Ging je vroeger met de caravan naar de bergen dan was je vooral bang dat de motor van je auto warm zou lopen. Tegenwoordig is het probleem dat de remmen van de caravan bij het afdalen (te) warm worden.
Huidige auto’s zijn zo goed en sterk dat de weg omhoog geen probleem meer oplevert. Soms is het wegrijden vanuit stilstand op een steile helling nog een uitdaging maar met oefening en het goed inschatten van de situatie, en vooral zoveel mogelijk blijven rijden, zal je niet zo gouw in de problemen komen. Uiteraard moet je de juiste versnelling kiezen en een eventueel gemis aan stuurmanskunst op bergwegen kan je heel goed oefenen bij de cursussen van het Caravantrekker Trainings Center.
Tegenwoordig levert het naar beneden rijden meer problemen op. De kans namelijk dat de remmen van je caravan oververhit raken is reëel aanwezig. Een caravan heeft nog steeds een techniek uit de vorige eeuw die bestaat uit simpele remtrommels en een mechanische oplooprem. Maar de gemiddelde caravan is de laatste 25 jaar wel ruim 300 kg zwaarder geworden en vaak ook nog eens overbeladen. Bovendien zijn de snelheden toegenomen. De belasting van diezelfde remmen zijn dus veel groter geworden.
Warme remmen werken minder goed. En zijn de remmen oververhit of hebben die langdurig aangelopen dan kunnen ze blijvend hun werking verliezen waardoor onveilige situaties ontstaan. Ook kan de smering van de wiellagers in gevaar komen met nog meer schade tot gevolg. Het vervolgen van de reis is dan onverstandig en een kostbare reparatie ligt in het verschiet.
Om te voorkomen dat de caravanremmen (te) warm worden moeten we kijken naar de werking van de oplooprem. Kenmerkend voor een oplooprem is dat die gaat werken als de caravan harder wil rijden dan de auto. Rem je in de auto af voor bijvoorbeeld een stoplicht dan drukt als het ware de caravan tegen de auto waardoor de caravanremmen in werking komen. Technisch gezien nemen de caravanremmen zo’n 95% van de remkracht voor hun rekening en blijft 5% permanent tegen de auto aandrukken. Met die 5% kracht regelt de oplooprem hoe hard de caravanwielen zelf moeten remmen.
Ga je nu bergaf rijden dan proberen we de snelheid niet te veel te laten oplopen door regelmatig te remmen. Bovendien hebben we geleerd om door terug te schakelen, af te remmen op de motor waardoor de snelheid op een helling niet te veel oploopt. Maar dit betekent dat de caravan eigenlijk continue wordt tegengehouden door de auto en dat dus de oplooprem van de caravan langdurig in werking blijft. Dus ook als je in de auto het rempedaal niet gebruikt maar de snelheid door af te remmen op de motor constant houdt. Zonder dat je het direct in de gaten hebt blijven de caravanremmen aangetrokken en ontstaat er warmte in de caravanwielen.
Globaal mag je ervan uitgaan dat op een bergweg bij constante snelheid van zo’n 40 km/u de remmen op hellingen van meer dan 4% a 5% permanent blijven aanlopen en een beetje remmen. En als je zelf met de voetrem afremt en de rem loslaat blijven de caravanremmen zelfs op een minder steile hellingen (2% tot 3%) nog steeds permanent licht remmen zolang je geen gas geeft. Het lastige is dat we al rijdend dit niet kunnen zien en geen idee hebben of de caravanrem in werking is en dus ook geen idee hebben van de oplopende temperatuur in de wielen. Het enige wat je kan doen is tijdig stoppen en voorzichtig voelen. Zelfs na een paar kilometer afdalen op normale bergwegen van zo’n 8 a 10% kunnen de velgen zo warm zijn dat je ze echt niet met blote handen kan aanraken. De remtrommels zelf zijn dan zo een paar honderd graden warm.
23 december 2021
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.
Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?
Maar een hybride kan toch niets trekken? Een uitgebreide praktijktest bewijst het tegendeel!
Hoe wordt het maximaal trekgewicht bepaald en waarom zijn er zulke grote verschillen?
Veel mensen verruilen hun caravan voor een camper. Een camper lijkt het ideaal, maar is dat echt zo?