Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Movers

De kans is groot dat je afgelopen vakantie op een camping een caravan hebt zien rijden zonder dat die getrokken of geduwd werd. Deze caravan werd dan voortbewogen door een mover; een accessoire dat de laatste tijd als warme broodjes over de toonbank gaat. Is een mover dan een onmisbaar caravan attribuut?

Soorten

Movers zijn er in twee soorten. Er zijn movers die gekoppeld worden aan de dissel van de caravan. Montage is eenvoudig en onderweg kan de mover in de auto opgeborgen worden zodat de mover niets van het laadvermogen van de caravan afsnoept. Nadeel van dit type is dat onder zware omstandigheden, en dus als je de mover het hardst nodig hebt, de druk op het aangedreven wiel onvoldoende is waardoor deze doorslipt.

Veel meer zie je dan ook de movers die voor of achter de caravanwielen gemonteerd zijn en die net als bij een oude Solexbrommer de wielen aandrijven. Via een draadloze afstandbediening kan je de mover besturen.

Voor- en nadelen

Het grote voordeel van een mover is natuurlijk dat je heel eenvoudig de caravan op die plaats kan neerzetten waar je hem wil hebben. Je hoeft niet moeilijk te manoeuvreren met de auto of te sjorren aan de caravan. Met de huidige (zware) caravans lukt dat met twee mensen ook bijna niet meer. En (te) veel mensen zijn niet in staat om met de auto de caravan exact op een plek te zetten waar ze hem willen hebben. Dit laatste kan je overigens wel leren en zou je ook moeten kunnen. Een mover kan je namelijk niet zo goed gebruiken als je op de openbare weg een verkeerde straat bent ingereden en even snel moet keren of een eindje achteruit moet rijden. Een mover is dus geen oplossing als je niet of onvoldoende kan manoeuvreren met je caravan!

Een mover is handig om de caravan waterpas te zetten door het laagste wiel op een wig te rijden. Je kant dit het beste doen door met de caravan een draaiende beweging te maken (dus één wiel van de mover aan te drijven) in plaats van met beide wielen achteruit te rijden. Je hebt de caravan dan beter onder controle en de mover is sterker. En gaat dat zwaar? Help dan de mover met wat 'bij duwen'.

Een mover kan ook vaak behulpzaam zijn om de caravan vanuit het natte gras naar de weg te manoeuvreren zodat de auto genoeg grip heeft om weg te rijden. Zorg dan wel dat het neuswiel zich niet kan ingraven. Het is echter niet nodig de mover altijd te gebruiken bij het aankoppelen. Dat gaat vaak met de auto veel sneller.

Een mover heeft ook nadelen. Natuurlijk de prijs, maar vooral ook het extra gewicht. Een mover zelf weegt al snel zo'n 35 á 40 kg en de bijbehorende traditionele accu en lader ook al snel 25 á 30 kg. Nieuwe licht gewichts accu's zijn nog vrij duur. Het laadvermogen van de caravan neemt zeker met zo'n 40 á 65 kg af! Gelukkig is deze massa wel op de meest ideale plaats in de caravan verstouwd namelijk laag dicht bij de as.

Keuze bij aanschaf

Behalve de keuze voor het merk mover moet je een keuze maken of je de mover met de hand of elektrisch wil activeren. Dit laatste is uiteraard gemakkelijk maar ook duurder. Gaat het elektrisch let er dan op dat je ook weet hoe je in geval van een storing de mover met de hand (de noodschakeling) kan ontkoppelen. Anders kan je namelijk niet meer rijden met de caravan. Sowieso is het beter de aandrijfrollen niet op de band te laten staan als je de mover niet gebruikt.

Bij de montage is het belangrijk dat je voldoende bodemvrijheid over houdt. Een mover steekt tenminste 5 cm lager uit dan het chassis (sommige types meer). Er zijn al heel wat gevallen bekend waarbij via een stoeprand of een gat in de weg of berm de mover de grond raakt. Zit de mover dan voor het wiel gemonteerd dan is de schade vaak enorm.

Niet alleen is de mover vaak total loss maar ook is er vaak schade aan het chassis en/of wielen van de caravan. Montage achter het wiel verkleint de kans hierop maar heeft weer als nadeel dat de mover sneller vies wordt.

Is een mover onmisbaar? Nee dat niet maar soms wel een uitkomst. Zeker als je veel in het voor- en naseizoen op pad bent en er niet direct duwhulp op de camping aanwezig is. Maar bedenk wel dat de sterkste en beste 'mover' nog steeds voor je caravan staat; namelijk je trekauto.

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

© 2004-2018 Caravantrekker