Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Dacia Lodgy

Sorteer op:


Dacia Lodgy dCi 110 met een Adria

De ervaring van jean met een Dacia Lodgy dCi 110 (107 pk/79, Kw bouwperiode: september 2012 - 2015) en een Adria Altea 462 LS van 1200 kg geplaatst op 03-07-2015:

Dit jaar naar Italie geweest naar Vieste Gargano afstand van af Hoboken 2200km met de Lodgy 110pk diesel en mijn Adria Forma 470td leeggewicht 1015 kg beladen tot ongeveer 1150 kg verder alle zware spullen in de auto deze was inclusief de passagiers met ongeveer 450kg beladen.
Een erg vlotte reis gehad de begrenzer op 96 km gezet volgens de gps waren dat 92 echte km's het gemiddelde gebruik met de carvan was 8,66l of 1 op 11,5.
We zijn via de Fernpas en de Rechsenpas gereden dus veel klimwerk ook dat gaat de Lodgy goed af.
Het is ongelofelijk hoe goed dit kleine dieseltje z'n werk doet,
ik ben nergens in de problemen gekomen ook niet op steile hellingen.
Dit jaar heb ik een Winterhoff stabilisator gemonteerd dit gaf een erg duidelijke verbetering ten opzichte van de ssk van vorig jaar (zie mijn verslag hierover van vorig jaar.
Maar het blijft een relatief lichte wagen zeker met de 2.30 meter brede Adria.
Dus mijn opmerking hierover van vorig jaar blijft onverminderd van kracht.
Het gebruik solo ongeveer 5 liter op 100 km bij wat langere afstanden korte ritjes ongeveer 6,5 liter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Lodgy TCe 115 met een Dethleffs

De ervaring van arend van der kolk met een Dacia Lodgy TCe 115 (116 pk/85, Kw bouwperiode: september 2012 - 2018) en een Dethleffs Camper 470 ER van 1335 kg geplaatst op 24-06-2015:

5000 km gereden naar en in spanje met lodgy en detghlefs 1350 kg beladen, fantastisch,verbruik 1cop 8 brug over de seine als een speer!!wel heel goed beladen, caravan bijna leeg en auto prop vol.aanrader daarvoor kia sportage 2 ltr, ook heel fijn maar de lodgy gaat bergop veel beter

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Lodgy dCi 110 met een Adria

De ervaring van jean met een Dacia Lodgy dCi 110 (107 pk/79, Kw bouwperiode: september 2012 - 2015) en een Adria Altea 462 LS van 1200 kg geplaatst op 17-09-2014:

Dit jaar voor de eerste keer met een Dacia lodgy en een Adria forma 470 td met een leeg gewicht van 1015 kg beladen ongeveer 1200 kg naar zuid Frankrijk geweest.
Het rijden valt erg goed mee ook op de A75 wel veel in z'n 3 en 4 moeten rijden op de vlakke snelwegen altijd in z'n 5é kunnen rijden.
Ik heb altijd rond de 95 kmh gereden sneller gaat ook zonder veel moeite zelfs maar dan loopt het brandstof gebruik snel op.
Wel is de wagen door zijn lage eigengewicht gevoelig voor passerende busjes.
Ook wij hebben veel zware spullen in de auto geladen.
Kortom een goede caravan trekker voor een ervaren bestuurder.
Onervaren mensen zou ik niet aanraden met een grote caravan achter de Lodgy op reis te gaan.
Het gemiddelde verbruik lag op 10l. per 100 km met de caravan, solo is dat 5,5 liter.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Lodgy TCe 115 met een Bergland

De ervaring van c de graag met een Dacia Lodgy TCe 115 (116 pk/85, Kw bouwperiode: september 2012 - 2018) en een Bergland 400 MKT van 1150 kg geplaatst op 19-06-2014:

Ik kan de ervaring van Dhr de Hoog zonder voorbehoud onderschrijven! De Dacia Lodgy 1,2 TCEe heeft geen enkele moeite met de Bergland MKT 400, die er deze zomer voor het eerst aanhangt. Het blok is meer dan sterk genoeg om de combinatie in elke situatie op gang te brengen; de acceleratie vanuit stilstand op vlakke weg is ronduit indrukwekkend! (het verbruik ook; 1:9 a 10 meer regel dan uitzondering) Wel is het zaak zoveel mogelijk de lading naar de auto over te brengen, omdat de 'Daas' op zichzelf geen zwaargewicht is, en ook zonder caravan wat zijwind-gevoelig is. En dat wordt MET caravan niet beter. Is de belading goed in orde, is er geen vuiltje aan de lucht. En is het erg plezierig te ervaren hoe zo'n (toch) kleine motor met 5 volwassenen aan boord, berg op, wind tegen, stug door blijft trekken, en niet terugvalt (in 4e). Het temperatuur-lampje hebben wij overigens niet gezien. Onze vorige auto was ook een Dacia (een Logan MCV 1,6 16V), en ook die had niet echt problemen met dezelfde caravan. Maar de Lodgy doen het allemaal veel makkelijker. Al erg tevreden over de Lodgy op zich, maar ook voor de caravan: Een fantastische auto...

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Lodgy dCi 90 met een Wilk

De ervaring van Rob Rooijackers met een Dacia Lodgy dCi 90 (90 pk/66, Kw bouwperiode: september 2012 - 2015) en een Wilk S4-490 HTD van 1368 kg geplaatst op 23-07-2013:

Eerst de auto
Bij normaal rijden op de snelweg (100km p/u) is een verbruik van 1 op 25 zeker haalbaar
Bij wind mee, zelfs nog beter
In de stad is 1 op 20 mogelijk
Tijdens de vakantie met caravan naar zuid Frankrijk, zowel tolwegen (met 90-95km/uur) als binnenwegen is over 2700 km een verbruik van 1 op 11.6 daadwerkelijk gemeten
En met de mistral van achteren zelfs 1 op 16 en de mistral tegen 1 op 9
Wind is een belangrijke factor voor het verbruik van de auto, zowel solo als met caravan.
Belangrijk is dat de Lodgy pas bij 70 km per uur naar de 5e versnelling kan (solo) en eigenlijk met de caravan pas bij 75 km/uur
De stabiliteit is redelijk, ben beter gewend met een andere auto, maar de wind speelt een grote rol hierbij, zowel solo als met caravan en met name bij dwarswind.
Hoewel het trekkracht rapport slechte resultaten voorspelde valt het allemaal wel reuze mee.
De 5e versnelling was grotendeels bruikbaar en zelfs bij 90 km/uur was er nog voldoende trekkracht om redelijk snel te versnellen om in te halen.
De Wilk mag 1500 kg hebben, de Lodgy maar 1400 kg.
De Lodgy is een ruime auto, 2700 liter laadinhoud, ongeveer 700 kg, dus veel zware spullen van de caravan naar de auto, zoals voortent, stoelen, tafel, eten en zelfs 2 fietsen met voorwiel eraf, kunnen rechtopstaand in de auto gezet worden.
Daardoor is de caravan wat lichter geworden (1375) en de Lodgy van 1180 naar 1650 kg, net onder het treingewicht.
Er werd gereden met 2 personen, achterbank opgeklapt. (Kan er zelfs helemaal uit, maar dan wordt de auto weer een stuk (te) lichter)
Het is een goedkope auto in aanschaf, mag veel trekken en zolang je het allemaal rustig aan doet is het een prima trekauto tot snelheden van 100 km/uur.
daarboven komt met name bij dwarswind de stabiliteit in gevaar.
Hiervoor had ik een Peugeot 308 die 1500 kg mag trekken, een stuk duurder, ook in verbruik, maar wel wat stabieler.
Nog even de trekhaak, Lodgy levert een vaste trekhaak, die als je die van fabriek af bestelt in combinatie gaat met 4 achter parkeersensoren.
Mijn auto had er al 3, is de standaard levering en pas 4 maanden na aflevering kwam er een afneembare trekhaak beschikbaar.
De kogel zit dan te dicht bij de bumper, onder een hoek van 45 graden raakt de stabilisator van de caravan net wel/niet de sensor (flosdraadje).
Na de reis, 13 campings heb ik geen schade opgelopen aan de sensor, EN, sterker nog, hoewel de kogel dus voor de middelste sensor zit, geeft hij solo geen storing als je het kapje op de kogel op de juiste wijze plaats .
Maar je kan de trekhaak natuurlijk dan ook gewoon verwijderen.
Het schijnt, zegt de dealer, dat ook een vaste trekhaak geen storing geeft bij 3 sensoren, maar dat risico van overzetten heb ik maar niet genomen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Lodgy TCe 115 met een Sprite

De ervaring van G de Hoog met een Dacia Lodgy TCe 115 (116 pk/85, Kw bouwperiode: september 2012 - 2018) en een Sprite Alpine 2 van 1200 kg geplaatst op 29-06-2013:

Auto heeft voor zo'n kleine inhoud, een super trekkracht, hiervoor een Scenic 1.6 gehad, die had met deze caravan meer moeite.
2013 zijn we met deze combinatie naar Kroatië geweest, de eerste kilometers even wennen, want de 5e versnelling is met een snelheid van 85 a 95 ( 2100 toeren)niet echt bruikbaar, motor voelt en klinkt echt onder z'n toeren, ondanks dat max koppel bij 2000 toeren beschikbaar is, temperatuur lampje ging zelfs bij tegenwind af en toe even branden, dus sindsdien alleen nog met de caravan in z'n 4 gereden (2600 toeren) en dit ging super, gemiddeld gebruik op deze reis was 1 op 10, mooie cijfers toch. Temperatuurlampje heeft in Oostenrijk bij glooiend omhooggaan nog wel een aantal keren, ondanks dat de motor nog voldoende trekkracht had, nog een paar keer even gebrand, na terugschakelen naar 3 (3500 toeren) was het ook zo weer uit. (Dit euvel wel aan de dealer gemeld, en de auto wordt hierop binnenkort gecontroleerd. Al met al een fijne trekauto waar zeer ontspannen een lange reis gemaakt kan worden, mede door het zeer stille interieur, en het feilloos werkende medianav systeem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Voorbeeld Trekrapport

Hoe meer PK's, hoe beter?

Donatie

Gastenboek

Caravan (te?) zwaar

 

©2024 Caravantrekker