Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Fietsen mee

Hoe kan je het beste je fietsen meenemen met de caravan? Voor- en/of achterop? Het beste is in of op de auto als dat kan.

Is vervoer op de auto onwenselijk dan in de caravan of in bepaalde gevallen op de dissel. Desnoods zet je een fiets voorop en de andere achterop. Fietsen alleen achterop kan alleen als je zorgt voor voldoende (=maximale) kogeldruk, maar geeft altijd een mindere wegligging!

Fietsen in of op de auto

Waarom kiezen voor de auto? Twee fietsen en drager(s) wegen al snel 40 a 50 kg. Vaak is het draagvermogen van de caravan onvoldoende voor die extra kilos. In de praktijk blijkt immers dat caravans leeg al vaak zwaarder zijn dan je denkt. Bovendien scheelt het verplaatsen van 50 kg gewicht van de caravan naar de auto al aanzienlijk in de stabiliteit wat gunstig is voor de rij-veiligheid.



Overbelasting van de auto zal niet snel gebeuren. Een auto is veel steviger gebouwd dan een caravan en veel meer geschikt om ook op slechte wegen te rijden. Bovendien zijn de snelheden die gereden worden met de caravan relatief laag ten opzichte van de snelheid waarvoor een auto is geconstrueerd.

Passen de fietsen niet in de auto dan zijn er vaak nog twee andere mogelijkheden:

Fietsen op het autodak

Voor de montage van fietsen op het dak zijn dragers in de handel waarbij de fietsen rechtop vervoerd kunnen worden. Deze dragers zijn universeel en passen op de 'allesdragers' die speciaal voor een autotype ontworpen zijn. De extra luchtweerstand van de fietsen op het dak valt in het niet bij de extra luchtweerstand van de caravan. Het brandstofverbruik zal niet merkbaar hoger zijn en de prestaties niet merkbaar minder. Omdat bochtsnelheden met caravan ook laag zijn voel je weinig van een stel fietsen op het dak. Er zijn ook fietsdragers beschikbaar die met behulp van een gasveer het tillen vergemakkelijken of zelfs kunnen voorkomen.



Fietsen achterop de auto

Er bestaan ook dragers die op de achterklep vastgebonden of gemonteerd kunnen worden. Niet alleen voor busjes of grote SUV's maar ook voor gewone personen auto's. Je kunt dan fietsen achterop de auto vervoeren en ook nog de caravan aankoppelen. Zorg er wel voor dat de fietsen hoog genoeg boven de dissel uitsteken, maar de voorkant van de caravan zullen ze niet raken. Eventueel verwijder je het neuswiel tijdens het rijden.



Toch op de caravan?

Kies je er voor om toch de fietsen met de caravan te vervoeren dan zijn er vier mogelijkheden:

In de caravan

In het midden van de caravan is dan een goede plaats. Weliswaar is het dan niet zo handig om onderweg de caravan te gebruiken tijdens eet- en plaspauzes, en er moet een goede mogelijkheid zijn deze vast te zetten. Andere mogelijkheid is de fietsen op het bed (liefst voorin) te leggen. Uiteraard moet je goed oppassen dat er binnen niets beschadigd wordt.

Op de dissel

Vervoer op de dissel is vaak een goede optie als de auto voldoende kogeldruk aan kan en mag. Nadeel is dat de disselbak veelal niet toegankelijk is en onderweg dan niet het gas open en dicht gedraaid kan worden. Tevens kan de maximale (schaar)hoek die auto en caravan kunnen maken nadelig worden beïnvloed. Test dit voordat je op reis gaat want het
zou zonde zijn als de fietsen de auto zouden beschadigen bij het nemen van een scherpe bocht.



Indien je de fietsen op de dissel zet zul je de caravan moeten beladen zodanig dat de caravan (zonder fietsen) niet een te hoge kogeldruk heeft, er komt immers met de fietsen al snel 30 kg bij. Houd de disselkast zo leeg mogelijk door bijvoorbeeld de gasflessen en reservewiel elders (in de auto) te vervoeren. Leg in ieder geval geen zware spullen helemaal achterin om de kogeldruk te compenseren. Bovendien is deze optie alleen mogelijk als de auto voldoende kogeldruk (liefst meer dan 75 kg) mag hebben, anders is fietsen op de dissel geen optie.




Achterop

Fietsen achterop lijkt erg handig, je kan er immers goed bij en de fietsen staan niet in de weg, maar het vervoer van fietsen achterop bevordert niet de rijveiligheid en kan zelfs gevaarlijk zijn!

Uit diverse praktijkproeven blijkt dat bij het vervoer van fietsen achterop de stabiliteit (de demping) met een kwart afneemt en de kritische snelheid zo'n 20 km/u lager wordt. Je verkleint daarmee de veiligheidsmarge aanzienlijk en vergroot de kans op slingeren.



Bij de meeste combinaties is zelfs bij gematigde snelheden al voelbaar dat fietsen achterop staan. Belangrijk is om te zorgen voor voldoende kogeldruk (tenminste 5 a 7% van het caravangewicht!). Daarvoor zal je zo'n 50 kg aan bagage die achterin in de caravan ligt moeten verplaatsen naar het midden van de caravan om te zorgen dat de caravan voldoende kogeldruk druk krijgt. Maak daarbij niet de disselbak en voorkant van de caravan extra zwaar omdat dit een slechte verdeling van belading is!

Kan je dan nooit met fietsen achterop veilig rijden? Sommige combinaties hebben een dusdanig hoge veiligheidsmarge dat het aanvaardbaar is om daar wat op in te leveren. Je kan dat uitrekenen en we geven dat aan in het trekadvies.



Internet staat vol met foto's van geschaarde caravans, vaak met fietsen achterop. Dat is nooit alleen de oorzaak van een ongeval, maar de kans dat een slingering goed afloopt wordt er met fietsen achterop niet groter op.

Ga je met fietsen achterop rijden dan is de belangrijkste voorwaarde te zorgen voor voldoende (maximale) kogeldruk. Dit betekent dat op het moment dat je de fietsen van de drager haalt de kogeldruk zo'n 30 kg meer moet zijn dan is toegestaan! In veel gevallen dus meer dan 100 kg. En doe dit niet door extra gewicht (water of stoepstenen) toe te voegen in de disselbak, maar door de achterkant van de caravan verder niet te beladen.



Als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan zou je kunnen overwegen de fietsen achterop te vervoeren:

Om aan alle voorwaarden te voldoen moet je ervaring hebben met je combinatie. Een nieuwe caravan kopen en er gelijk een fietsenrek bij te bestellen is dus zeker geen goed idee (ook al zegt de verkoper van wel).

Bedenk verder dat het voor de constructie van de caravan niet goed is dat er een extra gewicht aan de achterwand rukt. Het gebeurt regelmatig dat de caravanwand beschadigd raakt door het gewicht van het fietsenrek. Bovendien moet je er voor zorgen dat de fietsen niet kunnen bewegen. Vermijd het rijden op slechte wegen en rij heel langzaam over bijvoorbeeld verkeersdrempels! 

Voor- en achterop

Een combinatie van 1 fiets voorop en 1 fiets achterop zie je steeds meer. Ook niet ideaal omdat 25 kg (incl. rek!) voorop gecompenseerd wordt met 25 kg achteraan wat dus veel gewicht is aan de uiteinden van de caravan. Het is wel gemakkelijker om zo aan een goede kogeldruk te komen zonder de hele caravan te 'her' beladen. Zeker bij elektrische fietsen is dit vaak de enige mogelijkheid om de fietsen 'buiten' op de caravan mee te nemen. Het vervoeren van 4 fietsen (2 voor en 2 achter) raden we af, vanwege het laadvermogen van de caravan en het nog grotere gewicht aan de uiteinden van de caravan.



Verschillen berekenen

Het effect van belading (inclusief fietsen) kunnen we berekenen in het advies trekrapport. Daaruit blijkt over het algemeen dat in de auto samen met voorop de beste plaats is. Maar bedenk daarbij wel dat uitgegaan is van een 15 kg hogere kogeldruk dan normaal. Dat moet dus wel toegestaan zijn voor de auto. Achterop is een slechte plaats en zeker als de kogeldruk ook nog eens afneemt.



 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.


 

Blogs

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

Caravan asrubbers vervangen?

Is de as van je caravan onderhoudsvrij of moet je daar toch af en toe naar (laten) kijken? We gaan op onderzoek uit.


 

Informatie

Veel gelezen:

Caravanbanden

Maximaal trekgewicht

Belading en kogeldruk

Caravanspiegels

Hybride Caravantrekkers

 

 

Informatie zoeken

 

© 2004-2019 Caravantrekker