Caravantrekker.nl

Politiecontrole

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

Politiecontrole

Aan het begin van de vakantie periode organiseert de Zeehavenpolitie in Brielle regelmatig controles naar caravans, campers en aanhangwagens. Ik keek een keer mee hoe ze de wetgeving die hier op de site staat in de praktijk toetsen.

Elke combinatie wordt gewogen en als daar aanleiding toe is, ook de auto. Daarnaast is er veel aandacht voor de verlichting, het juist bevestigen van de breekkabel en wordt gecontroleerd of de spiegels wel voldoende zicht achter/naast de caravan hebben. En natuurlijk moeten de papieren in orde zijn. Staan daar bijvoorbeeld gewichten in die in de praktijk onwerkelijk zijn zal men daar extra aandacht aan geven.

Bij ongeveer 40% van de gecontroleerde combinaties werden (soms meerdere) overtredingen geconstateerd. In 25% kreeg de chauffeur een proces verbaal en een klein percentage (zo'n 5%) mocht de reis pas voorzetten na een reparatie, met een andere wel geschikte trekauto of met een chauffeur met BE-rijbewijs aan het stuur.

Geen trekgewicht op het kenteken betekent ook echt niet verder rijden. En als een BE-rijbewijs nodig is volgens de maximale afzonderlijke maximale toegestane gewichten dan is verder rijden met alleen een B-rijbewijs echt niet mogelijk. Ook bij lading die te ver uitsteekt is de Politie onverbiddelijk.



Toch valt het met de technische staat en overbelading van de caravans wel mee. Veel caravans zitten wel aan het maximum toegestaan gewicht maar omdat de Politie (in NL!) een overgewicht tot 10% tolereert en je nog eens 20 kg per gewogen wiel 'cadeau' krijgt (de meetfout), is de marge best groot. De kans dat je niet verder mag rijden en ter plekke bagage moet uitladen is in Nederland(!) maar klein omdat dit pas hoeft als de caravan meer dan 20% is overbeladen!

Alleen het gewicht op de as (de wielen) wordt gewogen en er is normaal gesproken geen aparte controle van de kogeldruk of het maximaal treingewicht. Alleen als op het oog lijkt dat een auto heel erg achterover hangt of doorgezakt is dan wordt die gewogen en wordt de kogeldruk gemeten.



De basis verlichting moet natuurlijk goed functioneren, maar het verplichte mistachterlicht is niet zo belangrijk. Veel discussie is er over de juiste manier van bevestigen van de breekkabel. Aan een vast punt van de auto (of trekhaak) is een wettelijke vereiste, en beter voor een goede werking is het ook als de kabel gelust is. Bijzonder irritant dat veel afneembare trekhaken standaard geen goede bevestiging hiervoor hebben. Maar als je een beetje aandacht geeft aan de technische staat van je voertuig en alle adviezen hier op de site opvolgt, heb je onderweg geen problemen!



Ruime marge in Nederland

Natuurlijk mag je met een te zware caravan niet rijden en kan dat gevaarlijk zijn. Toch hanteert men in Nederland een ruime marge, voordat beboet wordt. Immers als je caravan 1500 kg mag wegen of je mag maar 1500 kg trekken, dan wordt er pas geverbaliseerd als de gemeten aslast meer dan 1690 kg is (10% marge = 150 kg en een aftrek van 20 kg per wiel voor de meetfout). Heb je dan bijvoorbeeld 85 kg kogeldruk dan kan de totale caravan zelfs 1775 kg wegen (275 kg te veel) voordat je een boete krijgt.

Een paar jaar geleden is de Nederlandse wetgeving aangepast waardoor de kogeldruk niet meer bij het gewicht van de caravan gerekend wordt. Hierdoor kan er dus altijd aangekoppeld gewogen worden.

Geen marge in het buitenland

In het buitenland is de Politie veel strenger dan in Nederland. De boetes zijn hoger en de marge is kleiner!

De controle is in elk land anders. Soms controleert men ook het totaal gewicht van de auto met de afzonderlijke aslasten en kijkt men naar het maximaal treingewicht (massa samenstel) of de kogeldruk. Bovendien geldt vaak dat voor het maximaal toegestaan gewicht van de caravan, de gemeten kogeldruk bij het gewicht van de caravan gerekend wordt.

Lang geleden ben ik gecontroleerd in Duitsland. Gelukkig toen niet te zwaar 😉

In Frankrijk, Engeland, Oostenrijk en Zwitserland mag de caravan geen enkele kilogram te zwaar zijn. In Denemarken en Zweden wordt 1% marge gehanteerd en 2% in Belgiƫ. In Spanje, Italiƫ en in Duitsland hanteren ze 5% marge. Boetes in het buitenland kunnen oplopen tot duizenden euro's.

Lees ook:

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

Lees ook:

Over gewichten

Voorbeeld Trekrapport

Genuanceerd advies

Hoe meer PK's, hoe beter?

Wet- en regelgeving

 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker