De ervaring van Henk Beens met een Audi Q7 3.0 TDI (233 pk/171, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Hobby van 1530 kg geplaatst op 20-08-2022:
Beestachtig sterk, 8 traps automatische bak dus ik schakel altijd handmatig. Laat het toerental nooit onder de 2000 toeren komen en bij 120 km per uur staat hij nog in de zesde versnelling. Inhalen is zeer eenvoudig vanwege het enorme koppel. Zou je van 6 terug naar 5 schakelen bij 110 km per uur dan rij je gewoon met al het verkeer mee dat geen caravan trekt. De wegenbelasting maakt dat je deze auto bijna niet meer kunt rijden maar ik zou niet weten of ik wel een stap terug kan in het gemak waarmee je hiermee op vakantie gaat.
De ervaring van Rene Demmers met een Audi Q7 3.0 TDI (air suspension) (272 pk/200, Kw bouwperiode: januari 2015 - 2019) en een Adria Adora 542 UT van 1425 kg geplaatst op 03-08-2017:
Dit zijn de berekeningen volgens caravantrekker.nl
"De motorische prestaties zijn over het algemeen zeer goed. Op snelwegen kan (zelfs met maar weinig gas), heel goed gereden worden in de 7e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 1550 toeren, maar mogelijk loopt de motor dan niet lekker en kan beter teruggeschakeld worden naar de 6e versnelling en dan maakt de motor zo'n 1850 toeren (wat wellicht iets meer lawaai geeft dan u gewend bent) Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden".
Ik ben net terug van een reis van 4500 km met deze combinatie naar zuid Spanje.
Bijna de hele weg heeft de combinatie met de caravan beladen tot 1500kg in de 8e versnelling gereden. Die mis ik compleet in bovenstaand verhaal. De auto draait in de 8e versnelling van de automaat 1300 toeren bij 100 km/u, en 1500 toeren bij 110 km/u. Pas als het wat steiler gaat worden, schakelt de auto terug naar de 7e. Ik kan wel zeggen dat 90% van de rit in de 8e versnelling wordt gereden, ook op lichte stijgingen. Alleen de helling bij Luik en in de Pyreneeën schakelde de auto terug naar de 6e omdat ik graag 100-110 km/u wilde aanhouden. En lawaai bij 1850 toeren??? Deze auto is zo gruwelijk stil dat het woord lawaai een verkeerde indruk geeft.
De Q7 rijdt fantastisch met deze combinatie. Het gemiddelde dieselverbruik varieerde van 1 liter op 7,5 km bij tegenwind en 1 op 8,3 met wind mee. De gemiddelde snelheid is doorgaans 100- 110 km/u.
Extra zijspiegels heb ik niet gebruikt, de auto is al dermate breed dat met de enorme eigen spiegels al een veilig achteruitzicht wordt gekregen. Misschien verboden, maar wel fijner rijden. De caravan is uitgerust met het ATC systeem van Alko, de auto zelf heeft ook een systeem die slingerbewegingen van de caravan signaleert middels een sensor in de trekhaakkogel. Geen enkele keer heeft de combinatie slingerneigingen vertoont, ook niet met enorme Mistralzijwind of een snelheid van heel soms 125 km/u.
De ervaring van Luuk Hofman met een Audi Q7 4.2 TDI V8 [5-seats] (326 pk/240, Kw bouwperiode: maart 2007 - 2015) en een Hobby De Luxe 560 KMFe van 1600 kg geplaatst op 06-01-2015:
Geweldige combinatie.
Enige minpunt, verbruikt 1 op 6.
De ervaring van Aloysius Ruhl met een Audi Q7 3.0 TDI (233 pk/171, Kw bouwperiode: 2006 - 2015) en een Eriba Nova SL 580 van 1620 kg geplaatst op 15-10-2013:
Als caravantrekker is deze auto onvoorstelbaar goed. Afgelopen zomer door de bergen naar de Provence gereden. Alle wegen zijn kinderspel voor deze combinatie, hoe stijl ook. Ook de snelheid waarmee in de bergen gereden kan worden en de stabiliteit voelen aan alsof er niets achter zit. Ik denk dat juist de gewichtsverhoudingen en het enorme koppel van de auto deze prestaties in positieve zin beïnvloeden. Daarnaast het overzicht en de breedte van de auto maken het rijden hiermee nog plezieriger. In een woord geweldig!
De ervaring van kevin met een Audi Q7 6.0 TDI V12 [5-seats] (500 pk/368, Kw bouwperiode: oktober 2008 - 2015) en een Kabe Royal Hacienda 1000 van 2660 kg geplaatst op 19-04-2012:
Hallo,
Ik ben onlangs met mijn Kabe Royal Hacienda 1000 van 11,20 meter naar het Gardameer geweest. En ga over 1,5 week weer met mijn Vrouw, Hond en Kind van 3 jaar. De caravan weegt 2650 kg beladen met 4 fietsen erop, 4 fietsen op de kofferklep van de auto. en 2 Thule atlantis 900 dakkoffers. Met een beladen Audi Q7 van 3450 kg en een caravan 2650 kg . Zijn kruissnelheden van 130 km/u goed mogelijk. Ik heb geen ene keer moeten corrigeren. Zelf uitwijk manoeveres gaan erg goed. Met een stijging van 15% kwam die helemaal perfect naar boven allleen de automaat effe op handbediening gezet. Ik had ook nog 2 rubberboten(Zodiac futura MK3) met 60 pk allebei bij. Alles past erin echt een fantastische combinatie. Ik heb zelfs een stukje 160 km/u gereden. En het reed nog steeds erg lekker. Met een verbruik van 1 op 5 ben ik erg tevreden. De Audi Q7 is wel gechipped hij heeft 598 pk en 1209 nm koppel. ik had een kogeldruk van 140 kg.
De ervaring van Alberts met een Audi Q7 4.2 TDI V8[7-seats] (326 pk/240, Kw bouwperiode: maart 2007 - 2015) en een Hobby Exclusive 720 UKFe van 2192 kg geplaatst op 19-02-2012:
2 x ben ik met deze combinatie op vakantie geweest en tijdens de gehele reis perfect gereden. de audi ""merkt" met zijn 340 pk de caravan niet. je kunt zoals u schrijft het overige verkeer (gemakkelijk) bijhouden. zowel autobahn als stad en bergen geen probleem. bij Baustellen ist t oppassen met 250 cm breedte en op camping en benzinestation ook met zijn ca 15 m1 lengte. verbruik met vlote rijstijl en ca 110 op snelweg is 12 liter. Top combinatie inhalen n fluitje van n cent maar ook oppassen voor dat je niet te hard gaat want de auto merkt t niet en indien niet goed beladen kan t gevaarlijk zijn. ook de banden van de caravan controleren op max snelheid.
De ervaring van RobD met een Audi Q7 6.0 TDI V12 [5-seats] (500 pk/368, Kw bouwperiode: oktober 2008 - 2015) en een Kabe Diamant GLE Kingsize van 1800 kg geplaatst op 11-01-2009:
Zijn er superlatieven genoeg?
Net terug van wintersport in de Alpen, en voor de 1e maal met deze Q7. Men hoort wel eens: een beer van een auto, nou, deze is het. De trekkracht is fenomenaal, in iedere situatie. Uiteraard merk je dat er wat achterhangt, maar mede door de hoogte van de auto is het tegen de wind in ook prettig rijden. Je voelt de caravan dan niet echt 'trekken'. Op één helling van 12% stijging was de automaat een beetje onrustig, maar met wat spelen met het gaspedaal de ideale overbrenging/snelheid gevonden. Met een kogeldruk van 70kg was een kruissnelheid van 130km makkelijk mogelijk. Brandstofverbuik is vergeten te meten, zullen we in het voorjaar even noteren en doorgeven, maar zal niet mals zijn geweest.
Kom even terug op het verbruik met C/van. Net terug uit Italië, 100km boven Rome, heen en terug 3000km. Gem snelheid 100km/h. Verbruik: 1 op 3.7 volgend boordcomp. Persoonlijk had ik een iets hoger verbruik ingeschat. Niettemin is het pittig te noemen. In de bergen de automaat op handbediening gezet waardoor een rustigere rijstijl verkregen is. De automaat wil nog wel eens "zoeken" bij bepaalde snelheden.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Audi Q7.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Ian Betts met een Audi Q7 3.0 TDI (233 pk/171 Kw, bouwperiode: 2006-2015) en een Elddis Avante 868 van n.b. kg geplaatst op 11-01-2009:
We have a 2023 Elddis Avante 868 dealer special which is up-plated to MTPLM of 1800kg (which is often done).
We tow with a 2014 Q7 3.0 TDi V6. The "Face Lift" models (from late 2010) have a slightly more powerful engine at 245PS (243hp). Our Q7 has been remapped to 293hp and 570Nm.
Towing the 868 caravan with the Q7 is almost effortless. The 8 speed auto gearbox rarely drops down from 8th gear when towing on motorways. The journey is comfortable and quiet. The Q7 is easily able to maintain road speed limits when towing up steep hills on A roads (some very steep hills) even with a car full and 1800kg of caravan behind.
The powerful V6 engine provides quick acceleration when asked. Indeed, even with a full car load and 1800kg in tow, the Q7 can still accelerate faster than some family cars when they are empty! Acceleration is always smooth, and gear changes are hardly noticeable.
Gear changes up and down, under heavy load are smooth and the cruise control works very well when travelling on dual-carriageways and motorways.
Because the Q7 is a wide car, it makes it easier to tow a modern 8ft wide caravan. The Q7 and twin axle caravan feel very stable at speed. On dual carriageways and motorways, need to keep an eye on the speed (or use cruise control) as it is very easy to be going faster than you realise!
Average fuel consumption when towing is around 22mpg to 25mpg. Fuel consumption on combined and extra-urban cycles is about 30mpg to 40mpg.
I have no hesitation to recommend the Q7 as a superb tow car for large and heavy caravans.
De ervaring van Dave Harrison met een Audi Q7 3.0 TDI (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2015-2018) en een Swift Challenger X 850 van n.b. kg geplaatst op 11-01-2009:
I bought the Q7 originally to tow a lunar alaria which it pulled with ease. I had the car remapped for towing which proved even better as the car is only a basic SE 218bhp. I now tow a challenger x850 with a plate upgrade to 2000kg.I cannot fault the pulling power of the Q7 and would highly recommend it for any heavy twin axle caravan. the mpg I'm getting is quite good for a 3L. Around 28/29 to the gallon although I don't boot it, steady away at around 58 mph seems to be the ultimate speed for getting the most out of it.
De ervaring van simon judge met een Audi Q7 3.0 TDI (233 pk/171 Kw, bouwperiode: 2006-2015) en een Bailey Pegasus GT65 Ancona van n.b. kg geplaatst op 11-01-2009:
having previously towed with a vectra with an avondale dart and the bailey ancona gt65 i have got to say the audi q7 pulls faultless sometimes i forget i even have tit on the back until i glance in the mirrors this for me has been the perfect towcar no snaking at high speeds plenty of pover for steep 16% gradient hills havnt founmd one the car doesnt like yet
De ervaring van D McAvoy met een Audi Q7 3.0 TDI (272 pk/200 Kw, bouwperiode: 2015-2018) en een Elddis Avante 636 van n.b. kg geplaatst op 11-01-2009:
I added a non-factory removeable towbar to the Q7 and it tows extremely well. We have towed both single and twin axle caravans and it handles the extra weight of the twin axle with no issue. Very stable at all speeds, never felt the caravan was influencing the car as it is so much heavier than the van. Very reasonable fuel economy is a bonus. Highly recommended!
De ervaring van Michael Cass met een Audi Q7 3.0 TDI (272 pk/200 Kw, bouwperiode: 2015-2018) en een Coachman Laser 655/6 van 1900 kg geplaatst op 11-01-2009:
The Audi Q7 M (current model) fitted with the factory fitted Trailer Pack is, in our (horrendous) experience, a POTENTIALLY LETHAL combination - if you intend to use an Alko friction stabiliser, when towing your caravan.
This is because, the electrically operated tow-ball is fitted with "Trailer Assist".
This means that the tow ball itself has a channel cut into it's surface (horizontal to the road), in which, floats a steel braced ring embedded with magnets, that "tell" a Hall Sensor, set into the tow hitch, where it is, in it's rotation.
The information is passed to the MMI and you can (supposedly) reverse the caravan using the large control dial, next to the gear lever and viewing the manoeuvre on the pop up MMI screen.
The ring assembly is coated in plastic, with small tabs, on the bottom circumference revealing where the magnets are but at first glance it appears to be a completely plastic assembly. It protrudes, from the channel, proud of the surface of the tow ball. It does not recede, into the channel, when hitched up.
So there will never be full contact of the stabiliser pads with the ball, as intended by Alko.
Unfortunately, when hitched, the stabiliser friction pads (Audi call these clutch pads) compress the assist "ring", so it's distorted.
The normal motion experienced, when towing (a properly packed) caravan is sufficient to cause these small plastic tabs to break off. They can't go anywhere, as they are clamped in situ, so they bond themselves to the surface of the friction pads, due to the heat generated in the hitch/ball assembly.
The supplying dealer had no experience of this towing hitch, in fact when we bought the car -TO TOW A CARAVAN- there were only a few Q7's, in the country, advertised as having the factory fitted towing hitch and the dealers were not knowledgeable (and are still not, to this day) about this "innovation".
According to Audi customer services, Audi UK are "importers" and it is the responsibility of the dealers to familiarise themselves with what they are selling!
Most encouraging Audi!
So, in ignorance of the potential, undeclared, risk- due to the car having this "Trailer Assist" we used the car for the purpose for which we had bought it - to tow our van.
In our case, on our trip to the South coast we experienced the most violent and unexpected loss of control, that we had ever experienced. The caravan and car were swaying and lurching violently and traffic behind was reacting accordingly.
HOW we escaped tragedy, I don't know - but we did, with me using the experience gained from towing, for over forty years and a massive slice of good luck.
It really was the worst situation we have experienced.
It must have been "spectacular" on the dash cams of following vehicles.
Why had this happened, so quickly and so unexpectedly, with no forewarning?
On examining the tow ball - the assist ring had broken apart - it came off the ball easily! Many of the plastic tabs were missing? Later, I found that the "missing tabs were embedded onto the friction pads!
The sudden lack of control, presumably caused by the tow ball floating on a film of molten plastic, on the friction pads.
No friction = no stability!
The pads could not be repaired and I had to replace them with new ones and have had to leave the assist ring off the car.
We have not used the caravan since. I have contacted Audi, who initially stated that the Alko AKS 3004 WAS compatible with their tow ball. I disagreed totally, due to the horrendous incident, that we survived. I have sent photos and a full description of the incident, to the C.E.). of Audi U.K.
The C.E.O has shown no interest and has not acknowledged receipt of my two (follow up two weeks later, after no first response) letters, (and many photographs of damaged components), in which I tried to alert Audi to the inherent danger, of using this Trailer Package with a friction pad stabiliser.
I have been in contact with my servicing (not supplying) dealer, who initially said that Audi's position was that the assist ring tow ball and Alko tow hitch WERE compatible. Their comments, made as a result of information from Audi Technical.
The value of the correct type of assistance, regarding towing, at car dealerships, depends on the representative having knowledge and understanding of towing. This has not been the case with the Audi Customer Services agent nor the dealership liaison. They are not Technical people, themselves and they rely on Audi Technical to advise them and pass this information to the customer.
I pointed out that two sets of towing components, that mutually destroy each other causing a life-threatening situation CANNOT (logically!) be considered compatible.
I then sent additional photographs - this time of the inside of the tow hitch (photographed from underneath), to the dealership and asked if these could be passed on to Audi Technical.
Within 48 hours, I had an email from the dealership saying that Audi Technical's view, NOW, was that the Alko hitch is NOT compatible and only a hitch that has: Quote:
"friction pads fitted to the sides and none to the front or rear of the unit"
Audi customer services are now denying things that have been said, to me (that necessitated the dealer's involvement) and are back-tracking, that they have said that the unit was compatible, in the first case. The unit is incompatible, based on advise from Audi Technical, so there is nothing further that they can do.
They have stated this advice declares their final position. (They are only importers, remember!)
In other words they have told me that, I spent a HUGE amount of money buying a car, that last week, they have told me is unsuitable for the purpose of towing a caravan.
And........ there is nothing that they are prepared to do!
I pointed out that the car is not fit for purpose - I bought it to tow a caravan - as implied by the presence of the, ADVERTISED, fitted tow-ball mechanism.
It was therefore mis-sold.
More to the point, the car is STILL being sold, with this towing system, and since the huge majority of new and used caravans have the Alko AKS 3004 (the 2004 has even larger front and rear pads!) , Audi are selling a car with a very substantial tow-hitch (3500Kg), that CANNOT tow a caravan!
So, if anyone buys this absolutely wonderful car (it really is a pleasure - unhitched!), to tow a caravan, they are being knowingly (not to themselves but to Audi!) being mis-sold a car that could cost them their lives!
Any person considering buying this car to tow - forget it. Read the internet forums, that describe the "oft-changing" advice, from Audi, given about this very issue and see the Practical Caravan Magazine article in which a Q7 owner (having bought the car!!!) is told it cannot tow with the Alko hitch and then after the magazine intervenes and contacts Audi, they change their minds and say it IS compatible.
This is exactly the reverse situation, that I have experienced. It WAS and now it IS NOT compatible.
Who do we trust? Who do we believe?
Spend your money elsewhere or take your life into your own hands!
De ervaring van Craig Leslie met een Audi Q7 3.0 TDI (233 pk/171 Kw, bouwperiode: 2006-2015) en een Elddis Avante 564 van 1527 kg geplaatst op 11-01-2009:
Towing is great with the Q7 people say you don't know the van is there they are lying you can always feel a van when towing but it doesn't affect the car in any way the car was built to pull and the air suspension is great the car has a towing mode and adjust to suit.
only down side is need to change tyres at the same time as is a permeant 4 wheel drive ££££
De ervaring van Dave Pook met een Audi Q7 3.0 TDI (233 pk/171 Kw, bouwperiode: 2006-2015) en een Caravan van 3500 kg geplaatst op 11-01-2009:
The Audi Q7 is a great tow car. The air suspension tow mode is a great feature. The car is very stable and has plenty of power. Have driven hundreds of miles and find it a pleasure to drive. I would 100% recommend!
De ervaring van jonathan Hale met een Audi Q7 3.0 TDI (233 pk/171 Kw, bouwperiode: 2006-2015) en een Bailey Pageant Bretagne van 1458 kg geplaatst op 11-01-2009:
The Q7 is excellent for towing makin easy work of even the heaviest van. Our outfit is just so easy with bags of power so you dont even notice it is there. The trailer stability on the facotry fit towing equipment is very good preventing snaking if needed plus the air suspension is simply excellent at keeping level plus useful when hooking up as it can be manually raised and lowered (also useful for clearing ramps on boats etc).
I would recommend 100%, also the car is great for every day use unlike some 4x4's.
De ervaring van Ian Hendley met een Audi Q7 3.0 TDI (233 pk/171 Kw, bouwperiode: 2006-2015) en een Bailey Pegasus 624 van 1638 kg geplaatst op 11-01-2009:
I have used our 2007 3.0ltr Q7 to tow our Pegasus around Britain and found it to be a joy the car tows excellently well with no stress to me or the car.....100% recommend from me !!! ps. Love the Pegasus as well...........
De ervaring van Jason Barrass met een Audi Q7 3.0 TDI (233 pk/171 Kw, bouwperiode: 2006-2015) en een Hobby Prestige 720 UMF van 2000 kg geplaatst op 11-01-2009:
The car has ample power to pull even the largest of caravans and still has plenty of power to overtake. Hills are no problems at all and take off is still very quick. Highly recommended, especially with the air suspension with tow mode and towing stability control built in. Fuel economy is about 22 mpg on long journeys at a steady 60 mph.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.