De ervaring van Toys met een BMW Touring 530d (286 pk/210, Kw bouwperiode: 2020 - heden) en een Knaus Sudwind 500 EU van 1490 kg geplaatst op 05-10-2024:
Deze auto is gemaakt om op een uiterst ontspannen manier eindeloos veel kilometers te maken met de caravan aan de haak.
Het koppel van de motor, de niveauregeling op de achteras, de stilte, de stabiele wegligging. Alles bij elkaar maakt dit een perfecte caravan trekker.
Nooit zijn hoge toerentallen nodig. De automaat schakelt zelf keurig op en af als dat nodig is. Soms als het echt stijl wordt doe ik zelf handmatig een extra tikje terug om de motor wat meer toeren te laten draaien.
Op de autobahn is 110 km/h de ideale snelheid om snel maar wel stabiel en zonder slinger nijgingen de km af te raffelen. Ook bij inhalen of ingehaald worden blijft het allemaal super stabiel. Kogeldruk altijd rond de 85-90 kg.
Echt feest is het rijden op de binnenwegen in de Alpen. De combinatie stuurt heerlijk en de fijne 6 cilinder roffelt er lekker op los. In afdalingen houd de motor de trein mooi op compressie op snelheid en hoeft er zelden bijgeremd te worden. Verbruik ligt rond de 1:9 / 1:8 en dat bij stevig door rijden.
De ervaring van Leo Duursma met een BMW Touring 535i aut. (306 pk/225, Kw bouwperiode: mei 2010 - 2017) en een Fendt Saphir 470 TF van 1410 kg geplaatst op 22-06-2024:
Mijn ervaringen met de combinatie BMW 535i Touring en de Fendt Saphir 470 zijn uitstekend. Bij 100 km/u zeer stil en stabiel en met een enorm acceleratie vermogen. Brandstof verbruik circa 1 : 6,5 ( solo 1;10) Ik gebruik de EMUK caravanpiegels die speciaal voor deze BMW bedoelt zijn.
De ervaring van Kenneth P met een BMW 530e xDrive (292 pk/215, Kw bouwperiode: 2020 - 2023) en een Fendt Apero 515 SG van 1599 kg geplaatst op 03-06-2024:
Bmw 530e X drive touring doet het behoorlijk prima met deze combinatie. In accelereren is bij vlot , stabiliteit ook zeer gunstig. Ik rij 107km/h op de Teller en de Fendt volgt rustig, ook bij inhalen en soms versnellen bij een inhaalmanoeuvre. In sport stand is hij dorstig zowat 16l/100km en in de normale hybride stand 12-13l/100km. Best rijden met de battery control modus zodat je de batterij niet leeg rijdt en altijd kan genieten van het volledige vermogen.
De ervaring van B. S. Ockhuysen met een BMW 520i (184 pk/135, Kw bouwperiode: juni 2017 - 2020) en een LMC van 1323 kg geplaatst op 11-05-2022:
Combinatie bestaat uit BMW 520i aut (2019) en LMC Musica 470E (2014). Caravan wordt beladen tot ong. 1550 kg en de auto met 2 personen en een klein beetje bagage. Kogeldruk 50 a 60 kg. Combinatie heeft altijd kracht genoeg. Voelt heel stabiel tot 95km/h en daarboven iets minder. Er zit ATC op maar deze heeft nog nooit (merkbaar) iets hoeven te doen, ook niet toen ik een half uurtje 125 km/h reed.
Gebruik spiegels van Milenco en deze voldoen goed, zij het dat het zicht rechts niet voldoet aan de wettelijke eisen.
Benzineverbruik is rond de 1 op 9.
Per saldo een heel comfortabele combinatie die met gemak grote afstanden aflegt.
De ervaring van B&C met een BMW Gran Turismo 535i aut. (306 pk/225, Kw bouwperiode: oktober 2009 - mei 2013) en een Kip Grey-line Special 44 TDB van 1380 kg geplaatst op 16-07-2021:
Vorig jaar met een 530d GT (2010) en deze Kip bijna 5.000 km door Europa gereden. De auto hadden we al langer. De Kip vlak voor de vakantie gekocht om flexibel te zijn i.v.m. eventuele lock-downs, avondklokken of andere corona gerelateerde zaken. Het spreekt voor zich dat de auto geen enkel probleem had met de caravan door het hoge wagengewicht in combinatie met het motorvermogen. Zo weinig zelfs dat stevig doortrekken de regel werd in plaats van de uitzondering. Dit resulteerde in 1 op 8 bij flik doorrijden tot 1 op 10 bij rustig aan.
Dit jaar hebben wij vlak voor de vakantie de diesel ingeruild op een 535i met flink wat minder kilometers op de klok. De auto heeft een verlaagd onderstel en active front steering. Dat, in combinatie met het vervangen van wat versleten delen op de kip, maakt dat de gehele combinatie nu nog rustiger en fijner rijdt. Je merkt wel dat de benzine (306 pk, 400nm) in vergelijking tot de diesel (272 pk getuned, 600nm) minder krachtig is. Maar ook met de benzine is het geen klagen. Het resultaat is een verbruik van 1 op 6,6 (bergen) tot 1 op 8 (rustig aan).
De Kip zelf is een fijne caravan. We hebben zelf geen andere ervaring met caravans, maar we kunnen volledig begrijpen dat Kip-gebruikers zo enthousiast zijn over de caravan. Alles klopt en voelt logisch aan. En alles doet het na 15 jaar nog steeds.
De ervaring van Sven wals met een BMW Touring 525i aut. (192 pk/141, Kw bouwperiode: 2004 - 2005) en een Fendt Platin 510 TF van 1500 kg geplaatst op 03-06-2021:
Tot nu toe 2 keer in Nederland op vakantie geweest met de 1500 kg wegende fendt platin 510. Met deze combinatie is het heel makkelijk rijden wel moet er flink wat gewicht op de kogel (80kg) anders is het geen prettige combinatie ook berg op is het geen enkel probleem. beide ritten in de 5e versnelling gereden berg op terug naar de 4e versnelling in de manuele stand van de automaat verbruik ongeveer 1 op 7 met deze combinatie vind ik dat nog meevallen
De ervaring van A Hoppema met een BMW 520i aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: september 2003 - maart 2005) en een Hobby De Luxe Easy 500 van 1470 kg geplaatst op 22-11-2020:
Fijne combinatie BMW 520i uit 2004 en hobby 500kmfe uit 2005.
Accelereert prima met de automaat in de sportstand zodat je wat meer toeren maakt!
Heb zelf niet harder gereden dan 100 km/h (per ongeluk,zo soepel rijdt dat) en dat ging dus echt prima. Erg fijn als je eens wil inhalen.
De ervaring van EJ met een BMW 528i aut. (258 pk/190, Kw bouwperiode: maart 2010 - 2016) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1465 kg geplaatst op 07-09-2020:
Moeiteloos door de bergen. heel stabiel op Franse snelwegen met 110 km/urr zeker met runflat tires
De ervaring van Johan met een BMW Gran Turismo 520d aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2017) en een Fendt Bianco 515 SGE Activ van 1603 kg geplaatst op 01-09-2020:
Wederom terug naar de BMW en moet toch constateren dat dit de beste trekkersauto is die ik tot nu toe heb gehad. Een zeer fijne dieselmotor die de bergen makkelijk aan kan, ook met warm weer en gewoon 90km/u blijft lopen zonder temperatuurverhoging. Dit in tegenstelling tot mijn Volvo(s)/Mercedes. Berg af even terug met de flippers en volledige controle en strak achter de auto. Totale combinatie 4000kilo en strak 1 op 10 (inclusief bergen), ook met fietsen en ski Imperial. Heb er ATC op voor de extra veiligheid maar eigenlijk overdone!.
Ondanks dat ik de vrachtwagen snelheid prefereer is inhalen zo gebeurt. Met de flippers terug en voldoende power om desnoods tot 130 door te trekken. Ook in de winter een zeer fijne combinatie waarbij ik wel een bypass heb moeten maken voor de stroom toevoer bij stilstaande auto. Met de moderne auto's kun je, vanwege afschakeling, eigenlijk niet meer zonder accu in de caravan. En vanwege de hightech inbouwkachels heb je die ook nodig. (vergeten advies van de dealer).
De ervaring van Olivier Lievens met een BMW 520d (177 pk/130, Kw bouwperiode: september 2007 - maart 2010) en een Caravelair Ambiance style 556 van 1450 kg geplaatst op 17-08-2020:
Verbruik 9,2l/100km aan een gemiddelde snelheid van 90km/h (van Antwerpen naar Loire-Atlantique dus niet door de bergen).
Belading is heel belangrijk. Combinatie is zeer gevoelig voor slingeren boven 90km/h. Aanpassing van de belading gaf een duidelijke verbetering.
De ervaring van Frans met een BMW Touring 530d aut. (258 pk/190, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2017) en een Eriba Touring Troll 530 van 1155 kg geplaatst op 25-08-2019:
De combinatie Eriba Touring Troll 530 (MY 2013) en BMW 530d xDrive touring heb ik nu ca 6 jaar. De combinatie is zeer stabiel, en kracht is er in overvloed. De kogeldruk stel ik in op 75-85kg. Mede door de niveauregeling ligt de combinatie mooi vlak. Als extra spiegels gebruik ik Milenco Aero’s.
De snelheid die ik er mee rijd ligt op snelwegen meestal tussen de 90 en 95km/h. Aangezien de totale toegestane massa meer dan 3500kg is, is ook in Frankrijk de maximum toegestane snelheid 90km/h.
Bij 92km/h is het toerental ca 1500RPM in de 7de versnelling. Vanaf dit toerental wordt ook met maximum koppel bereikt.
Bij de wat steilere snelweghellingen (zoals bij Luik) en 92km/h schakelt de automaat meestal één versnelling terug (naar 6). 7%-8% snelweghellingen gaan in de vijfde versnelling (bij 92km/h). Over het algemeen schakelt de automaat in D voldoende snel terug. Soms gebruik ik de flippers om terug te schakelen (met name helling af voor meer remkracht op de motor).
Het gemiddelde verbruik met caravan is ca 8,5l per 100km (1:11,5). Uiteraard afhankelijk van wind(richting), snelheid, soort rit (snelweg versus binnendoor routes) etc. Solo verbruik is tussen de 1:15 en 1:16.
Al met al ben ik zeer tevreden over deze combinatie.
De ervaring van Paul Hermans met een BMW 520i aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: november 2011 - 2016) en een Caravan (bij passend) van 1450 kg geplaatst op 19-07-2019:
Klopt wel aardig, enkel belading: 2 passagiers en andere zaken 150 kg is wel er laag. Auto beladen en 2 passagiers is eerder voor een caravanrit 300 kg dan 150 kg zou ik zeggen. Komt ook de stabiliteit van de trekken auto ten goede. Zorg voor voldoende kogeldruk, Bmw 520i 90 kg.
De ervaring van Ingrid met een BMW Gran Turismo 530xd aut. (258 pk/190, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2017) en een Fendt Bianco 495 SFE Selection van 1675 kg geplaatst op 10-06-2019:
Wij zijn zeer tevreden over de combinatie. De BMW voelt zeer veilig aan, ook bij lange steile hellingen richting Kroatië heeft de auto geen enkel probleem. Ik laat hem in de stand D alles doen geen enkel probleem. Gemiddeld heb ik niet sneller als 100 km gereden af ertoe bij het inhalen 115 geen enkel probleem caravan ligt er als een blok achter.
Kogel deuk op 90 kg met twee fietsen op de dissel.
Verbruik 1 op 9.
De ervaring van Edwin dik met een BMW Touring 530i aut. (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2000 - 2004) en een Caravan (bij passend) van 1490 kg geplaatst op 27-04-2019:
Ik rij nu enkele jaren met deze combinatie. De auto heeft met deze caravan geen enkel probleem. De luchtvering zorgt dat de auto horizontaal blijft. 100 kmh is een goede snelheid op vlakke en lichte hellingen. In de bergen is 90kmh ruim voldoende te halen. De stabiliteit is met voldoende kogeldruk r ui m voldoende, mits goed beladen. De gebruikte spiegels voldoen aan de 2.30 breedte van de caravan. Gem. Brandstofverbruik naar kroatie is 1 op 7. Dit is een zeer goede score voor deze combinatie.
De ervaring van Hulsbos met een BMW 523i aut. (204 pk/150, Kw bouwperiode: maart 2010 - 2016) en een Boottrailer 2000 kg van 1800 kg geplaatst op 25-03-2019:
Heerlijke automaat met voldoende trekvermogen. Getuned naar 528i specificaties. Vanuit stilstand goed weg te rijden, ook op (boot)helling.
Je voelt uiteraard wel dat er wat achter hangt. Rijden in hoogste versnelling niet aan te raden, motor maakt dan te weinig toeren. Beter handmatig schakelen in 7de of 6de versnelling.
Betreft hier een boottrailer van maximaal 1800kg
De ervaring van RH met een BMW 520i (184 pk/135, Kw bouwperiode: oktober 2011 - 2016) en een Knaus Sport 450 (2,3) van 1200 kg geplaatst op 10-02-2019:
Door de twin turbo geen enkele moeite met in de bergen rijden. Caravan 1300kg.
Verbruik 1 op 9 en met gemiddelde snelheid van 100 km p/u. Optrekken gaat vlot en auto wil graag naar 100+.
Automaat wel op sportstand of handbak zetten. Bak twijveld veel bij die snelheid. 8e versnelling is iets te hoog dus handmatig in 7.
Mijn vorig auto volvo s60 170 pk had al moeite omvlot bij de 100 te komen en daarbij ook nog hoog verbruik van 1 op 6
De ervaring van Gerrit met een BMW 520d aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: juli 2010 - 2016) en een Fendt Bianco 450 QB van 1300 kg geplaatst op 23-09-2018:
Deze combinatie rijdt voortreffelijk. Je merkt nauwelijks dat er een caravan wordt getrokken. Bij uitzonderlijke onverharde hellingen, zoals op een camping, is de achterwielaandrijving ideaal. De kleine remschijfjes in de koppeling zijn vernieuwd. De combinatie is hiermee superstrak. Bij het inhalen van een vrachtwagen beweegt de caravan totaal niet. De spiegels van het merk Emuk bevallen prima. Normaal rijdt deze BMW zeer zuinig. Met caravan is het een grote slurper. Ik rij misschien toch te hard.
De ervaring van Daniel.k met een BMW Touring 530xd aut. (235 pk/173, Kw bouwperiode: maart 2007 - mei 2010) en een Burstner Averso 480 TK van 1320 kg geplaatst op 02-07-2017:
Sinds 2015 eigenaar van een Burstner 480 tk fifty edition.
Mijn Bmw 530 en de Burstner maken een perfecte combinatie
Erg stabiel op de weg. Ook bij hogere snelheden
We hebben voldoende laadvermogen, altijd prettig
Wat betreft de indeling,
Het was even zoeken maar dan heb je ook wat :/)
Stapelbed/ treinzit/vast bed, lattenbodem!!!
De unieke grijze kleur geeft een luxe en moderne uitstraling
Kortom
Dikke tien
De ervaring van h caro a cocx met een BMW Gran Turismo 530d aut. (258 pk/190, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2017) en een Kip Hy Line 49 TDB Premium van 1675 kg geplaatst op 30-01-2017:
Perfecte combinatie 560 Nm geeft zoveel ruimte. Grootste gevaar is dat je te snel gaat. Onder KIP zit wel ATC
De ervaring van PvdDonk met een BMW Touring 535xd aut. (313 pk/230, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2017) en een Boottrailer 1250 kg van 1250 kg geplaatst op 24-05-2016:
De aanhanger die getrokken wordt is een zweefvliegaanhanger, maar deze keuze stond er niet bij. De aanhanger is voor 100 km/u door de TüV toegelaten.
Deze combinatie is een van de beste waarmee ik heb gereden en ik ben echt wat gewend. De auto heeft meer dan genoeg vermogen en ik denk dat (als ik het zou willen) ik nog wel dik 180 km/u met de aanhanger zou kunnen rijden. Bij het optrekken is het soms leuk om andere auto's te pesten, want zelfs met de aanhanger erachter trekt de auto nog steeds veel sneller op dan de meeste andere auto's. In Frankrijk heb ik een kruissnelheid van 130 km/u aangehouden, wat moeiteloos en comfortabel vol te houden was. Het verbruik zit daarbij rond de 9 l/100 km. Als het tempo lager ligt kun je uiteraard een gunstiger verbruik halen. De combinatie blijft eigenlijk altijd stabiel.
In de bergen uiteraard geen problemen en ook wanneer het stevig bergopgaat is het nog steeds mogelijk om te acceleren. Bergaf gebeuren er ook geen rare dingen.
Fijne opties bij de auto zijn de elektrisch wegklapbare trekhaak en vooral de zoomfunctie bij de achteruitrijcamera (op de trekhaak gericht) met hulplijnen hoe je moet sturen. Zonder hulp achteruitrijden tot de milimeter nauwkeurig, uitstappen, en de dissel laten zakken: heerlijk!
De ervaring van waal met een BMW Touring 550i aut. (449 pk/330, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2017) en een Hobby De Luxe 540 KMFe van 1500 kg geplaatst op 05-05-2016:
Met bmw 550i touring 2011 en hobby premium 550 kmfe 2013. Beide staan niet in de lijstjes. Ongekend heerlijke combinatie. Op de peage cruisen wij met 130km/u en als complimenten hebben wij ontvangen dat de caravan rotsvast achter de auto lag. Komt door lange wielbasis auto en ook caravan. Manouvreren door steden gaat perfect. We kijken nu naar de hobby 650 kmfe de luxe 2017.
De ervaring van Ed met een BMW Touring 520d (184 pk/135, Kw bouwperiode: mei 2010 - 2017) en een Fendt Bianco 465 TG van 1440 kg geplaatst op 16-10-2015:
Mijn vorige bmw 5 f10 en mijn huidige 5 (f11 touring) vertonen zweverig gedrag als de Fendt 465tg met ALKO ATC (optie) op de haak zit. Erg gevoelig bij zijwind en vrachtwagens die voorbijkomen. Harder dan 90KM durf ik niet waarbij qua trekvermogen mijn beamers het prima aan kunnen zonder dat ik de automaat in sportstand moet zetten. Stuurschakeling (flippers) bij de beamer erg plezierig bij klimmen en dalen van de combi.
De ervaring van okmer met een BMW 520d (184 pk/135, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2016) en een TEC Tour 460 TE van 1300 kg geplaatst op 29-08-2015:
Wij hebben de combinatie van een BMW 520d touring (F11), 184pk met handbak. Caravan is een TEC Tour Live max 1300kg. De combinatie is zeer stabiel, rijden meestal rond de 110km/m maar eventjes iets harder met inhalen is geen enkel probleem. Sterker nog het is erg gemakkelijk om ongemerkt (te) hard te rijden. Auto is voorzien van luchtvering en dat is echt ideaal, caravan altijd perfect recht (goed beladen blijft natuurlijk wel belangrijk) en auto zakt achter niet door (weglegging blijft goed). Achterwielaandrijving is natuurlijk ook ideaal met caravan -> veel tractie, ook op lastige plekken. Verbruik 1 op 9.
De ervaring van alexandre met een BMW 520d (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Hobby Exclusive 540 UFe van 1485 kg geplaatst op 08-08-2015:
hoi
met die combinatie naar spanje geweest en inderdaag met snelheid tot 90 km/u is dit een perfecte combinatie wel gevoelig als er camions en of bussen je oversteken. Afdalingen mogen niet vlugger dan 80 km /u worden genomen want anders enorm gevoelig voor slingeren
De ervaring van Cees met een BMW Gran Turismo 530d aut. (245 pk/180, Kw bouwperiode: juni 2009 - 2017) en een Fendt Diamant 520 TFB van 1700 kg geplaatst op 13-11-2014:
De auto heeft de 8-traps automaat en luchtvering. De disseldruk is tegen de 100 kg. De auto trekt heel gemakkelijk op, je merkt bijna niet dat er een flinke caravan (2,50 breed en 1700kg zwaar) achter hangt.De caravan is een plaatje ook na 6 jaar nog en voorzien van alle gemakken, zoals, oven, vloerverwarming, dak airco, zelfrichtende schotel antenne en knikarm zonnescherm op dak gemonteerd en mover. Op de grote weg moet je goed op de snelheid letten, want je rijdt zonder dat je het merkt te snel, 120 is geen enkel probleem voor deze prachtige limousine. Ook de trekkracht in de bergen is geen enkel probleem met de 1700 kg zware caravan. De auto schakelt uit zichzelf niet in z'n 8, maar als je hem een handje helpt blijft hij er keurig in rijden. Zowel de auto als de caravan is een aanrader voor de caravanner die veel van camping naar camping trekt en niet vooraf de route verkent zoals wij doen en graag moeiteloos stevig wil doorrijden en ook
bergen niet schuwt. Het enige nadeel kan zijn dat de door de luchtvering de auto onder alle omstandigheden horizontaal blijft waardoor de caravan enigszins achterover helt en niet mooi horizontaal staat.
De ervaring van Harold met een BMW 530d aut. (258 pk/190, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2016) en een Hobby De Luxe 560 KMFe van 1600 kg geplaatst op 12-08-2014:
de 530D met de 560KMFE is heel stabiel en gaat met speels gemak alle andere combinaties voorbij. op de route naar de Costa brava is op de autoroute 120 km een mooie snelheid, bij het inhalen van vrachtwagens voel je 1 licht rukje als je er voorbij bent en dat is het dan ook. de gemonteerde ALKO ATC heeft niet 1 maal ingegrepen. gewogen gewicht compleet beladen incl. inzittenden 4160 kg, 2460 op de BMW en 1700 kg op de as, kogeldruk ca. 100 kg. brandstofverbruik circa 1 op 10, als je wilt laten zien op een helling wat ie kan gaat dat natuurlijk flink omhoog haha.
De ervaring van Sander met een BMW Touring 520i 2.2 24v aut. (170 pk/125, Kw bouwperiode: 2000 - 2004) en een Fendt Saphir 490 TKM van 1325 kg geplaatst op 30-07-2014:
Na eerst een afneembare Bosal trekhaak onder de BMW gemonteerd te hebben, verliep de eerste rit met deze destijds 9 jaar en 180.000 km oude automaat op lpg (vialle lpi, net ingebouwd) niet vlekkeloos: in de file dacht ik de bak, die al met name in 3 geen fabrieks-standaard gedrag meer vertoonde, te sparen door naar 'neutraal' te schakelen. Blijkbaar is dat niet bevordelijk voor de smering/koeling, want bij terug naar 'Drive' meldde het instrumentarium 'getriebestörung'. Met alleen de 4 en nog een keer wegtrekken bij een verkeerslicht na de file, de restereende 40 km afgelegd. Remedie: bakrevisie bij VRO in Oss, die de koppelomvormer van een 530 monteerde, en een software aanpassing in de aansturing van de 'koppelomvormer-overbruggings-koppeling' door www.ecotuning-automatic.de, waardoor er nu vanaf 70 ipv 105 km/h zonder slip (=warmteontwikkeling) in de bak gereden kan worden.
Deze combinatie bracht ons feilloos in zuid Frankrijk en Karinthië, toen nog met een lichtere en smallere Beyerland.
Bij aanschaf van de Fendt wel nog een manco aan de auto verholpen; de Bosal afneembare trekhaak zat zo laag, dat ondanks luchtvering (de auto zet zichzelf altijd op de goede hoogte), ik de wijk niet uit kon zonder bij drempels met neuswiel of beugel de grond te raken. Vergelijk met trekhaken op andere E39 tourings leerde dat de Bosal kogel erg laag zat. Wellicht niet bedoeld icm met het op mijn auto gemonteerde 'sportfahrwerk'? Een originele fabrieks westfalia afneembare haak, met lelijke bumperuitsnede en dito afdekplaat bracht relaas. Deze kogel is bijna 10 cm hoger!
De fendt is een stuk zwaarder en vanwege aanvangs-bak-perikelen is het vertrouwen zoek. Op vakanties ben ik er pas gerust op na de beklimming van bijv. Luik. Die kan in 3, maar dan valt de snelheid ver terug en moet de koppelomvormer hard werken, dus handmatig terug naar 2 en met een kleine 5000 touren en rond e 75 km/h zonder slip naar boven. Naar de camping zat nog een 3 km klim met stijging tot 18%, deze in de 1 en langzaam genomen. In het algemeen, de stappen tussen de versnellingen zijn groot, de 5 onbruikbaar. Bij 95km/h in 4 draait de motor zo'n 2700 toeren en bij een beetje vals plat, tegenwind of iets lagere snelheid, terug naar 3. 88km/h is dan 3500 toeren.
Verbruik op gas solo 1 op 8,3 gemiddeld, met caravan tussen 1 op 5 en 1 op 6, waarbij ik niet harder dan 100 km/h rij. Probeer dan maar eens een Lpg pomp over te slaan... Geen merkbaar vermogensverschil tussen lpg en benzine, wel loopt de motor marginaal stiller op lpg.
De automaat is ideaal voor het langzame manoevreerwerk op campings en bij wegtrekken op hellingen. Geen geklooi met slippende koppeling/banden en gas/koppelingsspel, gewoon een toefje meer gas en hij komt langzaam en indien gewenst daadkrachtig van z'n plek. Wel enige wielslip bij het verlaten van een doorweekte heelende grasmat, maar met voorwielaandrijving was ik daar uberhaupt niet uit weggekomen. Al met al best heel tevreden;
Het zoeken naar een waardig opvolger, bij voorkeur een waarbij met deze caravan geen e-rijbewijs benodigd is, is geen eenvoudige klus.
De ervaring van Jongman met een BMW 520d (184 pk/135, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2016) en een Hobby De Luxe Easy 560 KMFe van 1579 kg geplaatst op 02-06-2014:
Gebruikservaring BMW 520da Touring 2013
Ik rijd met een combinatie van BMW 520d 184pk Touring 2013 met Hobby 560 kmfe max 1600kg.
Deze combinatie heeft goede stabiliteit en genoeg vermogen om ongemerkt te hard mee te rijden. Verbruik met caravan rond de 1 op 10 diesel met snelheid 100km.
De ervaring van Bimmer met een BMW Touring 528i aut. (245 pk/180, Kw bouwperiode: mei 2013 - 2017) en een Knaus Sudwind 500 FSK van 1330 kg geplaatst op 05-08-2013:
De 4 cylinder turbo trekt de caravan met gemak achter zich aan. Verbruik gemiddeld 13 liter op 100 km. Automaat in de sportstand, circa 2300 toeren bij 100 km/u op cruisecontrol. Combinatie rijdt zeer stabiel, stil en ontspannen. Intergral Active Steering is bij lage snelheden perfect, want trekt de caravan door de tegensturende achteras ruim om elke hoek. Op de snelweg geeft IAS juist een wat week gevoel. Vooral de zuiging van vrachtwagens is moeilijker te corrigeren dan met conventionele sturing. De acheruitrijcamera (met zoomfunctie voor aankoppelen) is een must om te bestellen.
De ervaring van Marc van Loon met een BMW Touring 525d aut. (177 pk/130, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Delphin 6200E van 2000 kg geplaatst op 29-07-2013:
Wij zijn deze zomer met deze combinatie heel België Frankrijk doorgetrokken op weg naar Spanje. Heerlijk gereden. Veel kracht over dus zeer comfortabel. Bergop bij Luik inderdaad als eerste boven. Snelheden tot 110 km/h zijn veilig te rijden bij goede belading en kogeldruk. Bij inhalen vrachtwagens met wind opletten en gas terug nemen. Waarom er hier geschreven staat dat je met deze combinatie niet de snelweg op zou moeten gaan kan ik niet begrijpen.
De ervaring van Niek de Bruijn met een BMW 523i (190 pk/140, Kw bouwperiode: september 2007 - maart 2010) en een Wilk Sento 490 HTD van 1600 kg geplaatst op 19-07-2013:
Met de combinatie BMW 5.23i (2007; benzine; handgeschakeld) en Wilk Sento 490 HTD (2012; 1700 kg) zijn wij zowel in 2013 als 2014 naar midden Italië gereisd. Goede en stabiele combinatie, ook bij hogere snelheden (90/100 km). Verbruik ca. 1 op 8.
De ervaring van Abeling met een BMW Touring 530d (193 pk/142, Kw bouwperiode: 2000 - 2004) en een Knaus Sudwind 550 FSK van 1450 kg geplaatst op 20-02-2013:
Deze BMW is een geweldige trekker. De combinatie met een Knaus 55FSK trekt nog steeds sneller op dan de meeste middenklassers. Normaal verbruik is 1:15, maar met de combinatie wordt dit ca. 1:10 naar Zweden op en neer) De stabilitieit is goed te noemen. Ook op de duitse bahn is 100 km/h goed te doen. Doortrekken tot 120 km/h. kan maar dan moet je na een inhaal actie wel rustig van het gas afgaan.
De ervaring van JNM Frensch met een BMW 530i aut. (272 pk/200, Kw bouwperiode: maart 2007 - maart 2010) en een Knaus Sudwind 500 FU van 1400 kg geplaatst op 07-12-2012:
Ruim voldoende trekkracht met Knaus 500 EU.
Soepele combinatie.
Brandstofverbruik zonder caravan 1op11 met caravan 1op7,8.
BMW 530i heeft geen enkele moeite met de caravan!
De ervaring van maarten met een BMW Touring 520d aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: mei 2010 - 2017) en een Swift Challenger 480 van 1441 kg geplaatst op 28-08-2012:
voor het tweede jaar met deze combi op en neer geweest naar Spanje. Met de cruise control op 110 heerlijk rustig te rijden. Bij deze snelheid verbruik ca 11.5 liter per 100 km.
De ervaring van Niek Otten met een BMW Touring 525i 2.5 24v aut. (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1465 kg geplaatst op 11-08-2012:
Een heerlijke trekauto, deze BMW. De automaat (6 versnellingen) doet het prima. Wegrijden tegen een steile helling op is een eitje.
Heel plezierig voor een vakantie-auto is de standaard niveau-regeling. De toelaatbare kogeldruk van 90 kilo maakt het beladen eenvoudiger. De trekhaak achteraf inbouwen is wel waanzinnig duur (2500 euro) door de voor garantie vereiste aanpassingen aan het koelsysteem.
Het benzineverbruik (met caravan), bij 100 km/u op de snelweg is ongeveer 1 op 8. Alles bij elkaar, met veel bergwerk (Schotland) was het gemiddelde 1 op 7.
Met de erg korte invoegstroken in Engeland en Schotland maakt de 218 pk korte metten.
Op het fameuze traject Pezenas-Clermont-Ferrand (la Meridienne verte) scheur je echt iedereen en alles voorbij, 100 kilometer achtereen tegen de berg op. Maar dan draait hij wel 6000 rpm...
De stabiliteit is goed, maar iets minder dan van mijn vorige auto, een voorwielaandrijver (Chevrolet Epica).
De ervaring van Wynants met een BMW 520d aut. (177 pk/130, Kw bouwperiode: september 2007 - maart 2010) en een Dethleffs Camper 510 TK van 1350 kg geplaatst op 30-07-2012:
Mijn vorige wagen was krachtiger dan mijn BMW 520 touring (E61) maar deze combinatie is stabieler en dat is vooral te voelen in de afdalingen. Bergop ook zeker voldoende kracht om in 4de tegen een constante snelheid van 100 km/u te blijven rijden (autostrade wel te verstaan) Gemiddeld verbruik van 11,2 liter (solo 7,5 liter) en tot nu toe ook de zuinigste combinatie waar ik mee gereden heb. Seat Alhambra met 115 pk had bijna 13 liter nodig (solo 7,0) en Jeep Grand Cherokee met 211 pk had 15 liter nodig (solo 12,5) Deze BMW heeft ook een luchtvering die zijn hoogte automatisch aanpast bij zwaardere ladingen waardoor de achtervering nooit zal doorhangen.
De ervaring van FAFJ met een BMW 520d aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: juli 2010 - 2016) en een Knaus Sudwind 500 KU van 1450 kg geplaatst op 10-07-2012:
De BMW 520dA (F10) blijkt een perfecte trekauto, die de Knaus van circa 1450 kilo op sublieme wijze voorttrekt en altijd ruimschoots de baas is. Met de automaat en onderstel in de 'sport' setting blijft de combinatie te allen tijde allert op het gaspedaal en is de wegligging optimaal. Voor het inhalen op tweebaanswegen en voor het klimmen in haarspeldbochten in de bergen zijn de schakelflippers aan het stuur een aanrader. Hiermee kan razendsnel teruggeschakeld worden, om nooit op de automaat te hoeven wachten. Het verbruik is gemiddeld 11 liter per 100 km. Op de snelweg bij 100 km/u net onder de 10 liter. De toegeestane kogeldruk is maximaal 90 kilo, maar dan hangt de auto flink door en raakt de dissel bij drempels af en toe de grond. Met Een kogeldruk rond 70 kilo een perfecte combinatie.
De ervaring van Jean Windels met een BMW 520d aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: juli 2010 - 2016) en een Wilk Eterno 530 UE van 1500 kg geplaatst op 31-01-2012:
BMW 520 D (136 KW), kogeldruk ongeveer 85 kg / Wilk 530 UE (7,59m totale lengte)
De overgang naar een caravan die 1,5 m langer is dan zijn voorganger was even wennen. Veel zijdelingse wind in juni en september in het zuiden van Frankrijk vertaalt zich in korte zijsprongetjes, niet erg comfortabel! Bij rustig weer is het vooral uitkijken om niet te snel te rijden.Met de automaat in S stand bolt de combinatie dan optimaal (ik probeer niet sneller dan 95 te rijden). Het verbruik met caravan aan de haak net geen 10 l /100 km. Prima. De combinatie meet in totaal 12,5 m. Benieuwd wat dat wordt in Schotland bijvoorbeeld. Intussen naar Andalusi� gereden (september 2011) en Schotland (april 2012). De combinatie doet het uitstekend en ook het verbruik blijft onder de 10 liter per 100 km.
IN 2017 de nieuwe BMW 5 gekocht. De motor is de vertrouwde 2 liter met automaat. Het gewicht van de auto is verminderd (wat voor een caravantrekker zeker geen verbetering is). Het weggedrag lijkt sterk op dat van zijn voorganger. de grootste, aangename verrassing: het verbruik is ongeveer met 1.5 liter gedaald. De ritten naar Frankrijk (2017) en Schotland en Spanje (2018) zonder problemen afgehaspeld.
De ervaring van W.Mulder met een BMW 530d (245 pk/180, Kw bouwperiode: maart 2010 - mei 2013) en een Kip Grey-line Special 47 TRZ van 1350 kg geplaatst op 24-10-2011:
Op de vlakke weg vrijwel onmerkbaar dat er een Kip achter is aangehaakt. Bij klimmen schakelt de automaat vrijwel onmerkbaar terug. Houdt zijn snelheid vast. Verbruik gem. ca. 1:10 snelheid gem. 100 km/uur
De ervaring van ttoorn met een BMW 530d aut. (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Tabbert Vivaldi 655 E van 1800 kg geplaatst op 20-08-2011:
Goede ervaringen met 530d E60 2003 en Tabbert Vivaldi 655 2007, maar alleen nog Benelux km's.
Verbruik zonder caravan is 1:13 en met de caravan 1:10, dus dat is ook lekker gunstig.
Enig verschil met rijden is dat de automaat iets later opschakeld, alsof ie in sportstand staat, verder merk ik je niets van de caravan.
De ervaring van G. Bloem met een BMW Touring 530d (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Delphin 6200E van 1720 kg geplaatst op 10-08-2011:
Heb met mijn BMW 530 touring met m onderstel de caravan over de lobel;pas getrokken(weet dat dat niet mag) zonder enig probleem. Hellingen tot 21% pakt de auto met caravan zonder enige moeite. Oppassen voor te hard rijden. Je zit zo op 110 km
De ervaring van kees met een BMW 520d aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: juli 2010 - 2016) en een Fendt Saphir 470 TFB van 1380 kg geplaatst op 23-07-2011:
Het rijden met deze combinatie gaat uitstekend. Meer dan voldoende trekkracht bij optrekken. Op lange stukken bij 80a90 km is het soms wel wenselijk om de automaat in de "s" te plaatsen, dan loopt de auto qua toeren niet iets mooier. Er tevreden om het samenspel tussen de caravan en auto.
De ervaring van F. de Jong met een BMW Touring 530d (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Knaus Sudwind 550 KU van 1455 kg geplaatst op 24-05-2011:
Met de 530D (2005) en de Knaus 500TKM naar Italie gereden. Heen via Zwitserland, terug via Oostenrijk / Duitsland. Ideale combinatie, vooral in de bergen, cruisecontrol in combinatie met automaat heel relaxt, en zelfs bij de steilste wegen geen enkel probleem. Zelfs accelereren is goed mogelijk bergopwaards. Rijdt ongemerkt snel te hard, waardoor caravan wat instabiel lijkt, maar altijd goed te controleren. Na de vakantie was wel de turboregelaar van de BMW gesneuveld, maar of dat door de bergrit met caravan is gekomen ? verbruik netjes, rond de 12 ltr per kilometer.
De ervaring van John Kerkhofs met een BMW Touring 530d aut. (184 pk/135, Kw bouwperiode: 1998 - 2000) en een Dethleffs Beduin 580 van 1250 kg geplaatst op 05-05-2011:
Ik heb 2 jaar geleden (2009) voor het eerst met deze combinatie de alpen aangedurfd. Vooral het traject vanaf Ulm door centraal Tirol en dan afbuigen naar Merano en Bolzano over de Reschenpas heb ik als spannend ervaren. In geen enkele situatie heeft deze combinatie me voor problemen geplaatst. Nergens ben ik reserves te kort geschoten. Uiteindelijk aan de Zuid-kant van het Gardameer geland. (Alles provinciale wegen) Tot in centraal tirol heb ik een verbruik genoteerd van 1 : 10. Maar vanaf de Reschenpas gaat het vooral in de afdalingen en kwam ik uit met 1 : 12. Waar ik vooral bang voor was waren hete remmen aan de caravan in de lange afdalingen maar ook dit heb ik niet geconstateerd. Voor dit jaar (2011) wil ik de route vanuit Tirol via Sankt Moritz naar het Comomeer nemen om aan de Riviera te landen. Volgens de ANWB kaarten toch weer een stapje hoger dan de Reschenpas.
De ervaring van De Vries met een BMW Touring 525d aut. (204 pk/150, Kw bouwperiode: mei 2010 - mei 2013) en een Dethleffs Camper Lifestyle 560 SK van 1692 kg geplaatst op 17-04-2011:
Hallo,
Zeer goede prestaties met deze (geweldige) trekwagen, maar dat mag ook wel met een 3 liter 6 cil. diesel. De auto weegt leeg circa 1850kg, mag 2000kg trekken en dat is voor deze joekel ook wel minimaal aan te raden. Caravan is 8.12 lang en ruim 2.50 breed. Iedereen die met een dergelijke caravan (veilig) op reis wil raad ik een auto van een minder kaliber sterk af. Ondanks de prima verhouding voel je echt dat je met iets gigantisch op pad bent.
Succes met het maken van uw keuze.
De ervaring van Cees met een BMW 535d 3.0 Twinturbo aut. (272 pk/200, Kw bouwperiode: 2004 - 2007) en een Fendt Diamant 520 TFB van 1658 kg geplaatst op 14-12-2010:
De BMW 535d met twin turbo is een uitstekende trekauto voor m'n Fendt diamant van 250 breed. De auto heeft een bijzonder hoog koppel en daarom merk je bij het wegrijden heel weinig van de flinke caravan achter de auto. De automaat komt niet uit zich zelf in de 6de versnelling, maar als je hem er 'handmatig' in zet, houdt hij hem op de grote weg prima vast. Je moet goed opletten dat je niet te snel gaat, want voor je het weet en zonder dat je het merkt zit je al op de 100. Voor Duitsland heb ik de sticker bemachtigd om 100 te mogen rijden met deze combinatie maar je rijdt er gemakkelijk harder mee, opletten dus. Het verbruik neemt natuurlijk wel toe als je stevig doorrijdt, maar blijft alleszins binnen de perken. De combinatie is bijzonder stabiel.
De Fendt diamant 520 TFB is voorzien van alle gemakken, zoals mover, airco, automatische schotel antenne en zonnescherm; omdat hij 250 breed is, is het een flinke caravan achter de auto. Maar zoals gezegd de auto heeft er geen enkele moeite mee.
Voor een dergelijke caravan een prima trekker. En zonder caravan is de auto bijzonder snel.
De ervaring van Jan met een BMW 525 tds (143 pk/105, Kw bouwperiode: 1996 - 2000) en een Fendt Bianco 495 TFB van 1250 kg geplaatst op 29-08-2010:
zorg voor een nieuwe visco en zet er een openstaande thermostaat in wanneer de reis door Frankrijk via de alpen gaat. Dan is dit een prettige cobinatie.
De ervaring van G. Bloem met een BMW 530xd aut. (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Delphin 6200E van 1720 kg geplaatst op 15-03-2010:
De BMW heeft geen enkel probleem met deze caravan. Je moet zelfs uitkijken dat je niet ongemerkt boven de 100km/pu gaat rijden. Im heb een 530d touring uit 2002 aut Verbruik met de caravan 1:10
De ervaring van Edwin met een BMW 520i 2.0 24v (150 pk/110, Kw bouwperiode: 1996 - 2000) en een Tabbert Comtesse 540 van 1200 kg geplaatst op 07-03-2010:
Prima combi! Verbruik valt wat tegen met caravan en kom soms ook net wat PK's te kort. Zet de airco altijd uit bij een pittige helling. Tabbert ligt rustig achter de BMW.
De ervaring van BMA met een BMW 530xi aut. (272 pk/200, Kw bouwperiode: maart 2007 - maart 2010) en een Hobby Prestige 495 UFe van 1325 kg geplaatst op 22-02-2010:
Zeer stabiele combinatie. Het wagengewicht is in vergelijking met mijn vorige BMW (728i) wel wat gedaald, maar daar staat tegenover dat de motor veel sterker en soepeler is. Verbruik zonder caravan 1 op 10, met caravan 1 op 6. De auto heeft pas 10.000 km gereden, dus het verbruik kan nog wel wat veranderen. Met de 728 reed ik 1 op 11 zonder caravan, en 1 op 6 met.
De ervaring van g maat met een BMW Touring 525 tds 4 aut. (143 pk/105, Kw bouwperiode: 1992 - 1995) en een LMC Munsterland Viola 420 K van 1000 kg geplaatst op 26-01-2010:
dit rijd zeer soepel. caravan 1000 kilo totaal
1 maal naar rimini geweest. rijd gewoon 140km pu.
verbruik 6 maal 75 liter diesel heen en weer rinini.1 op 6.
losse auto 1 op 13
De ervaring van Venekamp met een BMW 540i 4.4 V8 32v aut. (286 pk/210, Kw bouwperiode: 2000 - 2003) en een Hobby Excellent 540 UL van 1496 kg geplaatst op 13-08-2009:
Met een BMW 540i V8 heb je pas echt vakantie tijdens de reis naar Gardameer via de Brenner.
Ik zet de cruize control op 100km/h en de motor draait maar 1700t/m dit is zuinig rijden en relaxt en de automaat schakelt terug bij een klim maar door een koppel van 420NM komt hij niet boven de 3200t/m
De hobby 540UL blijft bij 100km/u mooi de auto volgen.
De meningen bij een laag toerental met automaat rijden zijn verdeeld, maar dit was de 4e keer en nog nooit geen pech gehad met de BMW met 236000km op de teller
De ervaring van Kees Schapendonk met een BMW 530d aut. (193 pk/142, Kw bouwperiode: 2000 - 2003) en een Burstner Belcanto 535 TL van 1470 kg geplaatst op 30-07-2009:
Ervaring met 530D Autom. van 2000. 135Kw en 390 Nm. Standaard met sportonderstel een zéér stabiele combinatie. Kogeldruk maximaal toegestaan op 90kg. Kruissnelheid 100 km/h werkelijke snelheid. Teller op 107. 8 x rit naar Zuid Frankrijk via verschillende routes. Lange klimmen in 3, ook gewoon 100 omhoog. Verbruik solo overall 1:12,5. Met deze caravan (totaalgewicht 1.600 kg) 1:7,5. Temperatuurmeter blijft, ook bij 35 graden, 4 personen en airco aan strak staan. Reed wel op de handgeschakelde stand in 4e of 5e versnelling, afhankelijk van wind tegen of mee. Bij klim even terug naar 3. Altijd op cruise control. Veilig bij afdalen.
De ervaring van Cees met een BMW 530i aut. (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Fendt Diamant 520 TFB van 1658 kg geplaatst op 22-02-2009:
De automaat kan onder vrijwel alle omstandigheden prima zelfstandig z'n werk doen. Je voelt bijna niet dat er een (flinke) caravan achterhangt. Voordat je het weet rijdt je over de 110, zo weining merk je ervan. De cruise control heeft er geen enkele moeite mee de snelheid goed te houden, waarbij de hoogste versnelling prima wordt benut. De combinatie rijdt uitstekend, ligt vast op de weg, geen enkele neiging tot slingeren.
Ook over de caravan niets dan lof, ondanks 'n 250 breedte prima mee te manoevreren; de mover is op de camping een welkome aanvulling.
De ervaring van Ed met een BMW Touring 520d (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Kip Grey Line 53 TEB Special van 1570 kg geplaatst op 11-01-2009:
Wat een heerlijke combinatie. Inhalen geen enkel probleem. Heb zuid-frankrijk heen en weer gereden met een gemiddelde snelheid van 100km/u. Heel af en toe bergop manueel vastgezet op een versnelling, verder Freude am Fahren. Veel schakelen zoals in de berekening voorspeld, is niet voor gekomen. Van mij hadden er groene sterren mogen staan. verbruik normaal 6,5 l/100km, met caravan 9,8 l/100km
De ervaring van Johan Horst met een BMW 530d aut. (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Kabe Royal 560 van 1800 kg geplaatst op 26-08-2008:
Met 530d aut.uit 2004 reizen gemaakt naar Roemenië,Croatië en Italië met daarachter een TEC 540 TDF 2.30 breed,beladen gewicht 1.500 kg. moeiteloos rijden op cruisecontrol.Nu met KABE 560 Royal 2.50 breed,leeg 1.500, beladen max.1.800 kg. Een goed en makkelijk rijdende combinatie, bij snelheid van 105 km. cruise control verbruik 9,8 liter.op 100 km.Belangrijk !! Laat 5 min.vóór het tanken de snelheid zakken naar 80 km.p/u in de sportstand = hoger toerental. Dit i.v.m smering/koeling van de turbo en laat bij stilstand de motor nog even draaien.Dit voorkomt problemen met de turbolader.
De ervaring van Petra met een BMW Touring 530d (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2004 - 2005) en een Knaus Sudwind 500 FSK van 1465 kg geplaatst op 06-08-2008:
Een prima combi, lekker relaxed rijden op de cruisecontrol, af en toe de automaat even handmatig een versnelling hogr zetten. Met een kruissnelheid van tegen de 120 km/u een verbruik van ongeveer 1 op 9.
De ervaring van Juriaan met een BMW Touring 525d aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2000 - 2004) en een TEC Weltbummler 515 TKM van 1400 kg geplaatst op 14-07-2008:
Rijdt als een trein. Alleen moet de bak de eerste 100km wennen.
De ervaring van p. klaver met een BMW 530d aut. (235 pk/173, Kw bouwperiode: maart 2007 - maart 2010) en een Kip Hy Line 50 van 1615 kg geplaatst op 03-04-2008:
Ik rijd een bmw 530D van 2002. deze heb ik nieuw gekocht omdat hij toen het grootste koppel had van alle auto,s in deze prijsklasse. (410 nm) en ik een ( meestal te zwaar beladen) Kip Hyline 50 tdb heb.Soms 1800kg! Ik berijd deze combinatie nu 6 jaar en ongeveer 5000km per jaar.Ook ga ik er elk jaar mee naar de wintersport in de Dolomieten.1600meter hoog.Ik belaad mijn touring model maximaal en heb ook altijd een skibox vol.(50 kg).de auto weegt dan 2200-2250 kg.
Ik heb er geweldig goede ervaringen mee. 18 % helling geen punt. Vrachtauto passeren met 110-120 km geen punt.Wel daal ik hellingen altijd voorzichtig af 90-100 km per uur.Nu na 170000km begaf (zonder caravan) plotseling de auto-automaat het.Ik moest een vervanger laten plaatsen voor 4500 euro.Reclameren bij BMW hielp niets.Ik had gedacht dat ik er probleemloos wel 300000 km mee kon halen.De automaat moet toch op de 3 liter diesel zijn berekend?
De 530 D van 2007 heeft 510 nm koppel,maar weegt 50 kg minder.(aluminium motor).Ik houd daarom liever mijn zwaardere auto vanwege het caravan trekken.
Gaarne antwoord.
De ervaring van W.Caminada met een BMW 530i aut. (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2000 - 2003) en een Fendt Diamant 510 TFB van 1618 kg geplaatst op 30-03-2008:
Ik kan mij helemaal vinden in de conclusies van uw rapport. Alleen is het door de indeling van de caravan en daardoor de plaatsing van de bagage beter om de fietsen achterop te plaatsen, bij dit model is dat beter voor de stabiliteit.
De ervaring van j koggel met een BMW 530d aut. (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Fendt Platin 510 TF van 1518 kg geplaatst op 07-01-2008:
Bmw met active cruise, sportonderstel en dynamic drive.
Auto rijdt geweldig, je voelt niet eens dat de fendt achter de bmw zit. Rijdt zeker 2 a 3x per jaar naar frankrijk met een fendt 510TF airco op dak en vloerverwarming.
De automaat werkt perfect, geen problemen
Prima combinatie verbruik ongeveer 13L op 100Km
De ervaring van guido schroyens met een BMW 525d aut. (177 pk/130, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Fendt Diamant 510 TG van 1598 kg geplaatst op 15-12-2007:
hallo
echt goede combinatie , auto beschikt tevens over antislinger trekhaak ,echt aan te raden,+antislinger op aankoppeling,stijgen of dalen geen probleem, normale snelheid veilig op 110 en betere banen 130km per uur
De ervaring van Foeke de Jong met een BMW 530d aut. (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Knaus Sudwind 500 FSD van 1430 kg geplaatst op 16-08-2007:
Net terug uit Frankrijk. Een prima combinatie met meer dan voldoende vermogen. De automaat schakelt weinig, alleen bij bergop, en de cruisecontroll werkt perfect. Verbruik is fors, ongeveer 13,5 liter per 100 kilometer, bij een kruissnelheid van 115 km/u.
De ervaring van Caro Cocx met een BMW 520d aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Kip Hy Line 50 van 1615 kg geplaatst op 29-06-2007:
Hulpveren is te adviseren. Combinatie ligt net even beter en rijdt stukken comfortabeler. Motorisch rijdt de combinatie uitstekend. De auto heeft absoluut de "lead" en de automaat verhoogd alleen maar het plezier. Het is inderdaad "freude am fahren".
De ervaring van Th. Heijerman met een BMW Touring 530d (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Caravan van n.b. kg geplaatst op 24-01-2007:
met de 530d touring aut. (2005) kan ik zeggen dat met een eriba nova 465 (2006) er achter, dit een zeer stabiele en comfortabele combinatie is. de ervaring zijn exact volgens het testrapport. Indien nodig zijn er geen combinaties die mij bijhouden zowel op vlakke weg als in de bergen. Met de vorige X5d (3.0) echter had ik nog minder last van zijwind.
De ervaring van Th. Heijerman met een BMW Touring 530d (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2005 - 2007) en een Caravan van n.b. kg geplaatst op 24-01-2007:
met de 530d touring aut. (2005) kan ik zeggen dat met een eriba nova 465 (2006) er achter, dit een zeer stabiele en comfortabele combinatie is. de ervaring zijn exact volgens het testrapport. Indien nodig zijn er geen combinaties die mij bijhouden zowel op vlakke weg als in de bergen. Met de vorige X5d (3.0) echter had ik nog minder last van zijwind.
De ervaring van freddy met een BMW 525i (192 pk/141, Kw bouwperiode: 2003 - 2005) en een Knaus Sport 450 FS van 1325 kg geplaatst op 06-11-2006:
stabiele combinatie, de caravan gaat niet snel met de auto aan de haal. Wel is de trekkracht van de BMW bij lage toeren zeer matig. De hoogste versnelling kun je dan ook wel thuislaten met de caravan. En het verbruik, je moet wel wat over hebben voor zo'n mooie en comfortabele combinatie
De ervaring van E VAN DAM met een BMW Touring 525i aut. (192 pk/141, Kw bouwperiode: 2000 - 2004) en een Dethleffs Camper 540 SK van 1600 kg geplaatst op 01-11-2006:
Mijn BMW 5 touring is uit 1998 die stond er niet tussen maar ik wil melden dat het een heerlijke trekker is waar je ook rijdt (afgelopen zomer heel Frankrijk gehad) op stijle hellingen trekt ie rustig en gestaag omhoog op de meeste hellingen/bergen accelereer je gewoon omhoog ondanks het het totaalgewicht. Combinatie zeer stabiel tot 110 km/h, caravan door de niveauregeling altijd mooi recht, automaat schakelt lekker en in combinatie met de cruisecontrol zeer comfortabel.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de BMW 5-serie.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Jim Brown met een BMW 520d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Elddis Avante 840 van n.b. kg geplaatst op 01-11-2006:
Having towed big twin axle caravans before with a Toyota Landcruiser and Nissan Navara we decided to get another big caravan but at the time had a 2015 520d. It’s a really big caravan (101% weight ratio) so thought I would need to get another 4x4. I thought I’d chance picking it up with the 520. Just to see and was totally blown away by how good a tow car it is. Much better than the previous 4x4’s. I have a TDI tuning box which gives about 240hp and it just tows effortlessly. It is much more stable than the 4x4’s with very little pitching and wallowing. I’ve towed about 3000 miles this year and just can’t figure how it does what it does. The self level rear suspension is excellent to keep her level and the rear wheel drive gives plenty of traction even on wet fields. Mpg when towing is about 28 and 55 solo. I have had it 3 years now and still love driving it. When the time comes I will replace it with a 530d xdrive, but really don’t need to. Thoroughly impressed.
De ervaring van Chris met een BMW Touring 525i aut. (192 pk/141 Kw, bouwperiode: 2004-2005) en een Knaus Lifestyle 500 LD van 1350 kg geplaatst op 01-11-2006:
Last year I wrote rather an unflattering review about the BMW as a tow car - you'll probably see it listed here.
Since then I've used it to tow the 'van on a few more journeys and I think I need to revise what I initially said about the car.
My previous tow car was a turbo diesel so changing to a naturally aspirated petrol was something of a shock, whether towing or driving solo. I think it's taken me a while to defamiliarise myself with the very different power delivery.
The 525i still lacks a bit of something for towing but on our recent journey to Dorset and back it performed very adequately. The 'van was incredible stable on the back of the car and only once, when being overtaken at speed by a large coach, did I feel the 'van move significantly.
The power in the car in most cases was very good for pulling the 'van. Motorway speeds were easily maintained on flat sections and slight inclines. On longer inclines dropping the outbox down into 5th helped keep things moving along.
At 60mph in 6th gear the engine is hovering around 2000rpm so for a petrol engine to pull well at this speed is pretty good. in 5th at the same speed it's about 2500rpm so it's not like I'm red lining it to keep the inertia going.
Some A-road inclines did make the car work hard, though, and it's on these sections that I did miss the lazy low down torque of my old TDi.
Fuel economy isn't as dismal as it was now I'm used to driving the car properly either. Bearing in mind that on both the outward and return journeys a lot of the time was spent sat in slow moving traffic on the M5 the overall average was 22.2mpg, including about 50% motorway and 50% A-roads. On a good run the old Volvo would average about 26mpg pulling the van so I don't think early 20s is bad for a big thirsty petrol engine. I reckon on a clear run it would have achieved a bit more.
In conclusion, I'm much happier about the performance of the 525i as a tow car than I was previously. It's not perfect and it still lacks a bit of low down grunt but it's not enough to make me want to change that car anymore for the amount of towing mileage we're going to cover.
De ervaring van Chris met een BMW 525i aut. (192 pk/141 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Knaus Lifestyle 500 LD van 1350 kg geplaatst op 01-11-2006:
I have to be honest in that I'm a bit disappointed with the BMW as a towcar. It does the job but it seems to have to work a lot harder than I think it should.
Flat motorway sections and slight inclines aren't usually a problem but longer uphill drags require me to either slow down, use a gear or two lower and really steep roads (The A38 south-west just after Exeter comes to mind) requires a combination of much slower road speeds and high revs in a low gear.
Fuel economy is dismal too, don't expect to get much above 20mpg on a good run - if you're uphill and down dale then expect that to plummet into the mid teens.
On the plus side the automatic gearbox handles towing very well. Pulling off from a junction is incredibly efficient with no hesitation at all even with the van in tow.
In fact at lower speeds the car does a much better job and accelerating up to motorway speeds is a breeze - it seems to be keeping it there that's more of a problem!
De ervaring van Rob Cranswick met een BMW Touring 530d aut. (258 pk/190 Kw, bouwperiode: 2013-2017) en een Lunar Quasar 544 van 1350 kg geplaatst op 01-11-2006:
I tow a Lunar Eclipse 19/4 (Quasar 544 Wanderhome derivative) 1350kg with BMW 530d Auto Touring. Using the Towcar matching 'form' if you make sure the caravan payload correctly states 175kg, and for me increase the car payload to 200kg which is more realistic, the result is a Perfect Match.
And that's exactly what it is, a perfect match. The van never moves or twitches event in high winds, storm ( and tempest) so it is perfect.
My only problem is getting the caravan nose weight down to 90kg. The van is naturally nose heavy, and I have to trim just behind the axle to get it right. It is not easy getting it right without over balancing the payload.
I would prefer to have a car noseweight of 100kg which will give some headroom when loading the van, but it does not detract from the good combination.
De ervaring van Sparky met een BMW Gran Turismo 520d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2013-2017) en een Abbey Vogue 600 van 1630 kg geplaatst op 01-11-2006:
I have just used the BMW 520 gt to tow our Abbey down to Kent. I previously had a ford galaxy that I used for the same trip last year and this was good but the BMW was doing 30mpg were the ford did 26mpg. The BMW is auto and it sat at 60 on cruise nearly all the way and was a lot more stable than the front wheel drive galaxy ever was. This car is a dream to tow with.
De ervaring van G Hunter met een BMW Gran Turismo 530d aut. (245 pk/180 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Sterling Continental 580 van 1688 kg geplaatst op 01-11-2006:
Purchased the sterling continental in April 2015 and towed with my Jaguar 3.0d XF. Whilst caravan was within the tow weight of the vehicle and the Jag had more than enough power I felt on occasions the caravan was wagging the tail of the car. Bought the BMW GT after researching for a more suitable car without having to move to a SUV. The extra qtr tonne of weight of the car has made all the difference. Coupled with the rear self levelling air suspension the combo is now solid as a rock. Pulling power same as Jag and achieving av 25-30 mpg. It\'s a big car being a half way house between the standard 5 series and the X5. A very practical and comfortable solution if you don\'t want a SUV. Have kept the Jag for my fun car!
De ervaring van tony met een BMW Touring 530d aut. (235 pk/173 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Swift Conqueror 565 van 1670 kg geplaatst op 01-11-2006:
I have been towing for thirty years plus..this is the best tow car I have ever used,,so much torque and self levelling suspension..tows the swift conqueror with ease..and the m sport suspension keeps everything nice and firm..the auto box tows better in sport mode..i have managed thirty mpg driving steady..
you don\'t need a 4x4 with cars like these.....
De ervaring van Jason met een BMW Touring 520d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Bailey Unicorn Barcelona van 1626 kg geplaatst op 01-11-2006:
Tows super. Plenty of power, very stable on motorway highly recommended.
De ervaring van Derek Wood met een BMW Touring 525d (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2000-2004) en een Sprite Quattro FB van 1548 kg geplaatst op 01-11-2006:
The BMW (automatic) feels like it has something in hand in every gear on all but the steepest of hills without breaking 3,000 revs. The caravan feels stable behind up to 60 mph, but feels better at 55mph in strong gusty sidewinds. The automatic air suspension on the rear of the car keeps the outfit level at all times.
A totally stress free journey most of the time.
De ervaring van Paul vickers met een BMW Gran Turismo 520d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2013-2017) en een Bailey Pursuit 430-4 van 1229 kg geplaatst op 01-11-2006:
First impression after return journey to the new forest are the car and van are perfectly matched towing combination.the BMW performs effortlessly with the caravan on the back and both were very stable with plenty of power in reserve and the fuel was 32mpg which was a big improvement over the Audi A3 1.6 diesel I had previously towed the caravan with. There were gale force winds on the return journey and the combination never swayed once.
De ervaring van John Gardiner met een BMW 525d aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2000-2003) en een Sterling Europa 500 van 1375 kg geplaatst op 01-11-2006:
BMW525d auto saloon & Sterling Europa 500 - excellent combination, very steady and great pulling power.
De ervaring van Ritchie nield met een BMW Touring 520d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2010-2017) en een Sterling Eccles SE Coral van 1769 kg geplaatst op 01-11-2006:
Great car and great tow car ,better than my earlier skoda elegance estate although good , BMW great and only charities ism the clutch can smell in reverse, just done 1000 mile trip to Bruges , if experienced tower and sensible the outfit is fine ,with BMW 5 saloon and soda superb estate , had 06 Kia sore to which great but these are as good .
De ervaring van Malc B met een BMW 520d (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2013-2016) en een Bailey Unicorn Cartagena van 1679 kg geplaatst op 01-11-2006:
The car and caravan feel like a perfect match, no problems on Motorways or single tracks. First class performance hit 34mpg with a top speed of 60mph.
De ervaring van Jeff met een BMW Gran Turismo 530d aut. (245 pk/180 Kw, bouwperiode: 2009-2017) en een Sterling Eccles Sport 586 van 1557 kg geplaatst op 01-11-2006:
I have now used this pairing and have found that the report is perfect, there is plenty of power from the car and you only know the van is on the back due to undulation from the road.It handles like a dream and feels me with so much confidence in all road conditions. A Warning: It did not buy the tow bar from BMW as they wanted £2400 just for the parts as they said it would need the cooling system upgraded ? have made some enquiries I was told this was normal form BMW,Audi & Merc due to warranty claims. Unless I was to drive in desert temperatures up steep hills thrashing the car it may overheat the gearbox. Well I don't have to worry about that and purchased mine for £400 pounds.
De ervaring van The wandererers met een BMW Touring 525d aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Bailey Discovery 400 van 1159 kg geplaatst op 01-11-2006:
Well were shall we start our first BMW and its fantastic we are almost finished a 3 month tour total will be over 3500 miles with our Caravan from minus figures high up in France to 30s in Spain and the car just keeps coming back for more it is only a small caravan. Fuel has returned 27.1 overall and I am happy with that as some of the terrain has been very challenging . are We pleased a very big yes
De ervaring van Lofty met een BMW 520d (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2013-2016) en een Ace Jubilee Courier van 1400 kg geplaatst op 01-11-2006:
Firstly I must explain that this is my first caravan, and i don't think I could have picked a better saloon towcar. I used 6th gear the vast majority of the time and most of the time have to remember that I have a carvan on the back MPG on the computer shows 28 on a 40 miles plus journey. I could ask for a better combo.
De ervaring van Wayne met een BMW 535d aut. (313 pk/230 Kw, bouwperiode: 2013-2016) en een Bailey Unicorn Barcelona van 1686 kg geplaatst op 01-11-2006:
Well had a F10 525d SE Auto, now changed to F10 535d M Sport. This car is in my opinion one of the best tow cars I tow a Bailey Pegasus 546 and this car really does not know its there. It has so much torque that it just pulls seamlessly and the fuel consumption towing far exceeds the 525d.
Only down side as with all modern non 4x4's is the weight that you can tow. Lighter cars heavier caravans......
De ervaring van Steve Roberts met een BMW 520d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Bailey Pageant Auvergne van 1385 kg geplaatst op 01-11-2006:
Towing a 2005 Bailey Pageant Auvergne with motor mover with a 520D Auto, for me it tows best in sport mode where revs are held longer and lower gears used and it tows beautifully. At 81% it is a reasonable car/van combination. I have the factory fitted electric tow bar which flicks out from under the car and activates stability control, but that option also includes a beefed up cooling system which is good value as an option compared to a retro fitted quality tow bar.
De ervaring van Christopher Fox met een BMW 535d 3.0 Twinturbo aut. (272 pk/200 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Coachman Pastiche 520/4 van 1575 kg geplaatst op 01-11-2006:
I've been towing with this car / caravan arrangement for the last four years for short trips up to 2000 mile continental trips. There' s never been any instability and the car tows like a train. It really is easy to almost forget that the caravan is there.
De ervaring van PhilT met een BMW 530i aut. (231 pk/170 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Bailey Unicorn Seville van 1350 kg geplaatst op 01-11-2006:
This review is based on the Bailey Pegasus II Genoa with the same bodyshell as the Seville but a 100kg lighter at max weight. For one reason or another I changed from a VW Passat 4Motion 130 Sport was towed pretty well, but after a long look for a replacement car we decided on the 04 BMW530i and this is a perfect match. The 6sp auto learns the extra weight of towing and adjusts its shift pattern to match. We have just towed over 100miles on a very blustery day and the outfit was steady throughout. The car does feel as though it would tow the 2000kg limit with ease. Where we did feel the pinch was in the pocket, plowing through the wind got us only 20mpg, but solo I can manage 37mpg on my commute. Yes the 530d might be more frugal and have more torque but do some maths on fuel costs over your annual mileage before you dismiss a petrol version.
De ervaring van Terry Wilkinson met een BMW Touring 525d aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2000-2004) en een Bailey Pageant Champagne van 1407 kg geplaatst op 01-11-2006:
We were new to towing when we bought this outfit and are we glad that we took advice from our local caravan dealer who encouraged us to buy the 5 series instead of the 3 series BMW that we were looking at. This car tows the van absolutely fantastic, we have been on a couple of long hauls to Newquay and the Isle of wight and the car is a dream to drive with hardly any dramas at all. We average about 24 to the gallon when towing which seems good compared to others, The car is automatic so i guess a manual might give a few more miles to the gallon but i can live with that. Overall i would rate this match as 10 out of 10
De ervaring van Phil met een BMW 520d (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Bailey Senator Indiana van 1364 kg geplaatst op 01-11-2006:
This is not the caravan I have but the weight is about right. I noticed that this car had no reviews, I got the 2ltr version of the car as i felt the 2.5 only offered a fraction more power but suffered on fuel economy, although I'm only basing that on the book mpg's. I'm very happy with the car and i can say it tows amazingly well. The caravan did sway quite a bit with my old car (Skoda Octavia vrs) even with a stabiliser, but I've had no swaying at all with this car, just stick the cruise control at 60 and away you go. I get over 50mpg solo motorway, 37 solo town, 37 average towing on mostly winding A/B roads. Would thoroughly recommend. Plenty of power and torque.
De ervaring van Wolf Rebel met een BMW 525d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Elddis Avante 636 van 1657 kg geplaatst op 01-11-2006:
Weight is on the limit but the eldis tows very well. Excellent in all weather conditions and still stable when passing HGV's. Plenty of power from the beamer (dtuk tuning box fitted) Averaged 28mpg over 1000 mile round trip and cruised motorways at 56 - 60 mph.
De ervaring van Ian K met een BMW 520d aut. (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Lunar Stellar van 1200 kg geplaatst op 01-11-2006:
The Bimmer treats the extra load of the Lunar Stellar with haughty disdain, so that cruise control is useful on the motorway as speed can drift up in excess of the speed limit towards 70mph without any noticeable ill effects other than to your licence. On B roads the firm ride can transmit the fussiness of the extra set of wheels making for a slightly uncomfortable joggling which is similar to the Volvo V70s solo characteristics.
De ervaring van Mike Hughes met een BMW 520d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Abbey GTS 416 van 1545 kg geplaatst op 01-11-2006:
Had the New 520d BMW in dec 2010, the car is excellent and giving +50mile to gallon on a steady run.
Went for the option of having the tow bar fitted when being manufactured at BMW which gives the benefit of being electrically moved from under the car and being electrically driven back under the car when not in use.The car also recognises that a traler is attached and turn off the rear parking sensors and activates the stability control of the car for towing.A 13pin socket is also fitted to the bar.
My caravan is an Abbey 416GTS 2009, which is one of the best the swift group have acheived.
Towing is made very easy with the 520d, the caravan is slighly heavy for the car at full load (90%)but as I do not load the caravan to it's maximum (heavy stuff in the car) I am well within the 85% rule.On my last run out I acheived 35mpg.
I followed the guidance of the CC technical leaflets in selecting automatic gearbox(8speed) and combined with the parking auto hold is absolutely perfect.
I have been towing for over thirty years and have just found the best outfit to date.I am not keen on a 4x4 as I also need to travel in my work and the car really suites my need, certainly with its mpg performance.
De ervaring van neil farragher met een BMW 520d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2010-2016) en een Sterling Europa 495 van 1469 kg geplaatst op 01-11-2006:
Outfit is great together, I went for the manual gearbox and this gives better control, outfit is real steady
De ervaring van steve met een BMW 525d (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2000-2003) en een Bailey Pageant Bordeaux van 1321 kg geplaatst op 01-11-2006:
TOPS used twice whitby+newquay 180+ 700+ round trips at 37 mpg at allowed speed,45mpg+ unloaden lots of power total comfort
De ervaring van Allan Jensen met een BMW 535d aut. (286 pk/210 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Tabbert DaVinci 540 DM (2,50) van 1605 kg geplaatst op 01-11-2006:
I used to have a 2008 bmw 520d sedan which had plenty of power and got 9.5 km/l with the caravan but often got unstable when overtaken by vans and trucks. The 535d touring has oodles of power and still gets 9.0 km/l and with the automatic transmission, it's always comfortable and well matched on revs yet ready to accelerate immediately; the manual 520d wasn't able to use 6th at 90-100 km/h and I often oscillated between 4th and 5th. Great car for a 1.7 ton camper; smooth, powerful, quiet.
De ervaring van nick met een BMW 520i 2.2 24v (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2000-2003) en een Bailey Senator Indiana van 1464 kg geplaatst op 01-11-2006:
this car and caravan tows extremely well together,however hit a hill not so good, 3rd gear above 3500 rpm should be ok any less will need to change down,average mpg on 62 mile run would only return 23 mpg.go for 525 deisel tows no problem at all.
De ervaring van Campbell Morrison met een BMW 530d (245 pk/180 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Bailey Pageant Sancerre van 1415 kg geplaatst op 01-11-2006:
Changed from a BMW 330i Touring to the 530d auto in May. I thought the 330i was good but the 530d leaves it for dead. I was not sure about the 8 forward gears on the auto but they work very well indeed, so much so you would not think there was a van on the back. The fully electric towbar is amazing no more getting down on my knees when it is wet or muddy to attach a detatchable towbar! This is my dream set up.
De ervaring van Wayne Miles met een BMW 525d aut. (204 pk/150 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Bailey Pegasus 546 van 1461 kg geplaatst op 01-11-2006:
Well changed the 320dse auto for the 525dse auto and wow what a difference, had to check the caravan was still there. The torque of this engine makes it a great towcar.
The optional towbar is an engineering marvel.
De ervaring van Chris Lord met een BMW 520d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Abbey Vogue 540 van 1469 kg geplaatst op 01-11-2006:
Even at 93% ratio, this car is an excellent towcar. Great torque, performance. It just seems to smile at hills. I would urge anyone wanting to tow a caravan, to consider a BMW as the engines are so well suited. Usually get between 25-30mpg.
De ervaring van not impressed met een BMW 520d (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Swift Conqueror 645 van 1732 kg geplaatst op 01-11-2006:
i brought this car after looking at this website saying it was a 5 star match and now i am selling the car because it isnt up to the job and will end up loosing 2 to 3 k on my car as a result
De ervaring van Steve Klimaytys met een BMW 530i aut. (231 pk/170 Kw, bouwperiode: 2000-2003) en een Swift Challenger SE 480 van 1366 kg geplaatst op 01-11-2006:
Forget a diesel!!! Get a BMW 530i. (2001 auto sport) The torque is excellent (280 Nm) and cruises along motorways and most other roads including mild inclines without changing the auto box down. Steeper hills and the auto box does not over rev the engine like many cars.
The 3 litre engine delivers around 23mpg fully loaded which is excellent for a petrol engine. There is another advantage to the BMW 530i - a new tow hitch costs circa #340 with single electrics. BMW quoted me #1200 What??
I cannot fault this vehicle, Minor service is #120 at BMW and major service every 3 years is #450.
Excellent
De ervaring van ALAN WHITE met een BMW 530i (272 pk/200 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Coachman VIP 545/4 van 1635 kg geplaatst op 01-11-2006:
This combination seems perfect for me effortless towing
De ervaring van mr j spalding met een BMW Touring 530d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 1998-2000) en een Avondale Dart 545-4 van 1227 kg geplaatst op 01-11-2006:
very well matched outfit .will tow all day at 60mph no problem. only getting 23mpg though. will do over 40mpg av otherwise.
De ervaring van Jeff Allen met een BMW 530d aut. (235 pk/173 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Coachman Pastiche 460/2 van 1400 kg geplaatst op 01-11-2006:
Towed the 2009 Coachman Pastiche 460/2 all summer behind the 2009 BMW 530D SE (with the new i-drive & hard disk sat nav) and have been extremely happy. Occantionally the auto box hangs on too long before changing up but other than that no complaints at all. The BMW tow bar is electric and stows neatly away behind the bumper when not in use.
De ervaring van Cliff Bright met een BMW 530d aut. (193 pk/142 Kw, bouwperiode: 2000-2003) en een Swift Challenger 540 van 1490 kg geplaatst op 01-11-2006:
The 2002 BMW 530D auto pulls the 2008 swift challenger 540 fully loaded and with 4 adults like a dream. the suspension is rock solid on the car (sport model) and the excelleration is very rapid. there is no snaking of the van at all. suggest the westfalia detachable towbar as this looks best when not towing.
De ervaring van Rowat met een BMW 525d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Sterling Eccles SE Moonstone van 1545 kg geplaatst op 01-11-2006:
525D Sport Auto is absolutely brilliant with Swift Challenger 530 (2005). Towing long journeys or short is so easy, and safe.
De ervaring van Smooth operator met een BMW 525d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2005-2007) en een Bailey Pageant S6 Bordeaux van 1300 kg geplaatst op 01-11-2006:
What performance and you don't even know the baileys on the back superb ride gets you there before you know it
De ervaring van phil park met een BMW 525i aut. (192 pk/141 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Bailey Ranger 500/5 van 1244 kg geplaatst op 01-11-2006:
this is the second 5 series I have used as a towcar the first being a 520 which was a bit sluggish hence the change to the 525i. the car is a great towcar although given the choice over I would pick a manual as the auto doesn;t like going into top gear although I tend to use the steptronic box while towing to overcome this. The only major drawback for the 5 series for towing is the fuel economy which depending on the terrain can be anything from 15mpg to 22mpg while towing. and the best thing about the car is pulling onto a site setting up the van taking off the removable towbar and exploring all the new twisty roads as the 525i is the best car I have ever owned or driven
De ervaring van andy Peat met een BMW 520d (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2007-2007) en een Bailey Senator Wyoming van 1635 kg geplaatst op 01-11-2006:
Although a large heavy caravan , this outfit works really and is very stable
De ervaring van Daren & Kate met een BMW 528i aut. (193 pk/142 Kw, bouwperiode: 1998-2000) en een Sterling Eccles SE Moonstone van 1545 kg geplaatst op 01-11-2006:
We have purchased a 2007 Sterling Eccles Moonstone and tow with a BMW 528i SE '99 Auto
With 190bhp thru an Auto box I thought this would be a perfect partnership.
Altho new to towing, I was surprised by the amount of "surging" I get when pulling away in mid speed terms (30 - 55mph) which is a bit annoying but probably normal for an auto box towing.
No worries with hills or anything but the box stays in 3rd at 4000rpm when motorway hills appear but sits at 60mph easy enough.
Other than that the mirror extenders are awful !! Who can recomend good ones and where from ? The amount of vibration is a waste of time and I can't see a thing above 10 mph !
De ervaring van adam brown met een BMW Touring 520i 2.2 24v (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2000-2004) en een Elddis Avante 524 van 1362 kg geplaatst op 01-11-2006:
Towed this for the first time last week. Never towed a caravan before so was apprehensive. First impression was that I could feel something was behind me. I drove on B and A roads including the A303 dual carriageway. On the B and A roads the performance of the outfit was nice and rock solid. on A303 the 520 was able to accelerate briskly to 60 mph and apart from the windy conditions catching the van every now and again the unit was solid and stable. I had to use 4th gear more than usual when cruising up hills. I suppose this is to be expected. Very pleased with my 520. Still would like a 530D
De ervaring van Darren McGregor met een BMW Touring 530d (193 pk/142 Kw, bouwperiode: 2000-2004) en een Sterling Eccles Elite Trekker van 1646 kg geplaatst op 01-11-2006:
Fantastic towcar - self levelling rear suspension on the BMW touring a godsend. Will pull this twin-axel van anywhere. Very smooth power delivery. Makes a mockery of the 4x4 owners struggling up the hills in their Disco's and Nissan's.
De ervaring van Philip Reid Esson met een BMW 530d aut. (235 pk/173 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Swift Conqueror 580 van 1527 kg geplaatst op 01-11-2006:
The BMW is a brilliant car although it seems to be a bit low on the suspension for the twin axle. Seems nose low really but that could because of the m-sport susp. Pulls like a train up hills tho and does 30+mpg when brand new!!! CAr is comfy for long runs quiet, effortless and relaxing. Cannot emphasise how superior this car is for towing with over my Audi A63.0 tdi quattro!!
De ervaring van shaun shilling met een BMW 530d aut. (235 pk/173 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Lunar Delta 640-EW TA van 1640 kg geplaatst op 01-11-2006:
pulls like a train a dream to drive and to tow with
De ervaring van David Morison met een BMW Touring 520d (177 pk/130 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Swift Conqueror 640 van 1619 kg geplaatst op 01-11-2006:
I have towed a number of Conquerors with diesel Mitsubishi Shoguns (LWB) and diesel Chrysler Grand Voyagers. My current BMW 2.0d Touring Estate is the perfect balance a driving car and for towing. The performance of the 2.0d BMW is well acclaimed, and it gives excellent performance in all conditions. The only 2 things I would mention are the weight ratio, which you have to be aware of, which comes with experience, and the site conditions when you arrive/leave. It is not a great combination in mud!
The BMW 2.0D is definately the best car I have had for the balance between driving and towing.
De ervaring van Mark met een BMW 528i (193 pk/142 Kw, bouwperiode: 1995-2000) en een Ace Jubilee Envoy van 1266 kg geplaatst op 01-11-2006:
I have towed with a few different cars in the past, but none compare to the 5 series. Towing is effortless. Motorway driving is easy, cruises along great. Fuel consumption isn't much different to when driving solo. There seems to be very little drop off of performance when towing. Also both car and caravan sit perfectly level. By far the best tow car I owned and because it's a heavy car I haven't had problems with snaking and it's great under braking. its a pleasure to tow with. Only grumble, whilst driving in auto it tends hunt for gears on even slight inclines, this isn't a major issue as I just switch to manual.
De ervaring van John Morgan met een BMW Touring 530d aut. (193 pk/142 Kw, bouwperiode: 2000-2004) en een Swift Charisma 570 van 1452 kg geplaatst op 01-11-2006:
Very comfortable towing. Power not an issue. Great load space in the car to take weight out of the van. Heavy car makes braking safe once driven with manners.
De ervaring van Owain Herbert met een BMW Touring 530d (193 pk/142 Kw, bouwperiode: 2000-2004) en een Swift Challenger 480 van 1360 kg geplaatst op 01-11-2006:
The best towcar I have had in 35 years of towing. Good noseweight, extremely stable,and instills confidence. Gives over 30 mpg when towing, better than my previous car running solo. My only concern is keeping within the towing speed limit. I travel,on long journeys, extensively with my caravan,300 miles plus. This used to be tedious.esp on M25,behind a long colum of HGVs. Now I am able to overtake them, without holding up others. A truly first class towing car.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.