Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Volvo XC40

Sorteer op:


Volvo XC40 T2 aut. met een Tabbert

De ervaring van Lemmerling met een Volvo XC40 T2 aut. (129 pk/95, Kw bouwperiode: 2020 - 2023) en een Tabbert van 1500 kg geplaatst op 23-03-2024:

Ik heb ook de combinatie Volvo XC40 T2 aut en de TAB 400, inderdaad de auto heeft geen problemen met het trekken van de TAB, maar ook geen problemen met de verbruik van de benzine, bij een constante snelheid van 100km/p uur of minder met ad. cruisecontrol 11L op de 100km

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T4 PHEV [fuel] met een Sprite

De ervaring van Gerard met een Volvo XC40 T4 PHEV [fuel] (129 pk/95, Kw bouwperiode: 2020 - 2023) en een Sprite Europa 495 van 1450 kg geplaatst op 13-11-2023:

De keuze was Volvo XC40 T4 of T5. Gekozen voor de T4 met 209 pk en ruim voldoende koppel. Gereden in de heuvels van de Duitse Eifel en al snel bleek dat elektrisch rijden met de caravan een utopie was. Solo redelijk, al houdt de accu het na 25 km voor gezien. Met caravan nog geen 15 km en dan moet je geen heuveltjes achter elkaar tegenkomen. Op benzine trekt de motor redelijk, maar ook niet meer dan dat. Nu is er een “Charge” stand, waarbij de accu weer oplaadt. Helaas, deze stand werkt NIET in heuvelachtig terrein. Volvo klantenservice wist het niet en een techneut belde later terug. Verm. moet de motor teveel kracht ontwikkelen en daarom werkt deze optie niet. Gevraagd om een upgrade naar T5, maar daar doen ze bij Volvo niet aan. Wel voor de T5, niet voor de 4. Al met al een redelijke caravantrekker, maar verwacht geen wonderen en reken vooral niet op elektrische ondersteuning. Verbruik solo 1:12, met caravan 1:7. Niet in heuvelachtig terrein, want dan is het verbruik onbekend omdat de boordcomputer niet verder gaat dan 25L/100 km. Dit verbruik wordt solo in de heuvels al gehaald, laat staan wat het verbruik met caravan is. Op vlakke wegen is de combinatie erg stabiel, mede door het hoge gewicht van de Volvo. Gemiddeld 95 km/h op de cruise is goed te doen en inhalen op alleen benzine gaat goed. Dezelfde snelheid in de heuvels is niet vol te houden, de motor jankt dan naar 4500 toeren en meer en knalde twee keer het rode gebied van de toerenteller in.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T5 PHEV met een Elddis

De ervaring van Peter met een Volvo XC40 T5 PHEV (262 pk/193, Kw bouwperiode: 2019 - 2023) en een Elddis Affinity 520 van 1350 kg geplaatst op 02-11-2023:

Na positieve ervaringen met een Volvo xc60 D4, xc40 T4 nu sinds een half jaar een xc40 T5 in bezit. Met deze uitvoering en een Elddis 520 nu ongeveer 9000km ervaring opgedaan. De laatste reis was 9 weken door Spanje. Baskenland, Midden Spanje en langs de kust via Marbella en Calp weer terug naar Nederland. In Baskenland schrokken we we even van het gebruik, maar de hellingen van ongeveer 6% waren lang en we hadden veel tegenwind. Gelukkig waren er genoeg benzinepompen, want de tankinhoud is maar 48 liter. De sanitair stops combineerden we meestal met een tankbeurt. De reis door Spanje was in totaal 7400km en het gemiddelde kwam op 10.6 l/100km Alleen de diesel was wat zuiniger in het verleden. Wij vonden dit netjes en de snelheid was meestal rond de 95 km p/u. In Santiago de Compostella was de camping zeer stijl. Uit stilstand wegrijden was geen issue en bovenin de terassencamping hebben we vele andere voertuigen met stinkende koppelingen geroken. Veel koppel en kracht. Het grootste voordeel van de T5 vind ik de B-stand. In de afdalingen konden we gewoon op de motor afremmen en hoefden we maar zelden bij te remmen. Echt anders dan bij de t4. De accu bleef door de vele afdalingen goed op peil. Ook de vering is van de T5 steviger, waardoor we niet een slingering gehad hebben tijdens de reis. Wij zijn er erg blij mee en het koppel evenaard de diesel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T2 aut. met een HomeCar

De ervaring van Rob met een Volvo XC40 T2 aut. (129 pk/95, Kw bouwperiode: 2020 - 2023) en een HomeCar Racer 45 UF Trophy van 1230 kg geplaatst op 27-08-2023:

Rit Spanje en Frankrijk totaal 4400km.
Tolwegen en route nationale, snelheid 95-100km/h, verbruik 1:8,5. (E5-sportmodus ) Prima trekkracht auto heeft weinig moeite met caravan. Accelereert zonder moeite bij inhaalacties.
Stabiele combinatie, geen slinger neiging door inhalen van bestelbusjes ed.
Zeer tevreden!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T4 PHEV met een Fendt

De ervaring van senior met een Volvo XC40 T4 PHEV (211 pk/155, Kw bouwperiode: 2020 - 2023) en een Fendt Bianco 495 SFE Activ van 1553 kg geplaatst op 06-08-2023:

Geweldige combinatie, helaas is het verbruik wel heel erg hoog....14,5 liter op 100 km.
en inderdaad is de brandstoftank klein,zodat je vaak moet tanken.
Onze reis naar spanje verliep goed en veilig, geen geslinger of andere gekke dingen, de caravan hangt stabiel achter de volvo.
Soms is het oppassen want je rijd snel 115-120, en dat heb je dan niet in de gaten.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 P8 Pure Electric AWD met een Adria

De ervaring van Wim met een Volvo XC40 P8 Pure Electric AWD (408 pk/300, Kw bouwperiode: januari 2020 - 2021) en een Adria Adora 502 UL van 1470 kg geplaatst op 12-07-2023:

De Volvo is en blijft echt een groen monster.
wat rijdt dat geweldig!
normaliter rijd je in deze elektrische auto al fijn, en met de Adria erachter: dat merk je bijna niet. De trekkracht is nog steeds geweldig.
wel is het verbruik een (groot) dingetje; reden waarom er in de zomervakantie een benzine auto naar Frankrijk gaat (In NL blijft de Volvo er wel voor rijden)
het verbruik loopt (te) veel op; tot ruim 2 keer (45 kWh) het normale verbruik (± 21 kWh), zeker met wind tegen.
de stabiliteit is gewoon prima. Wel (blijven) letten op de belading en de kogeldruk (ik houd ± 80 kg aan)
Vroeger zaten er Milenco's als spiegels op; ik ben er echter ooit eens eentje verloren (en zat écht goed vast - maar niet alle spiegels zijn geschikt, blijkbaar.
Sindsdien gebruik ik de speigels met een zuignap: Ideaal! en overal toepasbaar.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 Twin Pure Electric met een Dethleffs

De ervaring van Paul Berndsen met een Volvo XC40 Twin Pure Electric (408 pk/300, Kw bouwperiode: 2021 - 2022) en een Dethleffs van 1464 kg geplaatst op 22-05-2023:

Geweldige combinatie om mee te rijden.
De Twin electric heeft niet eens in de gaten dat er een caravan achter hangt qua rijgedrag. De actieradius gaat weliswaar omlaag naar ongeveer 190km, maar dan is het toch tijd om te stoppen en even de benen te strekken.
De caravan ligt super stabiel achter de wagen en slingers geen moment.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T4 AWD aut. met een Kip

De ervaring van Hemmen met een Volvo XC40 T4 AWD aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: 2018 - 2020) en een Kip Shuttle 41 TTZ van 1185 kg geplaatst op 04-12-2021:

Dat deze XC40 T4-awd (2 ltr. 4 cil. 190 pk - 300 Nm, max.aanhangermassa 2000kg) weinig moeite zou hebben met een caravan die beladen zo'n 1300 kg weegt, was te verwachten. Maar dat het totale gemiddeld verbruik over een trekvakantie naar/door Midden-Italië zou uitkomen op 'slechts' 1:9,5 was verrassend!
Dit was gemeten over 4800 km, waarvan 3600 km met de caravan aan de haak. Solo in een stedelijke omgeving verbruikt deze auto zo'n 1:11, dus met de caravan aangehangen is een hoger gemiddeld verbruik te verwachten dan 1:9,5. Op de snelwegen naar/door Italië hield ik meestal zo'n 90-100 km/u aan, waarbij er soms wel achter een sneller rijdende vrachtwagen werd 'gehangen', met dank aan de altijd alert blijvende adaptieve cruisecontrol. Op bochtige bergwegen en op de helling van snelwegen is het verbruik uiteraard hoog, vooral als je bergopwaarts oprijdt met het gewone solo verkeer. De AWD kwam goed van pas om de caravan naar hooggelegen plekjes op natuurcampings te trekken, met als beloning mooie vergezichten over heuvels en dalen. Op de fietsendrager achterop de caravan stonden twee fietsen. Toch is er niet één keer een slingermoment van de caravan waargenomen, ook niet bij inhalen of bij onbedoelde té hoge snelheid. De antislinger-koppeling van de caravan en de korte overhang van de auto zullen hierbij een rol spelen. Kortom: deze XC-40 versie is een heerlijke caravantrekker.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T5 PHEV [fuel] met een Adria

De ervaring van Paul met een Volvo XC40 T5 PHEV [fuel] (180 pk/132, Kw bouwperiode: 2019 - 2023) en een Adria Adora 512/522 UP van 1616 kg geplaatst op 14-10-2021:

De auto heeft inderdaad behoorlijk overwicht (niet overgewicht!) op de caravan. Je kunt snel (veel) te hard rijden. Tot nu toe reden we maximaal hellingen van 5-6% en dat was geen enkel probleem; zelfs in cruisecontrol konden we heel makkelijk de ingestelde snelheid handhaven zonder dat de toeren enorm opliepen.

Wij rijden met deze combinatie maximaal 90 km per uur, en het liefst zelfs maar 85. Dan ligt de caravan zeer solide achter de auto. De combinatie is wel wat zijwind-gevoelig, maar dat komt denk ik ook doordat de Volvo uit zichzelf al zijwind-gevoelig is.

Als kogeldruk houden we 85-90 kilo maximaal aan. De Volvo kan, met de Volvo-eigen trekhaak tot 110 kilo gewicht op de trekhaak hebben.

Wij hebben 2 e-bikes zonder accu op de dissel en in de disselkast 2 lichtgewicht gasflessen met ieder 10 kg gas.

Het reservewiel hebben we middels een ALKO wieldrager onder de caravan, net achter de as laten monteren.

De watertank die links-voorin ligt laten we leeg. Op het dak is een airco gemonteerd, ook achter de as.

Verder laden we veel in de auto, ik denk dat we, inclusief 2 personen, zo’n 300 - 325 kg in de auto hebben. Daarmee heeft de auto een goed overgewicht op de caravan.

Verder is belangrijk om te melden dat we de Volvo hebben getuned met de Polestar software. Dit geeft meer 14 PK en 15 Nm meer (totalen zijn nu 194 PK en 280 Nm). De maximum trekkracht krijgen we nu bij 3000 toeren.

Met de caravan rijden we standaard in de ‘Polestar stand’ van de motor.

Voor wat betreft het verbruik zien we dat we tot nu toe dat we ongeveer 1 op 12 rijden. Dit op de route van Nederland naar de kust van noord-oost Spanje.

Voor ons is dit een prima combinatie, wil je liever 100 km of 110 km per uur rijden dan zou ik een zwaardere auto voorstellen. Bij deze snelheden voelen wij ons minder prettig; hoewel het motorisch zeker zou kunnen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T5 PHEV met een Fendt

De ervaring van Jos met een Volvo XC40 T5 PHEV (262 pk/193, Kw bouwperiode: 2019 - 2023) en een Fendt Bianco 465 SGE Activ van 1553 kg geplaatst op 11-10-2021:

Caravan Fendt Bianco 465 sge active met verzwaarde as van 1700 kg.
E bikes voorop caravan , sticker 100 km voor Duitsland en kogeldruk 85 kg.

Nieuwe volvoxc40-hybrid T5 180 pk, trekvermogen 1800 kg , Advies anwb 1710 kg volgens test in KCK.

Vakantie naar Sardinië via Livorno/Olbia september 2021, totaal 4.460 kilometers .

Snelheid autobahn Duitsland maximaal 90/95 kmpu op voortreffelijke adaptieve cruise controle zeer ontspannen rijden met de snellere vrachtwagens mee, fantastische trekauto met overmacht en een verbruik van 11 liter op 100 kilometer.

Bergritten waarbij in de afdalingen veel energie in de accu's terug gewonnen wordt soms met gebruik van de B stand in de automaat.
Deze energie benut tijdens file rijden en in de bebouwde kom.
Tijdens de gehele vakantie ontspannen gereden in de Volvo .

Advies mijnerzijds om geen snelheden boven de 95 kmpu na te streven omdat de combinatie enigszins gaat pendelen bij passeren vrachtwagens en zijwind .

Na een Ford Kuga diesel en een Kuga benzine gereden te hebben een bijzonder goede ervaring met de drie cylinder Volvo CX40 Hybrid T5

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T4 PHEV met een LMC

De ervaring van Eric met een Volvo XC40 T4 PHEV (211 pk/155, Kw bouwperiode: 2020 - 2023) en een LMC Musica 470 D van 1500 kg geplaatst op 01-08-2021:

Topcombinatie!

Een Volvo XC40 T4 PHEV van 1800 kg met een 1,5 liter 3 cilinder..... en daar achter een caravan van 1500 kg...tja dat klinkt niet alsof je genoeg power zult hebben.
Maar het tegendeel is waar, geen enkele keer het gevoel gehad dat de auto het niet kan doen. Lange stijgingen van 7% zijn geen probleem. De auto rijdt er met 90km/h bij omhoog. Zeer stabiele combinatie.
In Frankrijk zonder problemen 110 km/u op de route de soleil.

Nadelen:
-Kleine tank, met het caravan erachter reed de auto
1 op 8 (normaal in combinatie met accu 1 op 22), met een tankinhoud van 48 liter sta je dus regelmatig aan de pomp. Maar goed je moet er om de 2 a 3 uur toch even uit, dus ik heb het niet als een groot probleem ervaren.
-Met de accu kun je normaal ongeveer 40km rijden met de caravan erachter logischerwijs niet. En laden zit er onderweg niet in (laden tijdens het rijden schiet niet echt op en het verbruik gaat daarmee nog verder omhoog) Maar zoals gezegd ook zonder de elektromotor kan de auto het uitstekend doen!

Voordelen:
-Zeer stabiel weggedrag
-Voldoende vermogen om vlot in te halen, ook bij stijgingspercentages van 7% waar de vrachtwagens moeite hebben schiet je er met deze combinatie zo bij langs.
-Power modus, mocht je toch nog wat extra vermogen willen dan kun je de power modus selecteren en dat maakt werkelijk een verschil!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T5 PHEV met een Hobby

De ervaring van Nico met een Volvo XC40 T5 PHEV (262 pk/193, Kw bouwperiode: 2019 - 2023) en een Hobby De Luxe 490 KMF van 1400 kg geplaatst op 29-07-2021:

De Volvo is een top trekker, rijdt zeer vlot,zeer stabiel ook bij hogere snelheid. We trekken een hobby 490 kmf van ong. 1400kg beladen gewicht. cruisecontrol op 105 wat ong 100km/h in werkelijkheid is. Vrachtwagens zijn zeer vlot in te halen. Verbruik tussen de 11 à 12 l, nadeel is de kleine tank.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T2 aut. met een Hobby

De ervaring van Wim met een Volvo XC40 T2 aut. (129 pk/95, Kw bouwperiode: 2020 - 2023) en een Hobby van 1350 kg geplaatst op 02-05-2021:

Voor de aanschaf van mijn Volvo XC40 T2 had ik op deze site en de anwb info verzamelt over deze combinatie. De eerste rit was maar 130 km veel verkeerslichten en rotondes, en gelukkig ook snelwegen. Ik kan niets anders zeggen dat het super ging, de auto gaf geen krimp en was op de snelweg bij 90km per uur nog zuinig ook, de verbruiksmeter gaf tussen de 8 en 9 l/100 km aan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T5 PHEV met een Eriba

De ervaring van Frans met een Volvo XC40 T5 PHEV (262 pk/193, Kw bouwperiode: 2019 - 2023) en een Eriba Feeling 470 van 1210 kg geplaatst op 03-10-2020:

Met deze combinatie op en neer gereden naar Annecy. Zeer goed bevallen, de auto is zwaar en erg stabiel met deze caravan. De 3 cilinder kan het span makkelijk trekken. Gemiddeld 85 km op de cruisecontrol gereden met een gemiddeld verbruik van 9 L/100 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T4 aut. met een Eriba

De ervaring van Klaas Boonstra met een Volvo XC40 T4 aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: 2018 - 2020) en een Eriba van 1215 kg geplaatst op 29-09-2019:

Zeer goed ervaring met deze combi. Alleen op de snelweg bij 90-100 km (stikker in Duitsland) schakel ik handmatig terug naar de 6e versnelling en kom dan uit op net boven de 2000 toeren.

De rit door Noorwegen (tot aan Alesund en dan weer terug over de fjorden) ging echt probleemloos. De Eriba Troll gaat erg goed en met de breedte van 2.10 een uitkomst in de vele lange en smalle tunnels.

De Volvo is met 2 alleen voorwielaandrijving meer dan voldoende trekkracht en zeer stabiel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo XC40 T4 aut. met een Fendt

De ervaring van Wim van kuijen met een Volvo XC40 T4 aut. (190 pk/140, Kw bouwperiode: 2018 - 2020) en een Fendt Bianco 465 SFB van 1450 kg geplaatst op 15-09-2019:

Ben met vakantie geweest met de Volvo xc40 een geweldige trekker je voelt de caravan bijna niet achter deze auto een veraangenaming om mee te rijden ben trots op mijn volvo

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Lees ook:

Gastenboek

Genuanceerd advies

Wet- en regelgeving

Hoe meer PK's, hoe beter?

Donatie

 

©2024 Caravantrekker