Caravantrekker.nl Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Hyundai Kona

Sorteer op:


Hyundai Kona 1.0 T-GDI met een Caravelair

De ervaring van Bart met een Hyundai Kona 1.0 T-GDI (88 Kw/120 pk bouwperiode: oktober 2017 - heden) en een Caravelair Antares Luxe 496 van 1195 kg geplaatst op 04-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 82%

Prima te doen, Ondanks de 1 liter motor, heb de caravan beladen tot 1100 kilo. Ik had hiervoor een Volvo diesel 1.6 maar deze liter benzine motor doet niet onder qua trekprestaties, wel in 4e versnelling blijven rijden op de snelweg met wat hogere toeren om het verbruik wat lager te houden. Je merkt bij hogere toeren dan ook dat het motortje een turbo heeft met inhalen, gaat allemaal prima. Rij gemiddeld 1 op 10, in de 5e versnelling loopt het gebruik flink op naar 1 op 7. Ik lees hier dat mensen ook in de 6e versnelling rijden, dit zou ik voor de levensduur van de motor absoluut afraden, je merkt dat hij dan echt onder z’n toeren draait.

Ook op de meer glooiende wegen geen enkel probleem om de snelheid vast te houden, heuvels ook geen problemen.

Bij wegrijden in de file merk je wel eens wat schokkende reactie op de koppeling, ben benieuwd wat dat op de lange termijn doet.....

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Kona Hybrid met een Kip

De ervaring van Hans met een Hyundai Kona Hybrid (104 Kw/141 pk bouwperiode: september 2019 - heden) en een Kip Vision Travel van 1180 kg geplaatst op 27-06-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

Voor de Kona hybride waren mijn vorige auto’s een Hyundai Ix20 en een Kia Venga, beide in 1.6 en 6 versnelling uitvoering, beide voorzien van verzwaarde achterveren. Beide auto’s bevielen goed in conbinatie met een Kip Compact (1000 kg) en Kip Vision (1200 kg) Nu de bevindingen mijn met de Hyundai Kona Hybride (2020) met een Kip Vision van 1200 kg. De Kona Hybride is een comfortabele reis en caravan trekker, maar met een kleine gebruiksaanwijzing, had via eerdere reviews van met name de Kia Niro (technische gelijk) al de nodige info verwerkt en met name bij klimwerk en rijden met een snelheid die wat hoger ligt dan vrachtwagen snelheid moet je een beetje opletten want, tot Luxemburg gewoon in de D drive prima rustig (lees met vrachtverkeer mee rijden) kunnen rijden. Verbruik 1 : 12,3. Maar zodra er redelijk geklommen moet worden en of je een redelijke wat hogere rij snelheiíd wil gaan aanhouden, waarbij de langzamere vrachtwagens en soms hele groepen van vrachtwagen ingehaald moeten gaan worden (lees snelheden van 95 t/m 110 km op de Franse tol wegen) komen de D en de S stand (bij mij) te kort, de automaat houd dan te hoge versnellingen aan en dat gaat ten koste van de accu niveau, het gaspedaal op de vloer geeft tijdelijk verlichting maar de automaat schakelt vrij snel (binnen een paar seconden) automatische weer naar een hogere versnelling. Ergens logische want hij is gebouw om economische te rijden zonder een caravan te trekken. Persoonlijk vindt ik de D drive (tegen mijn verwachting in) het beter doen dan de S drive. De batterij meter loopt snel naar nul en dan is de pret gauw over. De auto valt dan als het ware een beetje dood, de vaart is eruit. Gelukkig was ik door eerdere reviews gewaarschuwd. Kortom, even terug schakelen via de hand flippers naar een lagere versneling (en) en gas erop, net als in de ix20 en de Venga, (Het terug schakelen kan zowel in de d drive als in de S drive, alleen schakelt de automaat in de D drive zich na een beperkt aantal seconde weer terug naar D drive In de S drive blijft de bak in hand mode werken) die komen óók niet de heuvel op in de 5e of 6e versnelling, batterij niveau loopt weer langzaam op en er is geen vuiltje meer aan de lucht. Zodra het kan gaat de automaat weer in bedrijf. Verbruik ongeveer 1 op 11. Een ander punt mbt de accu capaciteit is het feit dat deze óók geheel vol kan raken, dit gebeurd wat minder snel en alleen bij lange afdalingen (van zeg meer dan 1 a 2 km) door het gas los te laten en evt het rempedaal in te drukken zodat de generator extra vermogen gaat genereren en daarmee remcapaciteit voor de auto genereert, raakt de accu vol. Zodra dat punt is bereikt valt deze extra remcapaciteit in eens weg, je moet dan of méér op de motor (handmatig) terug schakelen of je gaat echt remmen. Dit verschijnsel komt niet zo heel vaak voor maar het handig dat je op de hoogte bent van dit punt. Voor de rest een prima caravan trekker waarbij je in de bergen/heuvels een beetje moet je opletten, en is dan maar één belangrijke meter, en dat is de batterij conditie meter, hou deze boven 5 % en het liefst nog Iets hoger (door handmatig terug te schakelen) en er is geen vuiltje meer aan de lucht. Kom nog even terug op de verzwaarde achtervering. Gezien het redelijke zware lege eigengewicht van 1451 kg zitten er standaard redelijk te vergelijken (kwa dikte) van de veren als de verzwaarde achterveren van mijn vorige twee auto’s. Daarom besloten om het eerst eens zonder verzwaarde veren te proberen. De auto wordt gebruikt met twee personen en is redelijk zwaar beladen met van alles en nog wat, dit om de caravan niet over 1200 kg heen te krijgen. Twee sportfietsen op de dissel, één kleine gasfles en voor de rest de nodige kleinere zaken. Kogeldruk 45 a 50 kg. De Kona doet dat verrassend goed, caravan ligt mooi achter de auto en zakt 5 cm door de achterveren, gemeten tussen bovenkant achterband en onderkant spatscherm (ruimte onbelast 7,5 cm) Nog belangrijker is het rijden, stabiel rijgedrag, niet één keer het gevoel gehad dat vering doorsloeg of eindstops bij drempels te voelen waren, dat was bij beide voorgangers (zonder verzwaarde veren) vrij snel merkbaar en voelbaar. Het dissel wieltje staat op de normale hoogste stand, heb één keer gevoeld bij het nemen van de vrij hoge Franse stads drempels. Kortom heb nog niet de behoefte om daar voorlopig iets aan de veranderen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Kona 1.0 T-GDI met een Caravelair

De ervaring van Ad noordermeer met een Hyundai Kona 1.0 T-GDI (88 Kw/120 pk bouwperiode: oktober 2017 - heden) en een Caravelair Antares Luxe 400 van 1000 kg geplaatst op 22-06-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

Net terug uit Sommieres Frankrijk met onze Hyundai Kona uit 2018 en onze Caravelair Antares Luxe uit 2011
De caravan weegt beladen ongeveer 1000 kg. Dit is voor de Kona absoluut geen probleem.
Snelheden tot boven de 100 km zijn probleemloos te halen en de stabiliteit is super.
Ik ben dik tevreden en aangenaam verrast over deze trekauto.
Heuvel of berg op. Geen probleem. Wel even terug naar de 5e of 4e versnelling om hem op snelheid te houden. Ik rij normaal gesproken 100 km p/u en dat is geen probleem voor deze dappere 3 cilinder. Conclusie na 2400 km met de caravan: prima trekauto

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Kona 1.0 T-GDI met een Caravelair

De ervaring van Gerrie met een Hyundai Kona 1.0 T-GDI (88 Kw/120 pk bouwperiode: oktober 2017 - heden) en een Caravelair Antares 390 Style van 1000 kg geplaatst op 24-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

Net terug van onze tweede Oostenrijk vakantie met de kona met caravelair. Wat is het een fijne combinatie. Wij stonden in 11 1/2 uur vanuit het noorden op camping grosswalsertal. De combinatie ligt heel stabiel op de weg. De auto heef voldoende vermogen om goed met het verkeer mee te komen en bij inhalen voldoende snel te kunnen versnellen. De zesde versnelling gebruik ik niet alhoewel de computer wel aangeeft dat dit zou moeten kunnen. Wij kwamen deze reis op een gemiddeld gebruik van net geen 1 op 10 uit. Er was ook nagenoeg geen wind maar wel steeds rond de 100 klm gereden. De auto heeft nu 9000 klm gelopen en mogelijk speelt dit mee. De weg naar de camping loopt aardig omhoog maar was geen enkel probleem. Op de terugweg bleken de remmen beneden wel behoorlijk warm te zijn en deze zullen dus eerder een begrenzing zijn dan de kracht van het motortje.
De ANWB heeft ook een test gedaan met een kona met dezelfde motor en een weinsberg caravan met een mtm van 1200 kg. Zij vonden de auto wat zoekerig, dit is iets wat ik totaal niet herken. Mogelijk spelen onze 18 inch banden van een vrij laag type hierin een rol. Wij vinden hem net juist uitermate rustig op de weg liggen. De auto is ook erg stil, de motor laat zich echter wel iets horen wanneer er even extra getrokken moet worden en wat hij dan met verve doet.

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai Kona 1.0 T-GDI met een Caravelair

De ervaring van Gerrie met een Hyundai Kona 1.0 T-GDI (88 Kw/120 pk bouwperiode: oktober 2017 - heden) en een Caravelair Antares 390 Style van 1000 kg geplaatst op 28-04-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

Onze nieuwe kona net 14 dagen voor onze vakantie ontvangen een er nog snel even een 1500 klm mee gereden voordat we met de caravan naar Oostenrijk gingen. De kona trekt de caravelair uitstekend en we hadden dat ook niet anders verwacht. Hiervoor het zelfde type caravelair getrokken met een opel corsa wat ook prima ging. De kona heeft een 5 pk meer en in plaats van 170, 172 aan koppel. Wat meer opviel was het voordeel van meer gewicht waardoor de caravan nog rustiger achter de auto ligt. Mogelijk werkt hier ook nog mee dat de kona vrij stug is en wij er ook nog eens bredere en lagere banden onder hebben zitten. Op de autobaan via Kassel grotendeels in 5 gereden. Na Kassel, i.v.m. de elkaar vlot opvolgende hellingen, in 4 gereden zodat er niet steeds geschakeld hoefde te worden. Bij de hellingen van 7 % en 1 van 8, 3 x even terug naar 3 maar dan nog met een 85 a 90 klm naar boven en zo weer door kunnen trekken. Grotendeels 100 klm per uur gereden op de tom tom. In 11 uur stonde we vanuit het noorden in Kramsach. Wat ons verder opviel, waren de comfortabele stoelen, waardoor je ook na 900 klm fris uitstapt. Kortom de kona is een prima trekker voor de caravelair antares style 390.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Rijbewijs B of BE?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Bandenspanning

Caravanbanden

Abnormale bandenslijtage

 

© 2004-2020 Caravantrekker