Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Suzuki S-Cross

Sorteer op:


Suzuki S-Cross 1.4 Smart Hybrid met een Dethleffs

De ervaring van Herman van der Kleij met een Suzuki S-Cross 1.4 Smart Hybrid (129 pk/95, Kw bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Dethleffs Camper 390 FS van 1200 kg geplaatst op 18-11-2023:

De S-Cross mag max. 1.500 kg trekken. Mijn caravan mag maximaal 1.300 kg wegen. Hoger caravangewicht zou ik ook afraden omdat de Suzuki relatief licht is (1.080 kg.)
Mijn ervaringen zijn:
• Goede trekker, soepel en snel genoeg
• Stuurt wel precies maar nogal licht
• Schakelen gaat precies maar je moet wel wat meer
kracht zetten dan bij andere merken
• Kleine batterij geeft bij het optrekken net wat
extra trekkracht
• Het verbruik solo is tussen de 1:17 en 20; met
caravan toch gauw 1:8 a 1:9.
• Fietsen (niet-electrisch) staan op de auto
• Alle veiligheidssystemen blijven goed werken met
de caravan erachter, ook de dodehoek
waarschuwing. (Alleen de verkeersbordherkenning
gebruik ik niet vaak omdat de dan de
snelheidsweergave wordt onderbroken en b.v. in
Nederland bij begin van de bebouwde kom vaak
geen bord met 50 km staat waardoor de
aanduiding op je scherm te hoog blijft.)
• Vanwege de behoorlijke trekkracht is rijden in de
5e versnelling onder normale omstandigheden
goed mogelijk en ook de cruise control is daardoor
goed bruikbaar.
• Comfort is goed: geluid blijft binnen de perken en
de vering is vrij soepel
• Bij aanschaf wel er direct hulpveren onder laten
zetten. Dat was een goede keus: de auto zakt
bijna niet in als de caravan aangehaakt is.
• Ik wilde eigenlijk weer Emuk-spiegels maar die zijn
er niet voor de S-Cross. Die van Oppi aangeschaft,
deze voldoen ook prima

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki S-Cross 1.6 DDiS met een Hobby

De ervaring van Ab Vonkeman met een Suzuki S-Cross 1.6 DDiS (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2013 - september 2016) en een Hobby van 1180 kg geplaatst op 31-10-2020:

De Suzuki is voor ons een geweldige auto voor onze caravan een Hobby uit 2000. De maximale snelheid is tussen 85 en 93 veel harder kunnen we wel maar door de vrachtwagen sporen in de grote weg wil de caravan nog wel eens onrustig achter de auto hangen. Wat ook onrust van de caravan te weeg brengt is als we een vrachtwagen inhalen en zelf op de modelbaan ingehaald worden door een bestelbusje die 100 rijd dan slingers de caravan een beetje. Maar voor de rest een zeer goede combinatie. Ook in de bergen een goede combinatie. Alleen de auto kan en wil harder dan de caravan aan kan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki S-Cross 1.0 Boosterjet met een Caravan

De ervaring van E. Douma met een Suzuki S-Cross 1.0 Boosterjet (112 pk/82, Kw bouwperiode: september 2016 - 2021) en een Caravan (bij passend) van 1160 kg geplaatst op 03-09-2020:

Wij hebben een Dethleffs camper 395Hk. Deze caravan van 2002 is 2.10m breed en mag beladen worden tot 1100kg waar wij wel zo'n 50kg over heen gaan. Ook een lichte fiets achterop. Rijdt en trekt prima. Alleen niet harder gaan dan 90 a 100km.
De Suzuki 1.0 is een lichte motor dus ik probeer altijd niets te forceren. Rustig optrekken.Fijne auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet met een Caravan

De ervaring van Alex met een Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet (140 pk/103, Kw bouwperiode: september 2016 - 2020) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 15-08-2018:

Voor het eerst met de SCross 1.4 Boosterjet met caravan (Adria DS390, 685/1000 kg uit 1999) naar Kroatië gereden. We waren eerst zonder caravan naar Normandië geweest en toen was al te merken dat de Soes met onze caravan totaal geen moeite zou gaan hebben. Kracht in alle versnellingen, ook bergop. We werden niet teleurgesteld. De bak op de snelweg in vijf gehouden, cruisecontrol op ca. 95 km/u en de auto deed de rest. Met het grootste gemak en in alle rust. Gas bij om in te halen? Geen centje pijn. Met het grootste gemak de vrachtauto’s voorbij, ook op helingen van 6 procent in de Alpen. Heel soms moesten we terug naar 3 of 4 door drukte en dan is de auto ronduit snel en krachtig. In 6 ging ook maar de auto reed net even lekkerder in 5. Verbruik niet gemeten maar stukken zuiniger dan de vorige auto met turboloze (lees: futloze) 1.6 motor. Prima trekauto en heerlijk comfortabel. Dankzij de hillholder is vanuit stilstand heuveltop wegrijden ook een eitje. We hebben de caravan eigenlijk niet gevoeld op de autobahn. Ook met (te) hoge snelheden (120+) geen spoortje instabiliteit.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki S-Cross 1.6 VVT met een Trigano

De ervaring van Ren� met een Suzuki S-Cross 1.6 VVT (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2013 - september 2016) en een Trigano Rubis 310 van 715 kg geplaatst op 23-07-2017:

Deze Suzuki S Cross 1.6 exclusive benzine versie is een heerlijke zacht geveerde auto die een trekhaakgewicht van 75 kg mag hebben. 60 kg is voldoende om de caravan hanteerbaar te houden bij het aankoppelen. De korte draaicirkel maakt het eenvoudig om kort achteruit te kunnen steken. Het verbruik in Frankrijk naar Canne via snelwegen en secundaire wegen was 1 op 13. Zonder caravan is het verbruik 1 op 16,1 . Dat verhoogde verbruik is te wijten aan de hoge toeren die je nodig hebt om hellingen te kunnen pakken en vlot in te halen. (4300 T) Eenmaal gewend aan de hoge toeren (3000-4500) rij je overal waar je wilt komen. Of de pittige heuvels van 17% in het Verenigd Koninkrijk goed te pakken zijn (zie mijn review Toyota Verso S) weten we volgend jaar. De motor was geen moment oververhit bij de lange klim trajecten in de hitte van 30* C.
De combinatie met de kleine Rapido 31 T (totaal gewicht 715 kg) is heel stabiel, geen oververhitte remmen bij auto of caravan. Spiegels heb je natuurlijk niet nodig want je kijkt zo langs de caravan. (Waar de auto kan-volgt de caravan) De auto is door zijn lage gewicht en de zachte vering wat zijwindgevoelig, maar dat is iets waar je snel aan gewend raakt. Het glazen open dak ( tot 80 km/u) geeft een extra vacantie gevoel en het windgeluid is heel acceptabel. De verende voorspoiler die de wind vangt heb ik iets laten zakken met een klittebandje. Schakelen, sturen en koppelen gaat heel soepel, al mis ik mijn vorige CVT automaat. Voor een zwaardere caravan adviseer ik de nieuwe 1,4 Turbo of de diesel versie. Voor weinig geld een betrouwbare en luxe auto. Hill hold werkte prima.
Reagerend op de slechte ervaring van een andere S Cross gebruiker:
Ik heb inderdaad ook gratis de software update voor de besturing laten uitvoeren door de Suzuki dealer, omdat ik dezelfde stuurkarakteristiek bemerkte. Het nerveuze weggedrag is bijna geheel verdwenen. Laat dit doen en u zult verbaasd zijn over het resultaat.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki S-Cross 1.6 DDiS met een Eriba

De ervaring van Anton Olieman met een Suzuki S-Cross 1.6 DDiS (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2013 - september 2016) en een Eriba Touring Troll 530 van 1155 kg geplaatst op 26-09-2015:

We zijn zeer tevreden over onze Susuki sx4 cross 1,6 Diesel. Net terug van vakantie met Eriba Troll 550 in Italie. Moeiteloos in 5e versnelling over de duitse snelwegen op cruisecontrol. Terugschakelen alleen nodig voor vrachtauto,s die voor ons reden.
Het gemiddeld gebruik was 1 op 15.
We hebben dit 2x gecontroleerd. o.a. van Augsburg naar Roermond;
611 km op de teller. Er kon niet meer dan 39,6 liter in de tank.
Deze auto hadden we veel eerder moeten hebben

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki S-Cross 1.6 DDiS met een HomeCar

De ervaring van Theo Poort met een Suzuki S-Cross 1.6 DDiS (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2013 - september 2016) en een HomeCar Racer 47 DE van 1260 kg geplaatst op 04-07-2015:

Onze Ford C-Max 1.6 ecoboost, die de Home-Car 40 TZF van meer dan 1000 kg leeg (zelf ooit laten wegen: gewicht op kenteken slaat nergens op:845 kg!) uitstekend trok, maar een onlesbare dorst had: met caravan rond de 1: 7, solo 1: 10... hebben we vervangen door een Suzuki S- Cross 1.6 DDiS. De auto is wat lichter dan de Ford, dus zware zaken zoals fietsjes, gereedschapskist beter in de auto plaatsen. Onze eerste reis met deze combinatie was naar Zuid-Frankrijk: hoewel hij moest concurreren met de Ford als geweldenaar op trek- en rijgebied doorstond hij de proef met glans. De 6 is weliswaar vrijwel niet bruikbaar, maar die heb ik ook niet gemist: zeer veel in de 5 gereden op de Route Nationale en de Autoroute, zeer veel op CC. Zeer rustige, krachtige motor (320/1750 tpm). Blijft keurig rechtuitsturen, windgevoeligheid miniem,( behalve achter autotransportwagens, door luchtturbulentie ). De caravan hangt, zonder speciale aandacht voor het laden, volkomen horizontaal achter de auto. Hellingtrekken: nog geen echte "krachttoeren"hoeven uithalen, maar je hoeft niets bijzonders te doen om weg te komen op een steil stukje: "gewoon" wegrijden volstaat. (Zou je ooit wielspin nodig hebben, zet dan wel tevoren je ESP uit.) Verbruik: met caravan 1: 11, zonder caravan variërend tussen 1: 17 / 1:20. Een goed uitziende, sterke, rustige reiswagen, waar je dank zij de uitstekende zit ook nog eens fit uitstapt. En niet om voor de zoveelste keer de tank bij te vullen...

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki S-Cross 1.6 DDiS met een Caravelair

De ervaring van Rene Bartelse met een Suzuki S-Cross 1.6 DDiS (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2013 - september 2016) en een Caravelair Ambiance style 410 van 1165 kg geplaatst op 28-02-2015:

Deze auto had ik veel eerder moeten kopen 1x vorig jaar naar Frankrijk geweest naar de Alpen en 1x naar Kroatië zo,n 8000 km gereden en geen enkel probleem mits je niet te hard rijd dan merkje dit aan de stabielietijd heel gunstig brandstof gebruik solo 1 op 20 en met caravan gem 1 op 11 en heel handig de Hill assist bij het optrekken op een helling loopt dan niet terug.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki S-Cross 1.6 DDiS met een Wilk

De ervaring van Ab met een Suzuki S-Cross 1.6 DDiS (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2013 - september 2016) en een Wilk S4-400 MD van 1235 kg geplaatst op 26-02-2015:

In 2014 een 7500 km lange tocht gemaakt met deze combinatie naar Spanje, Portugal en Frankrijk gedurende 2 maanden.
Brandstofverbruik beter dan 1op 10 ! Zeer stabiele combinatie. Auto trekt probleemloos deze caravan ook op hellingen.
Een groot succes.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki S-Cross 1.6 VVT aut. met een Kip

De ervaring van Michiel met een Suzuki S-Cross 1.6 VVT aut. (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2013 - september 2016) en een Kip Vision 41 T Special van 1080 kg geplaatst op 22-06-2014:

Ik wil toch even reageren op de review van Hegeman. Vervelend dat u zo'n slechte ervaring heeft opgedaan, maar ik begrijp werkelijk niet hoe het kan dat ik met dezelfde auto en een notabene zwaardere en grotere caravan prettig en comfortabel naar Spanje en terug ben gereden terwijl het bij u dramatisch zou zijn. Onze Kip ligt als een huis achter de S-Cross, zelfs tijdens forse wind. Ik heb de hele weg nauwelijks hoeven corrigeren en de combinatie spoort prima rechtuit, ook nog ruim boven de 100 km/u. De vering verwerkte onze vakantiebagage en kleine 70 kg kogeldruk zonder morren. Ik had de achterbanden (maat 205/50r17) daarbij natuurlijk netjes op de voorgeschreven 2.8 bar gezet. De handschakeloptie vond ik een welkome aanvulling, en geen minpunt. Ik heb een automaat voor extra comfort, mede doordat je geen koppeling hoeft te bedienen, en dat geldt natuurlijk ook in de handschakelstand. Ik ga over 9 weken weer met de S-Cross en Kip richting het zuiden, en verheug me al weer op de rit.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki S-Cross 1.6 VVT aut. met een Trigano

De ervaring van Hegeman met een Suzuki S-Cross 1.6 VVT aut. (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2013 - september 2016) en een Trigano Silver 340 van 1010 kg geplaatst op 20-06-2014:

Wij hebben een zeer slechte ervaring met deze combi.
De caravan ging op de loop met de Suzuki CVT cross.
Bij 90 km per uur begint de combinatie te slingeren.
Wat een zeer nare ervaring is geweest..
Als ik het zo lees bij Michiel met dezelfde combinatie moet ik even kwijt dat als je automaat rijd, je toch niet de hele reis met de flippers(manualstand) moet gaan rijden?
Daar heb je geen automaat voor gekocht!
En dat kost erg veel brandstof!
Onze vorige auto's reden met gemak, zonder centje pijn 110km over de weg,zonder dat je de caravan voelt. De Cross komt niet in de goede versnelling en maakt erg veel toeren om bv naar de 90 door te schakelen met de caravan.
Dan kom je weer in die kritische snelheid wat bijsturen heet.

De auto is erg slap in de veren en de besturing erg direct. je moet steeds bijsturen boven de 90 op de snelweg.
En dat brengt natuurlijk ook de hele combi in beweging.
Suzuki kent het probleem maar geven vooralsnog niet thuis.
Wat een zeer slechte zaak is voor de verdere verkoop van de Cross.
Er zou een update software zijn die nog verder ontwikkeld moet worden voor de stuurbekrachtiging.

Laten ze dat gauw doen voordat er ongelukken ontstaan.
In de stad is het een fijne auto en de wendbaarheid prima maar als er een caravan achter hangt word het bij ons een ramp. En of de caravan goed beladen is?
Jazeker! totaal 1000 kg en goed verdeelt over de caravan en 75 kg op de trekhaak. En ja, de Suzuki Cross heeft genoeg trekkracht daar ligt het niet aan maar aan maar wel aan de lichte veren en de bijsturing van de auto.
Wij hebben de auto nu 2 maanden en ons is verteld dat hij volgens de berekening dit moet kunnen...Nee dus
Jammer dat we de auto hebben gekocht.
Bezint eer ge begint.


Nou zo rijd ik niet naar Frankrijk.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki S-Cross 1.6 VVT aut. met een Kip

De ervaring van Michiel met een Suzuki S-Cross 1.6 VVT aut. (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2013 - september 2016) en een Kip Vision 41 T Special van 1080 kg geplaatst op 18-06-2014:

We hebben een rit van zo'n 3500 km gemaakt met de Suzuki en Kip. Het is de eerste automaat die we rijden, en dat beviel goed. Solo rijd ik altijd in Drive, maar de aandrijflijn reageert nogal sterk op de Kip aan de haak. In Drive blijft het toerental veranderen, wat ik niet prettig vind. Ik heb daarom bijna alle kilometers gemaakt in de Manual stand met de 7 virtuele versnellingen. En ik moet zeggen dat gaat fantastisch. Hij gaat erg soepel van het ene naar het andere verzetten, zelfs bij volgas. Op de camping aangekomen is de automaat een aanrader. Soepel en beheerst bereik je elke plek en optrekken op een echt steile heling gaat alsof er niets aan de hand is.Top!

Op de weg voelt de combinatie stabiel aan tot ruim boven de 100 echte km/u, alleen voel je wel vrij duidelijk inhalende busjes e.d. Ik vermoed dat dit aan de besturing te wijten is, welke overigens een verademing is op de kronkelende RN in Frankrijk. Direct en zeer precies reageert het stuur op elke beweging en daarbij voel je opvallend goed wat de wielen doen (t.o.v. mijn eerdere Toyota Auris). De combinatie spoort daarbij prima rechtuit, maar je voelt gewoon meer van wat de caravan achter je doet. Als reisauto verdient de Suzuki aan de ene kant een pluim voor de werkelijk uitstekende stoelen, zitpositie en de praktische ruimte. Aan de andere kant zet de motor een behoorlijke keel op als hij moet werken. Dit valt extra op omdat de motor bij solo gebruik juist zo mooi stil is. Het verbruik schommelde tussen de 1 op 8,5 tot 1 op 10, wat ik keurig vind voor een 1.6-je met caravan aan de haak. Al met al vinden wij het een goede trekker voor onze Kip Vision, en wat een verwennerij is deze auto toch qua uitrusting! We hebben heerlijk met het panoramadak open gereden, zittend op heerlijke leren stoelen met een gebruiksvriendelijk navigatiesysteem dat voor ons de files omzeilde terwijl wij 's-avonds genoten van het heldere xenon licht! Wij hebben dan ook geen spijt van onze overstap van Toyota naar Suzuki.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki S-Cross 1.6 DDiS met een Eriba

De ervaring van hans van leeuwen met een Suzuki S-Cross 1.6 DDiS (120 pk/88, Kw bouwperiode: september 2013 - september 2016) en een Eriba Feeling 425 van 1160 kg geplaatst op 28-10-2013:

De SX4 S-cross is echt weer een verbetering ten aanzien van de vorige SX4 die we ook als diesel hebben gereden.
Dit keer hebben we ook voor een 4wd uitvoering gekozen omdat we verdere reizen gaan maken dan de vorige keer, we hebben de 1e rit gemaakt met de caravan en die is echt super bevallen kortom een aanrader !

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Donatie

Caravan (te?) zwaar

Hoe meer PK's, hoe beter?

Gastenboek

Wet- en regelgeving

 

©2024 Caravantrekker