over automatische niveauregeling hebben hulpvering niet nodig.

De proef op de som

Voor een test hadden we twee identieke combinaties ter beschikking. De ene was een standaard Peugeot en de andere had MAD hulpvering. De combinatie zonder kwam bij grote verkeersdrempels op de grond terwijl de combinatie met hulpvering er soepel overheen kan rijden. Bovendien was het deinende gevoel weg waardoor de combinatie met hulpveren strakker aanvoelt.



Aangezien het voor de stabiliteit het gunstigst is als de auto zo zwaar mogelijk beladen is en de caravan zo licht mogelijk, en wij adviseren om te zorgen voor voldoende (maximaal toegestane) kogeldruk, krijgen veel auto’s het zwaar. Het monteren van hulpveren (afhankelijk van het model v.a. zo’n 250 euro) kan dan voor een enorme comfort verbetering en prettiger rijgedrag van de combinatie zorgen.



Hulpveren zorgen er niet voor dat het wettelijk laadvermogen of de maximaal toegestane kogeldruk van de auto hoger wordt.


Reacties:

pierre schreef op 29 March 2019 om 21:54

Dat geeft dus alleen aan dat de auto zonder hulpveren niet geschikt is (want hij raakt de grond),die met hulpveren ook niet want anders had die auto niet aangepast hoeven worden.kortom niks nieuws dus..


JdHamer schreef op 01 April 2019 om 00:37

@Pierre
Is wel wat kort door de bocht hoor . Elke auto die met hulpmiddelen beter presteert deugt van origine dus niet???

Persoonlijk ben ik wel blij met dit soort artikelen. Nieuws?? Nee, dat misschien niet voor alle bezoekers maar er zijn nu eenmaal beginners en gevorderden in elke tak van sport . Voor mij is deze pagina vooral informatief en zeer breed georiënteerd. Voor beginnende caravanners een onmisbare vraagbaak. Voor de gevorderden die hun ervaringen willen delen een middel om ook anderen te laten profiteren van hun opgedane kennis.

Ik heb veel respect voor de mensen die hun tijd en energie stoppen om deze website van inhoud te voorzien en hoop dat ze daarmee nog lang willen doorgaan.


pierre schreef op 01 April 2019 om 10:22

Ook goed..blij dat je blij bent 😋


Peter Vandersypen schreef op 02 April 2019 om 15:42

Ter info voor caravanners in Belgie die tevens deze website bezoeken om info te vergaren...In Belgenland is elke aanpassing van het veersysteem verboden. De regelgeving is complex, maar voor de meeste recente auto's (minder dan 10j oud) is het verboden. Onbegrijpelijk maar waar...


pierre schreef op 02 April 2019 om 16:30

Zo onbegrijpelijk is die belgische regel niet , het weggedrag van een auto kan zeer negatief beïnvloed worden door hulpveren. Niet alleen de duurdere MAD veren worden gemonteerd maar ook goedkopere "systemen"zoals rubberen ballen en hulpstukken die tussen de bestaande veren worden gepropt. In Duitsland kan dat ook niet ,maar moet er eerst een goedkeuring en registratie plaats vinden. Terecht ...


JdHamer schreef op 02 April 2019 om 23:50

@Peter Vandersypen
Hulpveren zijn in België in beginsel NIET verboden. Hulpveren wijzigen het zogenaamde gelijkvormigheidsattest wat de constructeur van de auto heeft afgegeven. Fabrikanten van hulpveren kunnen dan bij het automerk een certificaat aanvragen waarmee de constructeur aangeeft dat het plaatsen van de hulpveren geen nadelige gevolgen heeft voor de veiligheidsaspecten. De bekende merken zoals bijv. MAD hebben deze goedkeuring van de constructeurs gekregen en leveren daarvoor ook een certificaat. Dit certificaat moet door de installateur van de hulpveren aan de koper worden overhandigt. Op aanvraag moet dit certificaat bij de keuring worden getoond.

Het is dus wel zaak je vooraf goed te laten informeren. Niet alle fabrikanten van hulpveren kunnen deze certificaten afgeven. Daarnaast ook zeker om een bewijs van goedkeuring te vragen voordat je de factuur betaald .


John schreef op 04 April 2019 om 16:20

Onze nieuwe auto Volkswagen golf sportvan 1.4 TSI 110 kw/150pk uit 2015 wordt volgende week afgeleverd. We rijden nu nog even in de Golf plus 1.4 TSI 125 pk uit 2008. Onder deze golf zitten nu de MAD hulpveren.
De caravan die wij trekken is de Eriba feeling 230 beladen 1000 kg. bij een kogeldruk van 70 kg.
Volgens onze dealer is het niet noodzakelijk om onder de golf sportvan nieuwe MAD hulpveren te monteren.
Achter de nieuwe golf komt mogelijk nog de Eriba nova licht 465 van beladen 1250 kg.

Kortom wie heeft er ervaring met de Golf Sportvan en dan met of zonder hulpveren.


Robin schreef op 12 April 2019 om 13:18

Mijn huidige auto voelt met caravan veel minder stabiel dan mijn vorige, deels verklaarbaar door de gewichtsafname, maar zouden hulpveersystemen daar verbetering in aan kunnen brengen? Ik dacht het wel te lezen, maar heeft iemand daar ook daadwerkelijk ervaring mee?
Nog even ter info: mijn vorige auto was een Kia Carnival van 1960kg en met ca 800 kg laadvermogen, huidige een Mitsubishi Grandis van 'maar' 1620 kg en met een kleine 600 kg laadvermogen en ik trek een Homestar 48 KMU van max 1500 kg.


Menno (Caravantrekker) schreef op 12 April 2019 om 15:21

Met hulpvering is de combinatie niet stabieler, MAAR hij kan wel stabieler aanvoelen.
Het verschil is dat de caravan met een auto met hulpvering minder snel in een slingering wordt gebracht (dus stabieler aanvoelt) maar als die toch gaat slingeren niet (veel) eerder ophoudt met slingeren.


Peter Vandersypen schreef op 25 April 2019 om 15:45

@JdHamer
Ik heb het met hulpveren van carsupport en van MAD geprobeerd en alles werd afgekeurd onder mijn RAV4 hybrid van 2016. Enkel als je progressieve vervangveren (carsupport) kan plaatsen zoals op mijn vorige Honda FRV dan zien ze het niet op de keuring; dat heeft 2 keer gepasseerd!!
Het is een beetje zoals bij de tuning denk ik. Veel fabrikanten zullen bij recente modellen geen typegoedkeuringen geven voor aanpassingen aan veersystemen.
In mijn geval heb ik ondervonden dat bij een caravan van 1100kg een kogeldruk van 50kg voldoende is, ook bij hogere snelheden. Zo zakt de auto ook minder door...


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE

Maximaal trekgewicht

Maximum snelheid en verkeersregels in Europa

Fietsen mee

Belading en kogeldruk

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker