De ervaring van Robert van Vliet met een BMW X5 4.8i (355 pk/261, Kw bouwperiode: 2007 - 2010) en een Hobby van 1530 kg geplaatst op 21-06-2022:
nu diverse x met deze combi op stap geweest en het enige gevaar is dat je totaal niet in de gaten hebt dat er 1550+ kg achter de wagen hangt.
Ik rij vaak tussen de 95 en 100km/uur, niet omdat het anders oncomfortabel wordt maar verbruik omhoog knalt waardoor je de gewonnen tijd weer inlevert door de extra tankstop.
normaal verbruik rond de 1:7,5 en met de hobby 560kmfe is dat rond de 1:6, vind ik persoonlijk heel acceptabel.
altijd ruim voldoende kracht voorhanden. en dan bedoel ik ook ruim.
als voorbeeld stonden we in frankrijk op een terrassencamping waar menig caravan omhoog werdt gebracht door een trekker.
wij hadden onze eigen trekker.
kortom geweldige, stabiele caravantrekker met een redelijk verbtuik.
ik heb begrepen dat een rav4 met grote combinatie ook uit zal komen op 1:8, dan vind ik 1:6 voor een dikke 8 cilinder best meevallen.
De ervaring van Hans met een BMW X5 xDrive 40e (313 pk/230, Kw bouwperiode: 2015 - 2018) en een Hobby Excellent 540 UL van 1496 kg geplaatst op 05-09-2021:
Na een Corona-jaar zonder caravanritten, dit jaar voor het eerst op pad naar Spanje. Omdat dit de eerste keer is met de Hybride BMW X5 40e (dec 2015) nu een review over de ervaring. Wij zijn eerst op pad gegaan richting Langres, Frankrijk. Een kleine 600km vanuit onze woonplaats. De caravan ligt super-stabiel achter de auto. Trekkracht genoeg omdat de auto altijd een reserve-lading behoudt in de accu voor eBoost. Extra kracht voor als het nodig is. In de praktijk meestal 16% accu reserve. Er wordt bijgeladen bij remmen of coasten tijdens heuvel af en indien nodig laadt de motor de accu bij. Wel valt mij op dat bij het laatste stukje de camping oprijden dit volledig elektrisch gebeurt en je dus compleet leeg aankomt op je plek. Alsof de auto denkt "Er staat toch wel een laadpaal op die camping?". In de praktijk doe ik dat ook middels de elektriciteit punten op de camping en de 8kWh zitten op de stand "laag" voor het laden, de volgende dag al weer in de accu, klaar voor vertrek.
Omdat je tussentijds niet bijlaadt tijdens de rit, rijd je dan dus met een 2.0liter 4-Cylinder, die als het nodig is wordt bijgestaan door de eBoost uit de accu.
Er zit een 85 liter benzinetank in de auto en omdat het verbruik over 1650km en 3 x tanken, nu gemiddeld 12,5ltr/100km (1 op 8) is, sta ik niet overdreven vaak bij de pomp. De snelheid ligt dan op 100km/u. Als ik sneller wil stijgt het verbruik natuurlijk snel. Met 110km/u over de Pyreneeën stijgt het al snel naar 14,3ltr/100km (1 op 7).
Zoals ik al zei, ligt de caravan stabiel achter de auto (2500kg incl 2 pers en spullen. De caravan weegt 1500kg). Als je met 110km/u een vrachtwagen inhaalt, voel je soms een beweging aan het stuur, maar slingeren gaat de combinatie nooit. Bij 125km/u begint alles onstabiel te worden en rijdt het niet echt prettig meer. Ik houd het bij 105km/u op de teller. Lekker relaxed. Het is tenslotte vakantie!!
De ervaring van gert de jager met een BMW X5 xDrive 45e (394 pk/290, Kw bouwperiode: 2019 - 2023) en een Adria Alpina 753 UP van 2230 kg geplaatst op 17-10-2020:
perfecte caravantrekker! heerlijk rijdende auto met meer dan genoeg vermogen, ook in de e drive modus. met forse caravan ( adria alpina 753 up ) rijklaar gewicht 2500 kg. zelfs het gemiddelde verbruik valt heel er mee 1 op 7 / auto is geen koopje, maar z n prijs meer dan waard.
De ervaring van André van der Meer met een BMW X5 3.0i (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2003 - 2007) en een Tabbert DaVinci 540 DM (2,30) van 1620 kg geplaatst op 03-02-2019:
Sinds een aantal jaren rijden wij met veel plezier door Europa met onze Tabbert met daarvoor een oerdegelijke BMW X5 3.0iA uit 2005. De combinatie voelt zeer goed aan en je kan ontspannen vele kilometers rijden met een gemiddelde snelheid van ca. 100km/h. Door de achteras nieveauregeling op de BMW ligt de combinatie ook mooi vlak. Zowel de Tabbert als de BMW zijn van een kwalitatief zeer hoog niveau en wij hopen er dan ook nog vele jaren reisplezier mee te beleven.
De ervaring van Udo Hybel met een BMW X5 35xi (306 pk/225, Kw bouwperiode: januari 2014 - 2018) en een Eriba Nova GL/SL 530 FB van 1500 kg geplaatst op 01-07-2018:
Hebben sinds twee en een half jaar deze caravan en zijn in principe er tevreden. Vorheen een BMW 5GT, 3.5i als trekauto en nu een BMW X5 3.5i als trekauto.
Met de 5GT verleden jaar ca. 7.000 km door Frankrijk en Spanje gereden zonder enig probleem. Niet eens het gevoel gehad dat er een caravan achter zit. Rijd meestal niet sneller dan 100 km/u en bij afdalingen 90 km/u. Kogeldruk ca. 90 kg.
Dit jaar met de X5 vakantie geweest. Hadden altijd het gevoel dat de combinatie ietwat minder goed was. Hadden veel wind en dachten dat het de oorzaak zou kunnen zijn. Gisteren richting Canterbury gereden en eigenlijk op alle stukken vrachtwagens ingehaald met zo'n 90 - 100 km/u, geen probleem. Maar vlak voor Canterbury een Engelse vrachtwagen ingehaald (hoger dan onze in NL) en de combinatie begon te slingeren bij ca. 98 km/u. Ook had ik het gevoel dat de vrachtwagen chauffeur met opzet meer naar me toe trok. Gas terug genomen en de combiantie stabiliseerde vanzelf zonder remingreep. Den toch dat het door de actie van de vrachtwagenchaffeur kwam.
Rijden al 40 jaar met caravan en hebben zoiets nog nooit meegemaakt. Begon nu te twijvelen of de caravan wel goed beladen was. Hebben niets anders gedaan. Geen zware dingen boven en al het gewicht in het midden of dicht bij de as.Kogeldruk ca. 100 kg.
Een fiets voorop. Hetzelfde als verleden jaar naar het zuiden van Europa.
Gaan ermaar vanuit dat het veroorzaakt is door de chaffeur van de vrachtwagen en weten nu dat ook de auto de combinatie mede heeft gestabiliseerd. Want de X5 slingerde niet.
De ervaring van \"Niet relevant\" met een BMW X5 M50d (381 pk/280, Kw bouwperiode: september 2013 - 2018) en een Dethleffs Beduin 700 TK van 1957 kg geplaatst op 21-05-2017:
Conclusie;
De BMW X5 F15 - M50d aut. met een Dethleffs Beduin 700 TK beladen c.a. 2007 kg is een goede combinatie om ontspannen en veilig mee te kunnen (rond)reizen in binnen- en buitenland ook over secundaire (berg)wegen.
Gewicht:
We zijn kritisch m.b.t. een goede belading/verdeling en heb c.a. 125 kg kogeldruk. Ik rij er niet harder mee dan zo'n 100 km/u bergaf langzamer zo'n 80 kmh - ondanks dat de meeste NL's ons dan met 100+ in de afdaling voorbij flitsen.
Om met deze combinatie te mogen rijden is een BE-rijbewijs nodig en naar mijn idee is veel ervaring met het rijden met dergelijke afmetingen/gewicht een pre.
Vlakke weg
De motorische prestaties zijn zeer goed. Op snelwegen in de 8e versnelling met100 km/u. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet terug geschakeld te worden - de automaat doet dit in elk geval niet.
Bergen
Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland voel je eigenlijk niet echt dat er een caravan van meer dan 2000kg achter de auto hangt en rij je makkelijk te hard omhoog - maar ik rij liever te hard omhoog dan te hard naar beneden.
Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op zeer steile hellingen - we horen daar veel medelanders over klagen vooral bij een grensovergang als Slovenie richting Kroatie. Theoretisch is alles mogelijk mits de wielen voldoende grip hebben maar dat is met 4-wiel-aandrijving nimmer een issue.
Deze auto kan heel gemakkelijk en ongemerkt veel harder met de caravan rijden dan veilig is - dat doe ik niet en rijdt altijd op cruisecontrol.
De ervaring van Ron met een BMW X5 3.0si (272 pk/200, Kw bouwperiode: 2007 - 2010) en een Dethleffs Beduin 760 DR van 2070 kg geplaatst op 03-07-2016:
Van het jaar voor het eerst met deze combinatie op vakantie geweest naar zuid Frankrijk Torreiles,afstand 1350 km.
De BMW X 5 (30i)is een idieale trek auto,deze auto heeft totaal geen problemen met een caravan van dit voormaat (9.4 meter) en gewicht van 2300 kg.
Wel proberen we de auto wat zwaarder te beladen.
Auto spiegels Milenco Aero 3. Zelf vind ik de spiegels erg trillen,wat niet ten goede komt aan het zicht naar achteren.
Heb wel gezien bij een hoop mede reizigers dat ze de spiegels omgedraaid hebben naar beneden toe,dit moet ik nog veranderen en uitproberen.
Heen reis 3 dagen over gedaan,terugreis 2 dagen.
Heenreis uitgeprobeerd,wat de mogelijkheden zijn met deze combinatie,vooral het omhoog rijden bij 6 a 7 % hier blijft de BMW op snelheid zelfs oplopend naar 120 (dit is puur een test van mijn kant,daar ikzelf wil weten wat de mogelijkheden zijn van deze auto met de caravan erachter,zowel klimmend als dalend.
Terug reis gewoon rond de 100 km per uur gereden,verbruik ook minder dan heen reis.
Op de Franse tolwegen kun je makkelijk 700 km per dag doen,op de terug reis deze afstand gereden ,met de combinatie,niet dat dit moet natuurlijk,we zijn tenslotte op vakantie,zelf vinden we 500 km genoeg. Maar zoals ik al vertelde, is dit voor ons ook een beetje een test vakantie geweest
Stabiliteit van de combinatie is super,Je merkt bijna niet dat de caravan achter de BMW hangt,dit vooral door de cruise control van de auto. Deze houd de gehele combinatie gewoon op snelheid bij 7 %omhoog en naar beneden .
Moet hier wel een kleine uitleg bij geven, omhoog gewoon de cruise control zijn werk laten doen,naar beneden bijgesteld naar 80 a 90 km al naar gelang de % in daling,ook zit er op caravan ATC.
Verbruik is wat aan de hoge kant ,maar dit wel verwacht met deze combinatie,gemiddeld verbruik 18 ltr.100-110 km per uur.
Kosten inclusief tol,heen en weer naar zuid Frankrijk 875 euro.
Rijden met de BMW en Dethleff Beduin Vip 760 DR geen probleem, trekkracht genoeg,ook in de bergen!
Al met al Super
De ervaring van De Vries met een BMW X5 30d (245 pk/180, Kw bouwperiode: maart 2010 - 2013) en een Dethleffs Beduin 700 TK van 1932 kg geplaatst op 26-04-2015:
Een geweldige combinatie, de BMW X5 3liter diesel met 4-wielaandrijving (modeljaar 2013) Werkekijk geweldige reiswagen zowel op zichzelfstaand als caravantrekker. De auto mag 3500kg trekken, heeft een hoge eigenmassa en korte overhang. Is breed en hoog wat een geweldig overzicht biedt vooral voor een lange en 2.50 brede caravan. De caravan heeft een geweldige wegligging iets wat deels te danken is aan de tandemas maar zeker ook aan de ideale beladingsmogelijkheden (boven de as) een SUV is mijn inziens wel een vereiste. Vergt uiteraard wel ruime rijervaring zeker gezien de uitzwenk en het in en uitdraaien. Zowel bij tankstelles als op campings. Goede stuurmanskunst, over/inzicht, een goede mover en geen stress maken elke situatie mogelijk.
De ervaring van Michael met een BMW X5 M50d (381 pk/280, Kw bouwperiode: september 2013 - 2018) en een Eriba Nova S 485 van 1790 kg geplaatst op 07-11-2014:
Dit is inderdaad een zeer pretige combinatie. Zowel Auto als caravan gedragen zich zeer rustig. Ook het verbrijk is zeer acceptabel. Gemiddeld zat dat tussen de 9 en 9.5 liter/100km. Twee opmerkingen mbt tot de evaluatie de BMW X5 III M50d mag 3500 kg trekken en niet 3000. De Auto mag 140 kg kogeldruk hebben maar de caravan slechts 100 dus gebruik niet de maximale kogeldruk van het trekkend voertuig als beladings uitgangspunt.
De ervaring van roland met een BMW X5 3.0si (272 pk/200, Kw bouwperiode: 2007 - 2010) en een TEC Travel King 470 TE van 1300 kg geplaatst op 16-08-2014:
Super.onder alle omstandigheden een veilige combinatie.solo:12.7 ltr en 15.5 op lpg. Met 1500 kg caravan :17 ltr en 22 op lpg bij 100-110 km/h.
De ervaring van D. Jense met een BMW X5 3.0i aut. (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2003 - 2007) en een LMC Musica 540 D van 1568 kg geplaatst op 01-08-2014:
Geheel overeenkomstig het gestelde in deze rapportage. De combinatie is stabiel, ook bij wat hogere snelheden, incl de afdalingen. Er is veel "reserve" over.
De ervaring van Driessen met een BMW X5 3.0i aut. (231 pk/170, Kw bouwperiode: 2003 - 2007) en een Hobby De Luxe 495 UL van 1465 kg geplaatst op 11-08-2013:
Combinatie is perfect ook bij hellingen ardennen en Pyreneeën. Brandstofverbruik is in de stad 1 op 6 op de grote weg bij rustig rijgedrag 1 op 7.5 zonder caravan. Met caravan op en neer naar Spanje over de tolweg met gemiddeld 105 km p/uur 1 op 6.
Tja helling of niet hij blijf gewoon gaan ook berg op 105 met gemak.
Ok zeer stabiel.
De ervaring van E.P.H.vanVeldhuijzen met een BMW X5 3.0d aut. (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2003 - 2007) en een LMC Munsterland Maestro 520 D van 1472 kg geplaatst op 24-12-2012:
Met X5 3.0d aut (2005) en LMC Maestro 1800 KG.
Noorse Fjorden , Brd, denm.Zwe.,Finl.Noordkaap. en later Ned,Belg.Frank Span.,Port. en weer terug ca 20000 km . snel en norm wegen geen enkel probleem.
De ervaring van Bert Cloïn met een BMW X5 30d (245 pk/180, Kw bouwperiode: maart 2010 - 2013) en een Eriba Nova S 545 van 1835 kg geplaatst op 03-07-2012:
Ik heb nu ruim een jaar ervaring met bovenstaande combinatie. De BMW X5 is zowiezo een prima reisauto en met de Eriba Nova S 545 erachter is het een genot om lekker te toeren met deze geweldige caravan.
De ervaring van Wilco Segond met een BMW X5 4.4i (320 pk/235, Kw bouwperiode: 2003 - 2007) en een Boottrailer 2000 kg van 2000 kg geplaatst op 29-04-2012:
Boot met boottrailer weegt zo'n 1750kg. De BMW heeft er totaal geen moeite mee. Het is zelfs oppassen niet veel te hard te rijden. Dat laat je later wel uit je hoofd als het verbruik naar de 1 : 3 stijgt. Als je je gewoon aan de snelheden met aanhanger houdt, gemiddeld rond de 95km/u, valt het verbruik nog mee, rond de 1:7. Daar staat tegenover dat de auto zowel bij wegrijden op op een helling en remmen bergafwaarts geen krimp geeft. Een heel veilig gevoel is dat. De vierwiel aandrijving is ook een genot bij regen of een slechte ondergrond en dat heb je nog wel eens bij het te water laten van de boot. Samengevat een perfecte trekauto met veel ruimte en een aanvaadbaar gebruik. Mijn Subaru 2ltr had ongeveer hetzelfde verbruik maar lang niet zo sterk en comfortabel.
De ervaring van J. van Dongen met een BMW X5 40d (306 pk/225, Kw bouwperiode: maart 2010 - 2013) en een TEC Travel King 430 DB van 1306 kg geplaatst op 10-08-2011:
Ben met deze combinatie via Oostenrijk over de FrennPass naar Iseo, Italië gereden en ben per ongeluk via de Stelvio-Pass weer naar Prad gegaan.
Alles is zonder problemen gegaan. We hebben bij naar boven en naar beneden rijden niemand opgehouden. Wel waren er een aantal personen die verbaast zaten te kijken toen wij over de top gingen.
Verbruik van de auto. snelheid altijd maximaal, nooit te veel.
normaal 9 l. / km.
3.600 km. met caravan 11,9 l/ km.
De ervaring van Rob postema met een BMW X5 4.4i (320 pk/235, Kw bouwperiode: 2003 - 2007) en een Hobby Excellent 560 KMFe van 1600 kg geplaatst op 27-05-2011:
Zeer goede trek auto maar gebruikt veel brandstof met caravan er achter 1 op 3.8 met caravan 110 km per uur.
solo 1 op 10 normaal rijden
De ervaring van G.F. vroegindeweij met een BMW X5 3.0d aut. (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2003 - 2007) en een Dethleffs Exclusief Emotion 765 DB van 2000 kg geplaatst op 21-08-2010:
BMW x5 3.0 d (2004) max trekgewicht volgens kenteken 2300 kg
met boottrailer 3500kg (!)
Geen enkel probleem naar italie via zwitserland constant 110 km/h zelfs op de steile hellingen verbruik 1 op 7,2
zeer comfortable combinatie
De ervaring van Mario P met een BMW X5 30d (245 pk/180, Kw bouwperiode: maart 2010 - 2013) en een Tabbert DaVinci 540 DM (2,50) van 1605 kg geplaatst op 07-03-2010:
Super combinatie! Goed zijdelings zicht door brede wagen met brede caravan erachter. Zou in principe gaan met de gewone spiegels.
Verbruik zonder aanhanger 9,5l/100km met caravan met gemid. 100km/u ==>11;5l
De ervaring van w.postma met een BMW X5 4.8i (355 pk/261, Kw bouwperiode: 2007 - 2010) en een Kip Grey Line 44 TCB Special van 1360 kg geplaatst op 19-11-2009:
geeft heel veel reisgenot, is stabiel en comfortabel.
bezine verbruik 1: 7 met de caravan 1:6. De auto heeft geen enkele moeite met deze combinatie.
De ervaring van A.H.W. van Schooneveld met een BMW X5 3.0d aut. (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2003 - 2007) en een Boottrailer 2000 kg van 2000 kg geplaatst op 23-10-2008:
Geweldige combinatie: de BMW X5 3.0d aut (2004) met een boot (2.000Kg). File op de Gotthard: stil staan en rijden gedurende 4 uur (!!) geen moment van "moeheid" bij de berijder als auto. Rijdt ermee weg alsof je solo rijdt. Best grappig eigelijk als je andere ziet zweten om boven te komen.
Reviews geplaatst op TowCar.info van de BMW X5.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van Alan Gregory met een BMW X5 3.0d aut. (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Bailey Pegasus GT65 Verona van n.b. kg geplaatst op 23-10-2008:
I have used my 2006 BMW x5 3.0d auto to tow my Bailey Pegasus GT65 Verona for 4 years and it has performed brilliantly. It's stable has excellent handling and braking with ample power in all situations.I once inadvertently descended a very steep dead end road marked unsuitable for caravans, and had to turn around and ascend with a fair degree of trepidation. The car pulled us up with ease!
De ervaring van Adrian met een BMW X5 30xd (258 pk/190 Kw, bouwperiode: 2013-2018) en een Swift Challenger 635 van 1680 kg geplaatst op 23-10-2008:
Exact Car is BMW X5 3.0d M Sport.
Exact Caravan is Swift 635 Fairway Dealer Special 2017 with quad motor movers fitted and weight limit increased to 2000kg by Swift.
The X5 was a dealer demo car with 1500 miles on the clock but didn't have tow bar fitted. Dealer wanted lottery win to fit removable BMW tow bar and I found out that BMW fit Westfalia tow bars so got independent tow bar specialist (PF Jreones) to fit it with 13 pin electrics using BMW bespoke wiring kit (doesn't invalidate warranty). Only thing they couldn't do was enable the Tow Bar zoom feature on the reversing camera, really useful for error free hitching. BMW refused to enable it as they didn't fit the tow bar and wouldn't accept the liability ???? Independent BMW dealer could code it but wanted £70 + VAT. I bought ODB reader from Amazon for £17 and downloaded Bimmercode for £20, did the job myself, dead easy.
The weight limit upgraded on the 635 as the quad movers added to the mass and gave very little load margin. Upgrade was simply a new rating plate to stick over the old one and a new NICC certificate. The Alko chassis is rated at 2200kg so there is plenty of margin. The only difference is the tyres need inflating to 36psi instead of 30.
The X5 pulls like a train and never suffers from overheating our struggle on hills. The downside is the MPG drops from a normal 34 to a paltry 24 when towing. That's the price you pay for towing 1840kg of caravan (confirmed on a weigh bridge). The car sits well on the road and is not pushed around by the van, suspension on comfort setting seems the best. Sport makes the ride too hard for my taste but might suit some.
Highly recommended as a tow car and solo it is the dogs!!!!
De ervaring van Andy met een BMW X5 30xd (258 pk/190 Kw, bouwperiode: 2013-2018) en een Swift Challenger SE 645 van 1745 kg geplaatst op 23-10-2008:
Car is X5 sd M sport remapped to 348bhp, caravan is Swift Ace Pioneer 6 berth. The X5 is by far the best tow vehicle I have ever had. We have the 7 seat model and have towed all over France with family of four and grandparents. The stability of the X5 is outstanding, the increased torque makes towing an absolute breeze. I would highly recommend, MPG low 20's when towing.
De ervaring van ted met een BMW X5 3.0d (235 pk/173 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Bailey Orion 530-6 van 1380 kg geplaatst op 23-10-2008:
Where to start, with self levelling suspension, from the out side, looking at vehicle did not even look as though was towing at all. On driving, could not even tell there was a caravan on the back, on flat motorways acceleration not really affected. mpg not really affected,when driving high speed, sometimes would forget vehicle was towing, was a dream to drive with. no snaking issues felt, at any speed.
a totally brilliant vehicle to tow with.
De ervaring van Ken Hart met een BMW X5 3.0i aut. (231 pk/170 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Lunar Delta 640-EW TA van 1640 kg geplaatst op 23-10-2008:
Purchased this set up after my Isuzu broke down with gear box trouble
Vehicle is now a BMW X5 E53 Sport 2005, what a great car, it has a lot of use full accessories to help with driving etc.
Caravan is a Lunar 640 EW 2005 van. This unit is twin wheeled The two together are a great unit to pull
I travel around Wales, Somerset, Dorset, Devon Cornwall and at all times it pulls perfectly.
I am getting around 26 mpg which is great as my old Isuzu was only returning 18 to 22 mpg
I now have a very comfortable set up and recommend to all
De ervaring van Keith Lewis met een BMW X5 3.0sd [5-seats] (286 pk/210 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Lunar Delta RS van 1695 kg geplaatst op 23-10-2008:
Just returned from from France towing my 2014 Lunar Delta RS and I am pleased to say the BMW X5 sd is the best towcar I have ever owned. With the power and torque of the engine, auto height control the outfit was completely stable when overtaking HGV's and I averaged 25 mpg on the French A roads! Excellent.
De ervaring van Richard Smith met een BMW X5 4.4i (320 pk/235 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Knaus Starclass 560 van 1775 kg geplaatst op 23-10-2008:
My 4.4i V8 (E53) X5 Sport package- manages to pull the Knaus with ease. Autobox at times stay's in 5th gear before dropping down to 6th with a significant decrease in rev's. MPG on average whilst towing is 18mpg. My X5 has been LPG converted with zero difference in performance compared to Petrol function.
Acceleration is amazing with or without the caravan and must remember its there at times. X5 is such a wide vehicle that the original wing mirrors without the extenders are great. Highly recommend the x5 with the 19'' tyres.
De ervaring van tim dryden met een BMW X5 3.0d [7-seats] (235 pk/173 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Adria Adora Thames van 1800 kg geplaatst op 23-10-2008:
Thanks to previous reviews I chose the BMW X5 3.0d to pull an Adria Thames. Combo is superb! Was a little concerned with the Adria choice due to the single axle set up & over 8ft wide....How wrong was I to be.....the unit is a perfect match with no deviation even when trapped between HGV' s. The motor pulls like a train while still returning a very respectable 25+ mpg....would recommend the combo to anyone
De ervaring van Trevor met een BMW X5 3.0d aut. (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Hobby Premium 650 UFf van 1961 kg geplaatst op 23-10-2008:
I have found my X5 very good with the Hobby 650 Uff and need to take care not to over speed as this increases fuel consumption we have just changed caravans next is a jeep upgrade to a younger X5
De ervaring van ian met een BMW X5 3.0d aut. (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Compass Omega 534 van 1560 kg geplaatst op 23-10-2008:
my m-sport X5 is the perfect towcar. effortless and stable,this car always stays in control.mpg when towing 26-28. previously towed a heavier twin axle with ease.
De ervaring van Andy met een BMW X5 4.6is (347 pk/255 Kw, bouwperiode: 2002-2003) en een Lunar Lexon SB van 1410 kg geplaatst op 23-10-2008:
Towing a 1200Kg lunar lexon with X5 4.6is. During a 100mile trip on dual and country roads the rig handled well and posed no problems moving from a hill start. Computer was reading 17mpg after returning home which is the same as the urban cycle despite the added weight.The car on it's own on the same journey it was showing 28mpg with a light foot.
De ervaring van Lesley Smith met een BMW X5 30d (245 pk/180 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Bessacarr Cameo 645 van 2100 kg geplaatst op 23-10-2008:
We have a Bessacar 645 and have found the car performance ok. We up graded the ventilator system on the advice of the BMW garage but on towing to Germany had problems on a short 23 mile journey in heavy traffic. The warning light came on to say engine over heated please stop. This resulted in BMW in Holland having to do a temporary bi-pass which enabled us to continue our holiday. The car is still under warranty, however the BMW garage in UK feel the caravan is to heavy for the car!!!
We have been told that a fuse has gone in the main ventilation system box and they are to send for a part.
We are trying to decide whether or not this is the car for us despite having had previous X5. At the moment a little disappointed and have lost confidence.
Hopefully we may be persuaded otherwise...we wait to see.
De ervaring van Richard B met een BMW X5 4.8is (360 pk/265 Kw, bouwperiode: 2004-2007) en een Coachman Pastiche 560/4 van 1630 kg geplaatst op 23-10-2008:
Just back from a trip to the French Alps. The X5 is a very satbel towcar with a good amount of pulling power. We did 2600 miles of which 2100 were towing and the car did an average of 19MPG. We drove mostly none tool roads and went up a lot of the big hills even towing.
De ervaring van Gary Satterthwaite met een BMW X5 30d (245 pk/180 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Geist Xklusive XK555 van 1483 kg geplaatst op 23-10-2008:
What a fabulous effortless tow car. Tows like there is nothing on the back, the new 8 speed auto provides instant power on any road. Set the cruise control to 60MPH and it stays there downhill and up dale in top gear, even on the longest motorway inclines. With the 18" wheels the ride is smooth and compliant at all times. I averaged 25.9 MPG on a 600 round trip from Cumbria to Somerset, no complaints with that at all. This has to be one of the most perfect tow cars there is on the road today.
De ervaring van steve bennett met een BMW X5 3.0d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2001-2003) en een Bailey Olympus 624 van 1593 kg geplaatst op 23-10-2008:
This outfit is perfect. Have put tuning box on X5 to increase torque get about 22-24 towing with amazing performance. Luxury motoring done safely. recommended.
De ervaring van David Lower met een BMW X5 30d (245 pk/180 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Swift Challenger 620 van 1774 kg geplaatst op 23-10-2008:
I have found the X5 3.0d to be a great tow car. The Swift is a large twin axle caravan but you always feel the car is in control and has plenty of power to make towing as effortless as possible. The ride is firm but comfortable, long trips are a pleasure and I would definitely recommend this vehicle.
De ervaring van Mick met een BMW X5 3.0d aut. (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Abbey Spectrum 520 van 1651 kg geplaatst op 23-10-2008:
Towing with the 2004 X5 3.0d Sport is effortless with an average of 22-24MPG uk rising to 26MPG in France and Spain its simply superb. I leave in cruise control when i can at 55-60 but have also overtaken at higher speed and the outfit is stable as a rock.
De ervaring van ian met een BMW X5 3.0d aut. (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Elddis Crusader Storm van 1600 kg geplaatst op 23-10-2008:
Like most x5 owners,sometimes forget the caravan is on the back.Effortless and stable.I previously towed with a 2004 Disco 2 and never thought it could be bettered.The BMW is better.MPG when towing about 24.
De ervaring van sandy morrison met een BMW X5 4.4i (320 pk/235 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Hobby De Luxe 650 KMFe van 1601 kg geplaatst op 23-10-2008:
Just towed a Hobby 650 with an X5 4.4 petrol 2005, pretty easy tow by all accounts, the narrow roads in the highlands were the most worry with the wide caravan. 150miles and half a tank of gas, but did it with ease.
De ervaring van Markham Smith met een BMW X5 30d (245 pk/180 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Jurgens Exclusive van 1530 kg geplaatst op 23-10-2008:
This is an absolutely awesome combination. All aspects of towing are as close to perfect as possible and as such can find oneself cruising at speeds one should not generally entertain with a close to 4 ton rig. I could not be happier!
De ervaring van Dean Illingworth met een BMW X5 30d (245 pk/180 Kw, bouwperiode: 2010-2013) en een Caravan van 250 kg geplaatst op 23-10-2008:
The X5 30d tows my Coachman 655 Twin Axle like a dream. You almost forget that it is on the back.
Considering changing to an Audi Q7 and I really hope that this is as good.
De ervaring van Alan met een BMW X5 3.0d aut. (184 pk/135 Kw, bouwperiode: 2001-2003) en een Elddis Crusader Aurora van 1572 kg geplaatst op 23-10-2008:
This outfit is a perfect match t-esp works fantastic fuel consumption aprox 28mpg uphill is no struggle and 4x4 is a gondsend on slippy sites
De ervaring van Bill met een BMW X5 3.0d aut. (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Geist Aktiv 565 van 1440 kg geplaatst op 23-10-2008:
We have towed our Geist Active 564 with the X5 3.0d Sport for 2 years. France Spain and UK.
The car is fantastic a towing and sometimes you forget it is behind you. Self levelling suspension and great power keeps the caravan straight even when overtaking.
Fantastic and so is the Geist
De ervaring van s makin met een BMW X5 3.0d [7-seats] (235 pk/173 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Sterling Elite Explorer van 1824 kg geplaatst op 23-10-2008:
Stability superb .
Power .Best i have towed with without compromise.
25 mpg long distance towing.
Forget 20in wheelson your x5.
Put 18in wheels on with all weather tyres and you can virtually take a large caravan anywhere a land criser or land rover will go with better economy and much better reliability. Initial cost expensive so keep x5 10yrs and you will be more than happy with total expenditure of your bm incomparison with other tow cars.
De ervaring van s makin met een BMW X5 3.0d [7-seats] (235 pk/173 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Sterling Elite Explorer van 1732 kg geplaatst op 23-10-2008:
superb towing with no deviation even with passing coaches. 24mpg towing all over UK and to med in spain. Can highly recommend both x5 o.0d se and sterling explorer. Recommend 18in. wheels and all weather run flats on x5 due to any relacement tyres only £180 as against £300 to £420 on 20 in wheels and you are better prepared for winter and any mud.
De ervaring van Michael Lack met een BMW X5 3.0d (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2003-2005) en een Lunar Delta TI van 1620 kg geplaatst op 23-10-2008:
Absolutely brilliant, 22mpg when towing doesn't struggle at all. I don't know it’s on the back
De ervaring van Darren met een BMW X5 4.4i (320 pk/235 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Abbey Spectrum 620 van 1657 kg geplaatst op 23-10-2008:
I've recently had our x5 fitted with the detachable tow bar and been away a few times now a brilliant car to tow with, as stated by many others you have to remember the caravan is still there as for fuel economy will it made little difference to the 19 mpg i get anyway around town. A very smooth ride kids loved the dvds and play station
De ervaring van ALAN BERRIMAN met een BMW X5 3.0d aut. (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Sterling Elite Explorer van 1732 kg geplaatst op 23-10-2008:
This is an excellent outfit comparison site.
I have had my X5 3.0d Sport super chipped, it now produces approx 265bhp and nearly 600NM of torque - well worth the money (£500)!
My van is a 2009 and fitted with the latest shock absorbers and ATC.
I must say the X5 hauls nearly 1,900kg of caravan with ease and grace. It's very very stable at high speed to a point you forget it's on the back as the speedo creeps well above the allowed speed limit without realising -oops!
I think the van shockers have made a real big difference too, compared to my previous van 2006 Elddis Crusader it feels much more stable.
Thanks and regards.
De ervaring van Luis Oliveira met een BMW X5 3.0d aut. (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Knaus Sudwind 400 FD van 1200 kg geplaatst op 23-10-2008:
first of all, congratulations on your valuable site. Very helpful.
My personal experience of driving this outfit (BMW X5 3.0d + Knaus Sudwind 400FD) is that most of the times I have to keep control not to go over 120/139 Kph.
Never had a problem of caravan trying to get out of control.
Car is fitted with dettachable factory mounted towball and I was told that when this is ordered the car comes with a built-in program to automatically compensate for odd behaviours from the caravan. However I never felt that such a system kicked in.
Regards
De ervaring van wayne hughes met een BMW X5 3.0i aut. (231 pk/170 Kw, bouwperiode: 2003-2007) en een Swift Conqueror 580 van 1527 kg geplaatst op 23-10-2008:
the x5 tows the van as if its not even there, powers up hills and easily accelerates to overtake if needed but beware expect an average mpg of around 12-14 miles but other than that brilliant .
De ervaring van frank met een BMW X5 3.0sd [5-seats] (286 pk/210 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Swift Challenger 560 van 1493 kg geplaatst op 23-10-2008:
the X5 drives more like a top saloon than a 4x4, ride is first class, power is awesome ( it's as fast as my 323i convertible ) towing is a doddle, you'd be pushed to find better.
De ervaring van Ray Roberts met een BMW X5 3.0d [7-seats] (235 pk/173 Kw, bouwperiode: 2007-2010) en een Sterling Elite Explorer van 1732 kg geplaatst op 23-10-2008:
An excellent Tow Vehicle, with exceptional levels of comfort which makes long journeys a pleasure. With 235 through bread German Horses under the bonnet it makes towing even an 1800 kg Caravan seem quite effortless. Whilst like say a Land Rover, it’s not a renowned for it’s off road ability, contrary to popular belief it does cope with damp grass so it will survive most Caravan Parks.
De ervaring van Tanya Cloutt met een BMW X5 4.6is (347 pk/255 Kw, bouwperiode: 2002-2003) en een Lunar Clubman 530-4 van 1350 kg geplaatst op 23-10-2008:
What can I say? PERFECT. Stable & Efortless tow. However this X5 is very costly to run unfortunatley!!!!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.