Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Suzuki Vitara

Sorteer op:


Suzuki Vitara 1.4 AllGrip met een Adria

De ervaring van G. alsemgeest met een Suzuki Vitara 1.4 AllGrip (103 Kw/140 pk bouwperiode: oktober 2018 - 2020) en een Adria van 1250 kg geplaatst op 08-06-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 91%

als belading in caravan en auto goed is en kogeldruk 70kg is er prettig mee te rijden met een snelheid van 90a95km/h wel is het nodig om de motor op minimum toeren te houden 2500rpm ik heb de 6e versnelling niet gebruikt

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.4 AllGrip Smart Hybrid met een Weinsberg

De ervaring van Mark v Zanten met een Suzuki Vitara 1.4 AllGrip Smart Hybrid (95 Kw/129 pk bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Weinsberg CaraCito 470 QDK van 1180 kg geplaatst op 17-05-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 80%

Nu deze combinatie nieuw is hebben we 1 maal een rit in nederland gedaan van Amsterdam naar Hardenber op en neer gedaan wat alleen vlakke wegen betrof.

De Vitara kan de caravan welke we volgens de reich caravanweger beladen hadden tot 1200kg met gemak trekken vlot optrekken en (ca95 a 100km/h) stabiel aanvoelde.
Mede door het allgrip 4x4 komt de auto bij optrekken in zijn geheel iets omhoog ,van wielspin geen sprake en hierdoor een prettige combinatie.

Het verbruik in vergelijking met vergelijkbare andere reactie's viel dan wel tegen 1:7 volgens de boardcomputer.

Komende zomer gaan we naar Italie en zal de berg ervaring hier verder omschrijven.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid met een Knaus

De ervaring van Max met een Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid (95 Kw/129 pk bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Knaus Sport 500 FDK van 1500 kg geplaatst op 15-05-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 94%

Dit voorjaar voor de eerste keer op pad geweest met onze nieuwe Suzuki Vitara 1.4 Booster Jet Hybrid, In combinatie met onze KNAUS SPORT 500 FDK van 1500kg. Een gewicht wat in lijn is met het maximaal toegelaten trekgewicht van de VITARA sinds 2020 voor de meeste versies.

Doordat de VITARA een relatief laag eigengewicht heeft van 1140 kg heeft zorgen wij altijd voor vervoeren van de zware bagage in de auto, om wat meer balans in de gewichtsverhouding auto / caravan te krijgen. Wel hebben wij er voor gekozen om MAD hulpveren onder de auto te monteren, om de combinatie mooi recht te houden met de maximale kogeldruk van 75kg. Ook bij normaal gebruik zijn de MAD hulpveren een voordeel, want de auto neemt de bekende 60 km/h drempels in de buiten gebieden nu ook veel soepeler zonder extreem in te veren op de achteras. Daarnaast staat de auto nu achter ongeveer 2 cm hoger, wat een stoerder uiterlijk geeft.

Onze eerste reis ging richting Denemarken via Enschede - Bremen - Hamburg - Padborg - Deense Westkust. Op het eerste oog een relatief vlakke route. Maar dat valt toch wel tegen, met toch wel diverse "minder" vlakke stukken, en enkele gemene klimmetjes. En hiermee had de combinatie totaal geen problemen, heel soms even terug naar 4 om de motor wat lucht te geven, maar meest van tijd gewoon in zijn 5 naar boven.

Op de heenreis hadden we behoorlijk wat stevige wind, en dan merk je wel dat we met een heel grote caravan (750 cm lengte incl dissel) onderweg waren in combinatie met een relatief kleine auto. En zeker met de wind schuin tegen of van opzij werd de combinatie boven de 90 km/h voelbaar minder stabiel. Maar door het grote zijoppervlak van de caravan ook niet vreemd.

Al met al zijn wij heel tevreden over de VITARA. Op trekken en invoegen gaat makkelijk en soepel, en je hebt nooit het idee dat je vermogen te kort komt. Brandstof verbruik viel ook niet tegen, heen geplaagd door de wind toch nog een nette 1 op 8.5, en terug met beter weer bijna 1 op 10 met een kruissnelheid van 90 op de teller, 88 op de GPS.

Opvallend detail is de dodehoek herkenning van de SUZUKI, deze wordt niet automatisch uitgeschakeld, en werkt ook met de caravan nog perfect. En ook de adaptieve cruise control blijft perfect werken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid met een Kip

De ervaring van Hans van den Berg met een Suzuki Vitara 1.4 Smart Hybrid (95 Kw/129 pk bouwperiode: juni 2020 - heden) en een Kip Kompakt Adventure van 1000 kg geplaatst op 08-11-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 72%

Afgelopen zomer meerdere keren met de caravan op pad geweest. De Vitara 1.4 SH trekt onze Kip Kompakt met gemak. Als tip wel de bandenspanning achter van de auto hoger zetten (2,8 tot 3,0 bar) en let op de kogeldruk. (max 75kg) Je rijdt dan uiterst plezierig en ontspannen naar je bestemming.
Het verbruik met caravan lag rond de 1:15.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 DDiS met een Hobby

De ervaring van Roel Bos met een Suzuki Vitara 1.6 DDiS (88 Kw/120 pk bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1350 kg geplaatst op 29-07-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 91%

Qua motorvermogen en koppel van de Vitara diesel is het wel in orde. Snelheid houd ik tussen de 80 en 90 km/u bij een toerental rond de 1800 - 1900. Wel is waar dat de auto relatief licht is met deze Hobby, bij een hobbelige weg "bokt" de combinatie hetgeen een wat oncomfortabel gevoel geeft.
Spiegels zijn speciaal voor de Vitara ivm. weinig ruimte tussen spiegelglas en houder, aluminium frame, voldoen goed en makkelijk te bevestigen. Wel prijzig met 99 euro. Brandstof verbruik ca. 1 op 12.
We beladen de auto zo veel mogelijk met de zware attributen, lichte zaken in het ruim van de caravan. Gemeten kogeldruk 75 kg. waarbij de trekauto achter matig in de veren zakt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 DDiS AllGrip met een Burstner

De ervaring van Rene de Kleine met een Suzuki Vitara 1.6 DDiS AllGrip (88 Kw/120 pk bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Burstner van 1100 kg geplaatst op 19-06-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 72%

Combinatie rijd perfect , motor is gechipt naar 150 pk en 380 NM
Kogeldruk op 80 kg , zitten hulpveren onder , gewicht caravan 1240 / 1500
Statisch gewogen 1620 kg

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.0 aut. met een Chateau

De ervaring van Henk jan sprang met een Suzuki Vitara 1.0 aut. (82 Kw/112 pk bouwperiode: oktober 2018 - 2021) en een Chateau Calypso 400 TZF van 1065 kg geplaatst op 11-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Wat een heerlijke combi
Met gemak 100 in zijn 4 en dan in zijn 5 tot 110 daarna maar opgehouden met gas geven
De zes is onbruikbaar maar dat geeft niks
Auto lekker stil en terugschakelen naar 3 is niet nodig ook niet heuvel op
En dat voor een 1.0 turbo

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 DDiS met een Eriba

De ervaring van Donald Hitz met een Suzuki Vitara 1.6 DDiS (88 Kw/120 pk bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Eriba Touring Puck 120 van 650 kg geplaatst op 22-04-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 47%

Onze Eriba Puck 120 is nu 10 jaar in ons bezit en werd door verschillende trekauto's getrokken. Thans met een Suzuki Vitara 1.6 diesel uit 2015. Het Paasweekeinde naar Frankrijk geweest en zoals verwacht, geen probleem. De Suzuki betoont zich een buigengewoon goede trekker van de Eriba Puck. Overigens weegt de Puck beladen 650 kg. De Suzuki heeft er geen enkel probleem mee. Ook niet met het wegrijden op een helling. De combinatie rijdt heel relaxed. Accelereren is geen probleem. Veel toeren laten draaien is niet nodig. Het gemiddelde verbruik met caravan is ongeveer 1 liter diesel op 17 kilometer. Best wel zuinig .
Wij zijn heel tevreden met de Suzuki als trekauto voor onze Eriba Puck.

Van 18 mei to 28 mei wederom op reis geweest met de Suzuki en Eriba Puck. In 10 dagen net geen 4000 km gereden. Van Almere naar Zuid Frankrijk vice versa. Zowel de Peage bereden als de Route National. Het is een heel fijne en stabiele combinatie. Kogeldruk houd ik op 50 kg. Wegrijden op een helling van 13% was geen probleem. Veel gas geven is niet nodig. Op snelheid is de 6e versnelling goed bruikbaar. Het verbruik gedurende de gehele reis was ongeveer 1 liter diesel op 16 kilometer. Dit gemeten door de kilometers en liters te delen.
Al met al heel tevreden over de Suzuki als caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 DDiS met een Caravan

De ervaring van Willem met een Suzuki Vitara 1.6 DDiS (88 Kw/120 pk bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Caravan (als voorbeeld) van 1200 kg geplaatst op 17-09-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 37%

Suzuku Vitara 1.6 diesel High Executive met Swift Toscane 450/2 van maximaal 1200 kg.
De Vitara trekt de Swift met gemak, ook door de bergen is geen probleem. Vermogen genoeg. De 6e versnelling is vrijwel niet bruikbaar omdat de motor dan te weinig toeren draait, maar die is ook niet nodig want de motor draait in de 5 bij 90 km/u ongeveer 1800 toeren.
Erorm stabiele combi, van noord NL naar Kroatie en terug en geen moment gevoeld dat de caravan onrustig werd. Snelheid tot 110 km/h (GPS) uitgeprobeerd en de combi blijft stabiel. Continu 100 km/h (GPS) gereden, probleemloos! Maar, ..... wel met hulpveren. Zonder hulpveren nooit met caravan gereden dus daarover geen oordeel.
Nooit een zoekend gevoel in het stuur gehad.
Zonder belading/caravan komt de auto achter 4 a 5 cm omhoog.
Verbruik lag bij deze snelheid gemiddeld op 1:12 (uitgerekend, niet via boordcomputer)
Bijzonder prettige en stabiele combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 VVT met een Hobby

De ervaring van Wim Romijn met een Suzuki Vitara 1.6 VVT (88 Kw/120 pk bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Hobby Excellent 440 SF van 1264 kg geplaatst op 10-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 95%

Na lang wikken en wegen toch een Suzuki Vitara aangeschaft om deze caravan te trekken. We hadden goede ervaring met een Sx4 bouwjaar 2007.
De Vitara heeft dezelfde motor alleen 13 PK meer en andere versnellingsbak verhoudingen.
Totaal geen spijt van de beslissing de Vitara komt vlot van zijn plaats en gaat met gemak 90 km. per uur over de Franse tolweg, bij stijgingen moet je terug naar zijn 4e versnelling en bij stijgingen van ca. 5% moet je terug naar zijn 3e versnelling.
Schakel niet te laat terug want dan zit je zo in een nog lagere versnelling.
We hebben 2 fietsen voorop de dissel en de stabiliteit was prima. De totale belading is ca. 1200 kg. wat het maximum is wat de Vitara mag trekken.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 DDiS met een Avento

De ervaring van André Verboom met een Suzuki Vitara 1.6 DDiS (88 Kw/120 pk bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Avento Jubile 445 van 1345 kg geplaatst op 17-04-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 91%

Wij hebben deze Suzuki diesel speciaal gekocht omdat wij een caravan hebben. Hij trekt de caravan (max 1500 kg) met groot gemak. In 2016 naar Duitsland geweest en je moet inderdaad oppassen niet hard te rijden. We hadden in de vakantie een gemiddeld gebruik van 1 op 13,5. Dat is nog even wat anders dan onze vorige benzine auto: Dat was 1 op 8,5.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.4 S met een Sprite

De ervaring van Leendert met een Suzuki Vitara 1.4 S (103 Kw/140 pk bouwperiode: november 2015 - 2018) en een Sprite Alpine Sport 420 CT van 1200 kg geplaatst op 18-08-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 88%

Mijn ervaring is dat het vermogen / koppel zeer goed is maar ik vond bij het rijden tussen 90 / 100 Km de auto niet stabiel. Ik bedoel hiermee dat de neus van de auto zoekende is om de combinatie recht te houden terwijl de caravan volgens mij keurig achter de auto aanrijdt. De kogeldruk was circa 75 kilo. Ik heb bij circa 90 km al een probleem gehad dat de caravan ging slingeren bij het in halen. Heb toen meteen licht geremd en de combinatie was daarna weer onder controle. En ik dacht misschien ligt dit aan de fietsen die op achterzijde op de fietsdrager van de caravan gezet. Daarna 1 fiets achter op laten staan en 1 in de caravan gezet geeft wel iets verbetering. En ik weet niet waar het probleem uit voorkomt mijn vorige auto was een Skoda Yeti en daar was geen probleem mee. Ik heb diverse adviezen gekregen, plaats een set hulpveren (kosten € 225 euro) / of neem een Anti slinger systeem 750-1300kg. (€ 950 inl montage). Ik weet nog niet want ik moet gaan doen en of het helpt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara 1.6 VVT aut. met een Sunlight

De ervaring van Jensen met een Suzuki Vitara 1.6 VVT aut. (88 Kw/120 pk bouwperiode: maart 2015 - 2018) en een Sunlight C 46 V njoy van 1105 kg geplaatst op 03-07-2016. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 81%

Prima combinatie . Een e bike op de dissel en de andere met
een rameder daklift evolution op het dak van de auto anders een
te hoge kogeldruk . Brandstofverbruik niet bijgehouden ( zo vaak
gaan we ook niet op vakantie ) De automaat reageerd prettig zowel in z,n drive als manueel . Met het gas""spelen"" voor een
andere versnelling ging uitstekend.

Bekijk berekening

Wijzigen


Suzuki Vitara Villager 2.0 V6 met een Fendt

De ervaring van Danny met een Suzuki Vitara Villager 2.0 V6 (100 Kw/136 pk bouwperiode: februari 1995 - mei 1998) en een Fendt Saphir 490 TKM van 1418 kg geplaatst op 17-02-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 91%

De Villager is een goede Caravantrekker! De V6 loopt lekker soepel, maar moet wel flink op toeren gehouden worden, hetgeen ongunstig is voor brandstof gebruik +/- 1:5 met caravan! Het feit dat caravantrekker.nl deze caravan als veel te zwaar betiteld en de stabiliteit 1 ster geeft strookt absoluut niet met de praktijk. De combinatie is niet 1 keer gaan slingeren in de inmiddels 5000 gemaakte km's! Ook bergaf soms met 120 km/u geen centje pijn!
Ook op de camping aangekomen kan de caravan ook in sneeuw lekker aangekoppeld blijven en geen sneeuwkettingen nodig door de lage gearing en 4wd. Kortom prima trekauto, maar alleen als u niet "schakellui" bent aangelegd!

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Suzuki Vitara.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Suzuki Vitara 1.6 16v met een Bailey

De ervaring van Andrew met een Suzuki Vitara 1.6 16v (71 Kw/97 pk bouwperiode: 1994-1997) en een Bailey Ranger 460 van 1241 kg geplaatst op 17-02-2011. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 100%

The automatic review seems very accurate - 5th gear is only useful on the level, but apart from that, its fine. (We have 60MPH speed limit when towing anyway)


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Trekauto's met stekker

Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Lees ook:

Abnormale bandenslijtage

Maximaal trekgewicht

Bandenspanning

Parkeren

Hoe meer PK's, hoe beter?

 

©2022 Caravantrekker