Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Gebruikerservaringen
Peugeot 2008

Sorteer gebruikservaringen op:

Peugeot 2008 - 1.2 PureTech met een Biod

De ervaring van Hans P met een Peugeot 2008 - 1.2 PureTech (81 Kw/110 pk bouwperiode: maart 2015 - heden) en een Biod 420 van 1150 kg geplaatst op 12-06-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 86%

De Peugeot 2008 - 1.2 PureTech (81 kW / 110 pk) is met 1065kg een lichte trekker.
Beladen met verstand van zowel auto als caravan maken van de Peugeot met Biod 420TL toch een stabiele en comfortabele combinatie. Hoofdregel: zware zaken in de auto, volumineuze zaken in de caravan. Onder en direct achter de voorstoelen leggen we een jerrycan met 10 liter water, een kan met 5 liter benzine, een gastankje, haringen met een mokertje, een sixpack bronwater en een krik. Daarachter op de neergeklapte achterbank onder andere een volle gereedschapskist en een labrador van 30kg.
De beperkte maximum kogeldruk is lastig te realiseren, zeker met een fiets op de dissel. (racefiets 8kg, e-bike 22kg, kettingslot van 2 meter 8kg. Het reservewiel kan zowel achter als voor de as worden gehangen). In de caravan liggen zwaardere zaken zo dicht mogelijk bij de as.
De trekkracht van de driecilinder motor is ruim voldoende. Ook een beetje klimmen gaat met enig gemak in de vijfde versnelling. De voorwielen brengen de trekkracht goed over op het wegdek.
Een zwak punt: Peugeot beschermt, net als veel concurrenten, de koppeling tegen oververhitting door in de achteruit het toerental te begrenzen. Een steile helling neem je alleen als je de koppeling geheel laat opkomen, dan gaat de motor wel koppel leveren. Voorzichtig aankoppelen of voorzichtig met caravan achteruit omhoog kan lastig zijn.
Het brandstofverbruik was bij een reis door de Alpen, de Provence en BourgondiŽ 1:12.4, waarbij beperkt gebruik is gemaakt van tolwegen.
Ik gebruik opzetspiegels op de spiegels van de Peugeot. Het is mijn eerste auto met elektrisch inklapbare spiegels. Erg handig met die flaporen erop.

Bekijk berekening

x


Peugeot 2008 - 1.6 VTi met een Adria

De ervaring van Enk van G. met een Peugeot 2008 - 1.6 VTi (88 Kw/120 pk bouwperiode: mei 2013 - mei 2015) en een Adria Altea 390 PS van 1063 kg geplaatst op 24-07-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

Meerdere reizen met de caravan gemaakt en nog nooit een probleem gehad met deze combinatie. Zijn ook over berpassen gereden zoals de Arlbergpas richting Insbruck met mooie haarspeld bochten wel in zijn eerste/ tweede versnelling. Combinatie kan op de snelweg goed meekomen in de vijfde versnelling cruisecontrol op 95. Het enige nadeel is de lage kogeldruk, max 51 kg. Wij rijden meestal met 65 / 70 kg op de kogel dit gaat zonder probleem caravan ligt vlak achter de auto. Wel alle zware stukken zoals voortent stokken en zware tassen in de auto geplaatst.

Bekijk berekening

x


Peugeot 2008 - 1.2 VTi met een Sunlight

De ervaring van anoniem met een Peugeot 2008 - 1.2 VTi (60 Kw/82 pk bouwperiode: mei 2013 - mei 2015) en een Sunlight C 46 V njoy van 1105 kg geplaatst op 17-06-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

De combinatie voelt niet onstabiel aan op de Nederlandse snelwegen. Onze auto is mogelijk defect. Helaas komt de snelheid maar met moeite boven de 80 km/u. De 90 km/u is vol gas en met wind mee in de vierde versnelling te halen. Het verbruik is dan ca 25 liter/100 km (ca 1 op 4).

/edit: de garage heeft de motor management software geŁpdatet. De auto rijdt nu ca 1 op 9 met de caravan bij 90 km/u in de vijfde versnelling bij ca 2800 toeren.

Bekijk berekening

x


Peugeot 2008 - 1.2 VTi met een Sunlight

De ervaring van anoniem met een Peugeot 2008 - 1.2 VTi (60 Kw/82 pk bouwperiode: mei 2013 - mei 2015) en een Sunlight C 46 V njoy van 1105 kg geplaatst op 03-06-2015. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

(dubbel gepost)

Bekijk berekening

x


Peugeot 2008 - 1.6 e-HDi met een Kip

De ervaring van Swalker met een Peugeot 2008 - 1.6 e-HDi (68 Kw/92 pk bouwperiode: mei 2013 - heden) en een Kip Vision 41 ETD van 1130 kg geplaatst op 16-06-2014. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

"De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij naar verwachting zelfs bij een goede belading maar klein" las ik bij de berekening van mijn combinatie van een Peugeot 2008 1.6 e-HDi (92 pk) en een Kip Vision.
Dus toch wel met enige spanning begonnen wij onze tocht naar de Provance / Frankrijk.
Met de trekkracht en de prestaties zou het wel goed zitten en dat bleek bij Luik inderdaad het geval te zijn. Weliswaar in z'n 3 om de vaart er wat in te houden werd deze helling fluitend genomen. Ook verder ging het allemaal probleemloos: 95 op de cruise-control (waar mogelijk op de Autoroute) meestal in z'n 5 en soms even terug naar 4.
Voor wat betreft de stabiliteit bleek het gewoon een prima combinatie! Ook als we door een bus werden ingehaald of zelf een vrachtauto inhaalden viel er nauwelijks "zuiging" waar te nemen en al helemaal geen slingerneigingen. De praktijk lijkt dus een stuk beter uit te pakken dan de theorie voorspelt.
Wel hebben we de kogeldruk op ca. 75 kg. gezet; de door Peugeot voorgeschreven 51 kg. is in de praktijk nauwelijks te realiseren en de haak mag volgens het opschrift zelfs 100 kg. hebben.
Het verbruik solo ligt bij ons op 4,8 l/100 km; met caravan liep dit op tot 7,7 l/100 km (beide waardes volgens de boordcomputer) - een zeer acceptabel verbruik in onze ogen, zeker gezien het feit dat (waar mogelijk) 95 km/uur werd gereden.
Kortom gezien onze ervaringen een welhaast perfecte combinatie.

Bekijk berekening

x


Peugeot 2008 - 1.6 VTi met een Biod

De ervaring van Pieter met een Peugeot 2008 - 1.6 VTi (88 Kw/120 pk bouwperiode: mei 2013 - mei 2015) en een Biod 420 van 1175 kg geplaatst op 04-11-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 88%

Was best wel spannend. Deze 2008 is aanmerkelijk lichter dan onze vorige 307SW (leeg 1055 kg vs 1335 kg). Dus vooraf goed op deze website gekeken en ook bij TUV-Nord nagevraagd of er een Tempo-100 ontheffing op deze combinatie mogelijk is. Dat bleek zo te zijn als de caravan teruggekeurt zou worden tot 1155kg. Dat gaf dus al meer vertrouwen.
Fietsen op de dissel en zoveel mogelijk uit de caravan naar de achterbank van de auto gedaan (voortent+luifel, tentstokken, grondzeil, tassen).
Ondanks de (te hoge) kogeldruk van circa 70 kg (toegestaan 51 kg) stond de combinatie keurig recht op de benen. Van deinen was ook nauwelijks sprake.
Rijden was geen probleem. Kon vlot meekomen met het overige verkeer. Zelfs vanaf 1500 toeren geen probleem om de vaart erin te krijgen.
Netjes aan de maximum snelheden gehouden (limiter op 90). We werden toch nog ingehaald door enorme vrachtwagencombinaties van buitenlandse komaf. Wat zal er gebeuren... Helemaal niets. Met dank aan de perfecte Biod-stroomlijn?
Brandstofverbruik was ook erg netjes. Heen 1:12,3 en terug 1:11,0.
Nu maar niet overmoedig gaan worden.... De 2008 blijft aan de lichte kant voor deze Biod. Prettig is ook dat de trekhaak vrij dicht bij de achteras zit.

Bekijk berekening

x


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Peugeot 2008.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Peugeot 2008 - 1.6 e-HDi met een Sterling

De ervaring van tom daly met een Peugeot 2008 - 1.6 e-HDi (68 Kw/92 pk bouwperiode: mei 2013 - heden) en een Sterling Europa 390 van 1193 kg geplaatst op 04-11-2013. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 103%

my peugeot is the 100 bhp blue hdi engined model and pulls the sterling no problems mine is the 5 speed gearbox although if you are thinking of buying one of these go for the six speed manual i think it would be so much better... fuel consumption is around 62 when not towing down to 50 when towing the van who says you cant tow a decent size caravan with a small suv by the way the peugeot 2008 makes short work of muddy fields with the grip control feature coupled with the mud and snow tyres fitted as standard who needs a big gutsy 4x4


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Persoonlijk advies
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Slingeren
Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen